חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
תאי גזע מדם טבורי.





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: ויתור סודיות רפואית וס"ר כתב ויתור סודיות רפואית טופס ויתור סודיות רפואית

נושא המאמר: ויתור סודיות רפואית
מאת: עו"ד אריק ארץ   שמור מאמר למועדפים

ויתור סודיות רפואית


עקרון הסודיות הרפואית הינו עקרון מושרש, המהווה חלק מהאתיקה הרפואית של הגורם המטפל. עדות לכך הינו הצורך בכתב ויתור סודיות רפואית (להלן "וס"ר").

ויתור סודיות רפואית, בראי המשפט, הינה סוגיה חשובה, המעלה שאלות נוקבות - מהו היקף הרשאתו של צד בהליך משפטי לנבור ולהוציא מידע שמטבעו ועל פי כל דין, נוגע לצנעת הפרט? האם ההרשאה כוללת מידע אישי ומידע רפואי שלא קשורים להליך המשפטי? השאלה עולה בהעדר הגדרה ברורה בנוגע לסודיות הרפואית - אין מוגבלות למסמך ויתור הסודיות הרפואית מבחינת הזמן/תוקף, כך שקיימת אפשרות לצד בהליך לקבל מידע גם לגבי מצב רפואי או אחר, שנוצר תקופה ארוכה לאחר ארוע קרות הנזק, היינו, המועד הרלוונטי לתביעתו.

יובהר - חובת השמירה על סודיות טיפול רפואי שניתן לחולה היא הבסיס שעליו מושתת אמון החולה ברופא. חובה זו מעוגנת חזק בחקיקה – כך, חוק ההגנה על הפרטיות, התשמ"א - 1981 וחוק זכויות החולה, התשנ"ו - 1996 מצווים שניהם על שמירת סודיות המידע הרפואי וחלים על כל גורם שמטפל בחולה. חרף האמור, הדרך שבה מוותר החולה על זכותו לסודיות אינה מוסדרת בחוק או בתקנות, והיא יכולה להיעשות לכאורה בכתב, בעל פה, או בהתנהגות. באופן תמוהה ביותר - אין התייחסות בחקיקה אף לתוקף כתב ויתור על סודיות.
חתימה על טופס וס"ר פירושה ויתור על הזכות לסודיות רפואית. במצב דברים בו אין הטופס האמור מוגבל בזמן, נמצא החותם מוותר על סודיות רפואית לתמיד. לא יעלה על הדעת כי יידרש צד לחתום על טופס ויתור סודיות רפואית בלתי מוגבל תוך וויתור על זכותו לסודיות רפואית לעולמי עד.
אין חולק, כי מן הראוי היה לעגן בחקיקה שינוי פני הדברים, באופן שתהא החתימה על הווס"ר מוגבלת, בהיבטים הבאים:

א.הגבלה בזמן – הגבלה לתקופה סבירה לאיסוף התיעוד הרפואי המבוקש. ניתן לדוגמא להגדיר הגבלת הזמן "כל עוד יש עילת תביעה" או "כל עוד החותם מבקש להיות מבוטח" וכו'.

מבחינת ההגבלה בזמן – בפועל, מחייב טופס הווס"ר ציון תאריך, אולם אין תמיד התייחסות של גורמים רפואיים לעניין. בארץ - מקובל על מנהלי המידע הרפואי לדרוש שהתאריך יהיה תקף למשך שנה. בארה"ב - דווח כי הדרישה לתוקף התאריך היא לא יותר מחודש.

ב.הגבלה בהתייחס לאינפורמציה הרפואית הנדרשת – ניתן ליישם הגבלה זו באופן שיפורטו הבעיה הרפואית, מהות והיקף המידע.

ג.הגבלת מקבל הוס"ר: רופא חברת הביטוח, הרופא התעשייתי וכו'

יובהר, כי לא כל הגבלה אפשרית כיום; לדוגמא - אפשר להגביל את תוקף הוס"ר לחברת הביטוח בעת תביעת נזיקין עד שתמוצה עילת התביעה אבל אי אפשר להמנע מחתימה בעת הצטרפות לביטוח.

במערכת התביעות המשפטיות, עדים אנו למצב בעייתי שתובע ניצב בפניו, במהלכו נדרש לחשוף מידע רפואי לבירור התביעה שהגיש, תוך פגיעה בפרטיותו. אמנם - במידה וההגנה על פרטיותו חשובה לו יותר, עומדת בפניו אפשרות מחיקת התביעה. אולם – תכלית החקיקה הינה שלא ירתעו תובעים מהגשת תביעתם. לאור האמור, ניכרת בפסיקה נסיון לעריכת איזון בין הזכות לפרטיות לבין חשיבות חשיפת חומר רפואי חיוני להליך המשפטי. האיזון נערך תוך בחינת השיקולים הנדרשים לצמצום הפגיעה הנדרשת לצורך עשיית צדק. בברע (ת"א) 1156/05 ו- רע"א 8019/06 מפרט בית המשפט את השיקולים הנבחנים. בית המשפט מציין כי האיזון נערך במטרה לוודא כי חשיפת המידע ראויה, ומתבצעת למטרות הנכונות. לאור האמור בוחן בית המשפט את מידת פולשניות הגילוי המתבקש (מידת ההכבדה על הצד ממנו נדרש הגילוי) אל מול מידת רלוונטיות המידע לקידום ההליך המשפטי (אינטרס עשיית הצדק, ואינטרס הנתבע להתגונן באופן ראוי).

גם במערכת הבריאות הפנימו כיום את חשיבות החיסיון הרפואי, ונזהרים יותר מפגיעה בפרטיות. הדבר בא לידי ביטוי בעת חתימה על "בקשה להתקבל למערכת אשפוזית או לקבל טיפול רפואי". בשלב זה לא מחתימים מראש את המטופל על כתב ויתור סודיות. רק כאשר נדרש מידע מגורמים מטפלים נוספים, מחתימים על כתב ויתור, מציינים את פרטיו האישיים של האדם, מפרטים את בקשתו, ואף את היקף המידע הנדרש, למי מתיר, ולצורך איזה עניין.

לפיכך מומלץ לחותם על טופס וס"ר לעיין ביסודיות בטופס הווס"ר ולהפעיל שיקול דעת ומחיקה והגבלה של כל פריט מיותר בטופס.


www.erets-law.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י עו"ד אריק ארץ שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]