חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
מהי עריכה לשונית? ה. עריכת תרגום





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: כלכלה תעודות סל

נושא המאמר: תעודות סל
מאת: איזי קולג   שמור מאמר למועדפים

ETF, Exchange-Traded-Funds

1. הקדמה

שוק תעודות הסל מתפתח בקצב גבוה מאוד, לאור היענות חיובית וביקוש רב למוצרים אלה מגמה זו צפויה להימשך כך שבעתיד הקרוב ניתן יהיה לסחור במגוון רחב יותר של מדדי מניות זרים באמצעות תעודות סל הנסחרות בחו"ל ובארץ.

השוואת שיעור המס על ניירות ערך זרים צפויה להגביר את השימוש בכלי ההשקעה הכובש היום את וול סטריט ומכונה בישראל בשם תעודת סל. החל משנת 2005 משלם משקיע ישראלי מס בשיעור של 15% על השקעותיו בניירות ערך זרים, הזהה לשיעור המס החל על השקעותיו בניירות ערך מקומיים.

ה-ETF'S הן קרנות העוקבות אחר מדדים או שווקים ומהוות דרך קלה למשקיע לגוון את תיק ההשקעות שלו.

מכשיר השקעה זה מאפשר למשקיע הפרטי גישה למדדי מניות, מדדי סקטורים ומדדי מדינות, תוך פיזור השקעותיו. במקרים רבים לאותו מדד או לחילופין סקטור קיימים מספר ETF's, הפיזור וההשקעה בהם מאפשרת לגבש תיק גלובלי תוך פיזור הסיכון בעלויות נמוכות.

Exchange-Traded-Funds, או ETF, נסחרים בבורסות הגדולות בעולם כבר למעלה מעשר שנים. ETF'S מחקים מדדי מניות ומאפשרים למשקיע לרכוש "סל" מניות ועל ידי כך לחקות את ביצועי המדדים בקלות ובעלות נמוכה. בורסת AMEX, החלוצה בתחום, השיקה את ה"ספיידר", ה-ETF הראשון בעולם, המחקה את התנהגות מדד ה-500 S&P כבר ב-1993. ה-QQQQ של נאסד"ק, המחקה את מדד Nasdaq-100, הוא נייר הערך הסחיר ביותר בעולם. כיום נסחרים בעולם כמעט 300 ETF'S בשווי שוק כולל של 220 מיליארד דולר ומחזור המסחר היומי הממוצע בהם הוא של כ-10 מיליארד דולר.

תעודות הסל נסחרות למעשה כמנייה לכל דבר, והן מאפשרות למשקיע לפזר את השקעתו בתחום ספציפי ובכך להוריד את הסיכון בד בבד עם הגדלת הסיכוי. למשקיע הקטן, החושש מבחירה של מנייה ספציפית אשר תיכלל בתיק ההשקעות שלו, מאפשרות תעודות הסל השקעה מגוונת גם בתנאים של חוסר וודאות. להבדיל מקרן נאמנות, המשקיע אינו רוכש יחידות מהקרן, אלא היחידות עצמן נסחרות בבורסה, ולכן מחיר ה-ETF נגזר מערך הנכסים הכלולים בו וממחיר שווי המשקל הנובע מהביקוש וההיצע המוזרם לבורסה. ישנן תעודות סל הכוללות מספר מסוים של מניות המייצגות את המגזר, וישנן תעודות סל ב"מבנה העכביש", SPY, הכוללות את כל מניות התחום הנסחרות באותו מדד.

ישנן ארבע קבוצות של ETF:

ETF עוקבי מדדי מניות

ETF עוקבי סקטורים עסקיים

ETF המייצגים אזורים גיאוגרפיים: כגון EWJ העוקבת אחר מדד מניות של מורגן סטנלי ביפן או ה-DGT המייצגת את החברות המובילות בעולם.

ETF המתמחים באגרות חוב: כגון ה-SHY המכילה אגרות חוב ממשלתיות המוגבלות ל-3 שנים לפדיון או ה-LQD המכילה אגרות החוב הקונצרניות.


2. מאפייני ההשקעה ב-ETF

ה-ETF's מונפקים על ידי גופים פיננסיים האחראים לניהולם, ולהם שמות מסחריים שונים: הספיידרס העוקבים אחרי מדדי ה-S&P, מוצרים מבית iShares ו-Vanguard. משקיע המעוניין בהשקעת אחוז מסוים של התיק באפיק מנייתי מפוזר אך בעל סיכון נמוך יחסית יוכל לעשות זאת על ידי השקעה בתעודת הסל.

ה-ETF מציע למשקיע דרך יעילה וזולה לרכוש תיק מפוזר באמצעות פעולת מסחר אחת. במקרה של ביקוש רב ליחידות עשויה החברה המנפיקה להנפיק יחידות נוספות. העובדה כי ניתן לבצע ארביטראז' בין ה-ETF למניות הכלולות בו מביאה לכך שמחיר ה-ETF קרוב מאד לשווי סך נכסיו. הפופולריות הרבה של כלי השקעה זה נובעת בין היתר מכך שהמשקיע יודע כי הוא רוכש את הנכס במחיר שווי משקל או קרוב מאד לכך, במהלך כל שעות המסחר, כלומר, נזילות תוך יומית. מירווח ה-BID-ASK מושפע בעיקר מסחירותו של ה-ETF. כאשר לתעודת הסל סחירות גבוהה היא מאפשרת מכשיר השקעה סחיר עם מחיר יעיל ורצוף.

למעשה, אפשרות השקעה במדדי מניות הייתה קיימת גם לפני הנפקת תעודות הסל באמצעות השקעה בקרנות נאמנות המתמחות במדדי מניות או באמצעות השקעה במניות המרכיבות את המדד הרצוי.

השקעה בקרן נאמנות מתמחה במדד מניות כתחליף לתעודת סל

ברוב המקרים קרנות נאמנות המתמחות במדדי מניות אינן מצליחות לאורך השנים להשיג תשואה עודפת או זהה לתשואת המדד שהן מתמחות בו. למעשה גם אם בתקופה מסוימת חלק מהקרנות מצליחות להניב תשואה עודפת על המדד, לא ניתן לשמור על הישג זה לאורך הזמן.

מאידך, יודגש כי תעודות סל "רק" מחקות את המדד ובשום מקרה לא יכולות להכות אותו, דהיינו לא מסוגלות להניב תשואה עודפת על תשואות המדד שהן מחקות. לעומת זאת חלק מקרנות נאמנות המתמחות במדד מסוים מצליחות לעיתים להכות את המדד ולהשיג תשואה עודפת.

להערכתנו, על פי כל הניתוחים הסטאטיסטיים, השגת תשואה מעבר למדד לאורך זמן הינה משימה כמעט בלתי אפשרית כך שלטווח ארוך השקעה בתעודת סל תהיה עדיפה על פני השקעה בקרן נאמנות מתמחה במדד מסוים. מנגד, לקרנות הנאמנות יש יתרון לעיתים בנושא של עלויות. העלויות הכרוכות ברכישת תעודות סל אל מול קרנות הנאמנות, מהוות שיקול משמעותי בבחירת ההשקעה.

השקעה בתיק מניות מפוזר כתחליף להשקעה בתעודת סל

באופן תיאורטי, השקעה במניות המרכיבות סל מניות מסוים במשקלות הנכונות אמורה לתת תשואה זהה לתשואת המדד אולם השקעה מסוג זה למשקיע הפרטי תהיה כרוכה בעלויות תפעוליות גבוהות יחסית שימנעו השגת תשואה זהה לתשואת המדד. תעודות הסל מאפשרות למעשה למשקיע להשקיע בנכס אחד בלבד השקול להשקעה מפוזרת במספר מניות, ולחסוך בעמלות קניה/רכישה/החזקה. במילים אחרות השקעה בתעודות הסל מרכזת מספר מניות בנייר ערך אחד, ומצמצמת את פיזור העמלות לאותו ני"ע בלבד.


3. ETF מובילים בארה"ב

SPY - ספיידר (500 S&P), מניה העוקבת אחרי מדד ה-500 S&P. עשרת המניות המובילות בסל ה-SPY הן: ג'נרל אלקטריק עם 3%, מייקרוסופט עם 2.9%, פייזר עם 2.6%, אקסון עם 2.6%, סיטיגרופ עם 2.4%, וולמארט עם 2.2%, אינטל עם 2.1%, אמריקן אינשורנס עם 1.7%, סיסקו עם 1.6% ו-IBM עם 1.6%. החלוקה לפי תחומים ב-SPY היא כדלקמן: שירותים פיננסיים 20.1%, תחום הבריאות 13.2%, חומרי גלם תעשייתיים 11.7%, חומרה 11.4%, מוצרי צריכה 9.5%, שירותים לצרכן 8.7%, אנרגיה 5.9%, תוכנה 4.7%, שירותים לעסקים עם 4% ושירותי אנרגיה עם 2.6%. מחזור המסחר היומי של ה-SPY הוא 34 מליון מניות.

QQQQ - (נאסד"ק 100) מניית 100 החברות המובילות את מדד הנאסד"ק. המחזור היומי הממוצע ב-QQQQ הוא מעל ל-85 מליון מניות. עשרת המניות המובילות בסל זה ושביחד מהוות 41.94% מהמנייה כולה הן (לפי גודל האחזקה): מייקרוסופט, אינטל, אמג'ן, קוואלקום, דל מחשבים, איביי, נאקסטל, ואינטראקטיב גרופ. מניות של חברות כגון IBM, יונייטד טכנולוג'יז, HP, AOL, טקסס אינסטרומנט ומוטורולה אינן נכללות במניית ה-QQQQ היות והן אינן נסחרות בנאסד"ק.

DIA - מניית היהלום, המייצגת את 30 המניות המרכיבות את מדד הדאו ג'ונס, ביניהן פרוטקטור אנד גמבל, יונייטד טכנולוג'יז, IBM, וקטרפילר.

XLK - מכילה את 90 מניות הטכנולוגיה בעלות המוניטין. 10 המניות המובילות בתוך מניית ה-XLK אשר משקלן מהווה כ-58% מהמנייה כולה הן, לפי גודל האחזקה, מייקרוסופט, אינטל, סיסקו, IBM, וארייזון, דל מחשבים, HP, אוראקל, סאות'רן בל ובל סאות'.

XLB - מנייה המתמחה בתחום חומרי גלם ותעשיות היסוד. המניה מכילה 33 מניות המייצגות חברות שעוסקות בייצור של חומרי גלם מסוגים שונים, והיא מחלקת דיבידנד המורכב מהדיבידנד של החברות הכלולות במדד. חמשת החברות המובילות במשקלן הן: דו פונט, יצרנית הכימיקלים והפלסטיק, דאו כימיקלים, אלקואה יצרנית האלומיניום, אינטרנשיונל פייפר, יצרנית הנייר הגדולה בעולם וניומונט מיינינג שהיא מהחברות המובילות בעולם בכריית זהב, כסף וניקל.

4. יתרון תעודות סל על מדדים מחו"ל הנסחרות בארץ

בשוק הישראלי קיימות תעודות סל העוקבות אחרי מדדי מניות חו"ל, כגון S&P500, דאו ג'ונס, ניקיי, וכו'. כאמור לעיל, תעודות סל זהות נסחרות בבורסות השונות בעולם. קיימים מספר יתרונות לרכישה בארץ של תעודת סל על מדדים זרים:

§ שעות המסחר: ניתן לסחור במדד חו"ל בשעות המסחר של הבורסה בתל אביב. למשל, ניתן לסחור בתעודת סל על מדד ה-S&P500 בשעות הבוקר שעון ישראל, כאשר השוק בניו יורק עדיין סגור או אפילו בימי א' כאשר שאר השווקים בעולם עדיין סגורים, תוך אפשרות להגיב מיידית על אירועים שקורים בעולם, ללא צורך בהמתנה עד לפתיחת המסחר בחו"ל.

§ המרת מט"ח: תעודות הסל המחקות מדד מחו"ל נסחרות בשקלים, על אף שבפועל הן צמודות לשער המטבע המקומי של המדינה בה נסחרת המדד. עניין זה מאפשר חשיפה למטבע זר ללא צורך בהמרה של מט"ח בעת הרכישה ובעת המימוש.

5. עלויות

מעבר לעמלות תפעוליות הנהוגות ברכישה/מכירה של ניירות ערך, רכישה של תעודת סל כרוכה בשני סוגים נוספים של עלויות:

§ דמי ניהול: בחלק מתעודות הסל נגבים דמי ניהול שנתיים בשיעור של עד 1%. דמי הניהול נגבים מהמשקיע דרך שער תעודת הסל.

§ מרווח קניה/מכירה (SPREAD): כנהוג בכל נייר ערך, קיים מרווח בין שער קניה לשער מכירה. מרווח זה משתנה בהתאם לסוג תעודת הסל ובהתאם לסחירות בנייר. לאור עלויות אלה, התשואה של תעודת הסל לא תהיה תמיד זהה לחלוטין לתשואה של נכס הבסיס. יחד עם זאת, יצוין כי בהחזקת תעודת הסל לתקופה ארוכה יחסית ההשפעה של עלויות אלה תהיה שולית.

6. מנגנון קביעת מחיר תעודות הסל ונזילות

תעודות הסל הן מכשירים "חריגים" מבחינת התנהגותם בשוק. מצד אחד ידוע כי מחיר נייר ערך נקבע על פי כוחות השוק, אך מצד שני תעודות הסל הן נייר ערך שייעודן לחקות נכס בסיס מסוים שאינו בהכרח מושפע מהשפעות כוחות השוק על תעודת הסל עצמה. למעשה עלול לכאורה להיווצר מצב בו כוחות השוק ישפיעו על מחיר תעודת הסל בצורה כזאת שהמחיר יהיה שונה מהמחיר שאמור היה להשתקף בנכס הבסיס.

על מנת למנוע מצב זה, בחלק מתעודות הסל מתחייב המנפיק לאפשר למחזיק תעודת הסל להמיר בכל עת את תעודת הסל במניות המרכיבות את נכס הבסיס. מנגנון זה למעשה מאפשר מצב של ארביטרז' ברגע שמחיר תעודת הסל סוטה מערכו התיאורטי ובכך מונע סטיות גדולות במחיר. בנוסף לכך קיימת התחייבויות מהמנפיק להיות עושה שוק בתעודות הסל ולכן המנפיק משמש כמנגנון המפקח על שער תעודת הסל ברמה התיאורטית שלה. עובדה זו מבטיחה נזילות גבוהה של תעודות סל על מנת למנוע מצב בו קונה או מוכר פוטנציאלי לא יוכל לבצע עסקה בבורסה במרווח סביר.







מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י איזי קולג שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]