חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
טקסט נעלם מופיע באימג רדי ו פוטושופ





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: לקויי למידה אינטלגנציה חינוך טיפול

נושא המאמר: לקויות למידה או אינטלגנציות מרובות
מאת: שטרית לירון   שמור מאמר למועדפים

לקויות למידה או אינטלגנציות מרובות
מאת לירון שטרית
[email protected]

במהלך שנותינו בבית הספר התרגלנו לחשוב כי ישנם מספר יכולות וכישורים שהם חשובים ביותר בחברה שלנו, ולהיות בעל הכישורים הללו פירושו להיות אדם 'אינטלגנטי'. ההגדרה המקובלת של אינטליגנציה קובעת כי אינט' היא ישות אחידה וקבועה, ואינה משתנה בכמותה ובאיכותה לאורך חייו של אדם. כמו כן, ישנו סוג אחד בלבד של אינטליגנציה איתו אדם נולד, ומדד אחד ואחיד לפיו מעריכים ומתייגים את האדם. האינטליגנציה נמדדת ע"י מבחני אינטליגנציה אשר מעריכים עד כמה אדם "חכם" כפונקציה של יכולת פתירת בעיות התחומי השפה והמתמטיקה.
תאוריית ה'אינטליגנציות מרובות' של הווארד גארדנר באה להרחיב את אותה ההגדרה של אדם 'אינטליגנטי' ע"י הסתכלות שונה על מושג האינטליגנציה ועל המהות של מושג זה בחברה.
הוא שואף להרחיב את הגדרת המושג אל מעבר לכושר קוגננטיבי אחד בלתי משתנה המסתכם בציון IQ. התאוריה של גארדנר מציעה כישורים רבים ויכולות אותן הוא מכנה "אינטיליגנציות מרובות" (ארמסטרונג, 1996).
לפי גארדנר, אינטליגנציה היא יכולת לפתור בעיות או לצור מוצרים שמוערכים ע"י תרבות אחת או יותר (Atkinson, 1996). גארדנר הבחין ב-7 אינטליגנציות (לפחות), בהן אדון בהמשך, כאשר הוא טוען כי לכולם יש את כל האינטיליגנציות, וייחודו של כל אדם היא הרמות השונות של האינטליגנציות והדרך שבה פועלות האינטליגנציות יחד. אין אינטליגנציה אחת חשובה יותר או טובה יותר מהאחרות. יתר על כן, כל אינטליגנציה ניתנת לפיתוח ושכלול ע"י אימון, עידוד והדרכה נכונה (ארמסטרונג, 1996).
הגדרה זו של אינטליגנציה נובעת מתוך התפיסה שכל אדם מייצג ידע במוחו בצורה שונה, ע"י סכימות ודימויים הקשורים לתחומים שונים (תחום מוזיקלי, תנועתי, לשוני וכו'). אדם יכול להיות בעל מספר אינטליגנציות ואינו מוגבל לסוג אחד, ועל כן אין מדד אחד לפיו ניתן לסווג אדם.
מתוך הסתכלות זו, אדם אשר ניחן בכישרון מוזיקלי יוצא דופן ייחשב אדם אינטליגנטי, ללא קשר לציון הבגרות שלו במתמטיקה. אדם אינטליגנטי הוא אדם המצליח להביא איזשהו מוצר בעל ערך לסביבתו. אותו "מוצר" יכול להיות במספר תחומים, ותחומים אלו הם האינטליגנציות המרובות.

שבע האינטליגנציות של גארדנר
האינטליגנציות מוגדרות ומתוארות בנפרד אך ורק מטעמים מדעיים והן אינן יישויות נפרדות באופן ממשי (גארדנר, 1983).במאמר זה בחרתי להביא את שבע האינטליגנציות הנחשבות לאינטלגנציות ה"קלאסיות" של התאוריה.
האינטליגנציות, אם כן, ע"פ גארדנר הן : (ארמסטרונג, 1996; Gardner, 1999)
אינטליגנציה מילולית – כוללת כישורים כמו רגישות לשפה כתובה ומדוברת (צלילים, מבנה, משמעות ומטא-שפה), יכולת להשתמש בשפה בצורה אפקטיבית על מנת להשיג מטרות מסוימות, והיכולת ללמוד שפות חדשות. דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה מילולית גבוהה: סופרים, משוררים, נואמים.
אינטליגנציה לוגית-מתמטית – כוללת יכולות של ניתוח בעיות, תפיסה של קשרים לוגיים, חשיבה הגיונית ומסודרת וביצוע אופרציות מתמטיות. היסק, הכללה ובחינת היפותזות הם בין התהליכים המשמשים אינטליגנציה זו. דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה לוגית-מתמטית גבוהה: מדענים ומתמטיקאים.
אינטליגנציה מוזיקלית - כוללת יכולות תפיסה, הערכה, הלחנה וביצוע בפועל של תבניות מוזיקליות. כמו כן, אינטליגנציה זו מאופיינת ברגישות לצליל, מקצב ומלודיה.
דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה מוזיקלית גבוהה: מלחינים, מבצעים ומבקרים מוזיקליים.
אינטליגנציה גופנית-תנועתית– שימוש בגוף או חלקים ממנו על מנת להעביר מסרים, לפתור בעיות או ליצור תוצרים. אינטליגנציה זו כוללת כישורים כמו קואורדינציה, כוח, יכולת מישוש וזריזות. דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה גופנית-תנועתית גבוהה: רקדנים, אתלטים, פסלים וגם מנתחים ומכונאים.
אינטליגנציה מרחבית – היכולת לתפוס ולהשתמש בתבניות חזותיות- מרחביות. אינטליגנציה זו מאופיינת ברגישות לחלל, צורה, צבע ומתאר וביכולת לייצג בצורה גרפית רעיונות חזותיים או מרחביים.
דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה מרחבית גבוהה: אמנים, אדריכלים, טייסים ונווטים.
אינטליגנציה בין אישית – כוללת רגישות לאנשים אחרים- כוונותיהם, רצונותיהם ורגשותיהם, והיכולת להגיב אליהם ביעילות. אינטליגנציה זו מאופיינת ביכולת להבחין בסימנים בין- אישיים כגון מחוות והבעות פנים. דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה בין-אישית גבוהה: מנהיגים, אנשי מכירות, מורים ושחקנים.
אינטליגנציה תוך אישית – כוללת את היכולת של האדם לדעת ולהכיר את עצמו ולראות את עצמו בראייה מפוכחת- את פחדיו, תשוקותיו, מניעיו וכו'. בנוסף לזה, אינטליגנציה זו כוללת את היכולת להשתמש בידע על עצמו כדי לשלוט ולנווט את חייו. דוגמאות לאנשים עם אינטליגנציה תוך-אישית גבוהה: פסיכותרפיסטים, מנהיגים רוחניים.

אינטלגנציות או לקויות?
תאוריית האינטליגנציות המרובות מאפשרת לנו להסתכל על לקויות למידה באופן קצת שונה, ואפילו לא להסתכל עליהם כלקויות בכלל. האם אדם אשר אינו כשרוני בציור נקרא 'לקוי ציור'? האם נתייג אדם עם אינטליגנציה תך-אישית ברמה נמוכה כ"לקוי מודעות עצמית", ונשלח אותו לעשות אבחון? באותו אופן, מדוע אדם שהאינטליגנציה הלוגית-מתמטית שלו נמוכה יותר מאינטליגנציות אחרות זוכה לתווית של 'לקוי למידה'? אולי אפשר להסתכל על כל אדם במונחים של פרופיל שלם שבו ישנן חוזקות וישנן חולשות, ואף יכולת אינה שווה יותר מאחרת. כך נוכל לשים דגש על האינטלגנציות שכן נמצאות אצל האדם, נוכל להסתכל על הדברים שהוא טוב בהם, על דרך החשיבה הייחודית לו ומתוך כך לאפשר לו לצמוח ולהתגבר על קשיים בתחומים אחרים (כך, למשל, נוכל ללמד ילד שמתקשה עם קריאה אבל בעל אינטלגנציה תנועתית גבוהה לקרוא דרך תנועה). בדרך זו נוכל לחסוך הרבה מהצער והקושי שחווים תלמידים בבית הספר, גם כאלו אשר אינם בעלי לקויות למידה.
אין זה אומר ששבזאת ביטלנו את הצורך להתייחס לקשיים. עדיין יש מקום וצורך לתת את ההתאמות המתאימות לכל לומד על מנת שיוכל לממש את עצמו בכל תחום שיבחר, תוך שהלומד מגיע למודעות עצמית באשר ליכולות האישיות שלו, לחוזקות ולחולשות שאיתן הגיע לעולם.
לבסוף, הבדלים בין אנשים אינם דבר רע. שוני צריך להיות מבורך ומטופח, והימצאותו במערכת אינה אומרת שמישהו מהצדדים אינו בסדר. זה רק אומר שהעולם שלנו הוא מגוון, ושלא כולם צריכים להיות טובים באותם תחומים ו"ליישר קו" עם שאר האנשים. שילוב של מודעות, קבלה ותמיכה יצור מצב שבו כל אדם יוכל להתפתח בכל כיוון שיבחר ולהגשים את עצמו במלוא מובן המילה.

ביבליוגרפיה
ארמסטרונג, ת' (1996). אינטליגנציות מרובות בכיתה. ירושלים : מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה
גארדנר, ה' (1983). מוח, חשיבה ויצירתיות. תל-אביב : ספרית פועלים
עינת, ע' (1997). ליקויי למידה- האתגר. תל-אביב : איתאב
קוזמינסקי, ל' (2004). מדברים בעד עצמם- סינגור עצמי של לומדים עם לקויות למידה. תל-אביב: יסוד
Atkinson, R. (1996). Hilgard's Introduction to Psychology. Fort Worth : Harcourt, Brace
Gardner, H. (1999) Intelligence reframed: multiple intelligences for the 21st century. New York : Basic Book

לירון, בעלת תואר ראשון בחינוך, מלמדת אסטרטגיות למידה הכוללות קריאה, כתיבה, סדר וארגון, ניהול זמן, הבנת שאלות ועוד (לתלמידים שאובחנו עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב, וגם כאלה שלא)
לשאלות ופרטים: [email protected]
052-5940236





מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י שטרית לירון שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]