חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
עסק צריך לעשות כסף





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: התקף פאניקה חרדה טיפול

נושא המאמר: חרדה ופחד: מה ההבדל
מאת: שלי פרומברג כהן   שמור מאמר למועדפים

מאת שלי פרומברג כהן פסיכולוגית קלינית www.shellyclinic.com
ההבדל בין פחד לחרדה
מהי חרדה?
בכל חוויה של חרדה קיים ביטוי בצורת עוררות פיזיולוגית גבוהה, שמייצרת דופק גבוה, אדרנלין, הזעה מוגברת קוצר נשימה ותחושת קטסטרופה כללית. מה שמגביר את החרדה, הוא בדרך כלל הפחד שזה לא יעבור, קוצר הנשימה עשוי לגרום לפחד מעילפון, והדופק המהיר יכול לעורר פחד ממוות או התקף לב. כמובן קיים הפחד מהפחד, אותה חרדה שאנחנו מייצרים לעצמנו רק מהמחשבה שאולי נחווה התקף בסיטואציה מסוימת.

מהו מעגל חרדה?
קיים מעגל בסיסי עם ארבעה גורמים מרכזיים שמשפיעים על האופן שבו נגיב לסיטואציה מסוימת:

1. גורמי חשיבה (אני אכשל)
2. גורמים רגשיים (עצב, חרדה)
3. גורמים פיזיולוגיים (דופק, הזעה מוגברים)
4. התנהגות (הימנעות מלגשת לבחינה או לראיון עבודה)

ושוב חוזר חלילה- ההמנעות מללכת לראיון עבודה מתוך פחד מכישלון או דחייה, מעצימה את תחושת הכישלון ו ( לא יצא ממני כלום בחיים), ובפעם הבאה שיהיה ראיון החשיבה אף תקצין (אין טעם שאלך לראיון גם ככה לא יקבלו אותי), וזו תגביר את החרדה והעוררות הגופנית ששוב יובילו להימנעות התנהגותית בפעם לאחר מכן.
האלמנטים בתוך המעגל גם מגבירים ומשפיעים אחד על השני.
זוהי רק דוגמא עם תוכן יחסית ברור (פחד מכישלון או חרדת ביצוע)

חרדה יכולה להיות סביב כל דבר, ולהתעורר בסיטואציות יותר מעורפלות.מבלי שנבין למה. במקרים כאלה, יהיה צורך לברר סביב מה החרדה מתעוררת. לפעמים מה שמפריע לתפקוד או מייצר תגובות אימפולסיביות (כגון התנהלות הרסנית במערכות יחסים) שייך בעצם למשפחת החרדה (חרדת נטישה, חרדה מחוסר וודאות, חרדה מאיבוד שליטה וכו').

מהו ההבדל בין פחד לחרדה?
אומנם התגובה דומה, ההבדל הוא בגורם לתגובה. פחד מתעורר כתגובה לגורם חיצוני מאיים באופן ממשי ומידי (לדוגמה נחש) חרדה מתעוררת כתגובה למאורע פנימי (מחשבות או פרשנות פסיכולוגית) ללא סיבה ממשית ובאופן שלא תואם למציאות (חרדה שמתעוררת פתאום במהלך פעולה שגרתית).

מהו המנגנון הפיזיולוגי של פחד וחרדה?
הגוף הוא מכונה מדהימה שלפעמים נתקעת על הרגלים ישנים שבמקור נועדו להגן עלינו מפני סכנה, הבעיה מתחילה כשהגוף מאותת על סכנה כשאין כזו באופן ממשי במציאות ומתעוררת חרדה.
תגובת פחד שייכת למוח הקטן הפרימיטיבי יותר, והיא קיימת אצל כל בעלי החיים כמנגנון הישרדותי. היכולת לחוש פחד שימשה היטב את האדם הקדמון, דריכות בסביבה מסוכנת הייתה חשובה, שכן רחש עלים לעיתים רמז על בעל חיים מסוכן.
כאשר אנחנו מזהים סכנה, הדופק עולה, על מנת לאפשר זרימת דם מהירה יותר שמטרתה להזרים לגוף אדרנלין. אדרנלין עוזר לרוץ ולפעול מהר מבלי לחוש כאב או עייפות.
לעומת זאת, מכיוון שלבני אדם יש גם מוח גדול ואונה פרונטלית שאחראית על חשיבה גבוהה יותר, החרדה יכולה להתעורר בגלל תגובה מועצמת לאירועים שאינם מהווים סכנה ממשית או מידית, אך אנחנו מפרשים אותם בעולמינו הפנימי ככאלה (למשל עלייה במעלית, ג'וקים, או פחד מכישלון).

כיצד חרדה יכולה להשפיע על חיינו?
המערכת הזו משותפת לכל בני האדם, אך היא גם ייחודית בעוצמה ובאופן שהיא מופעלת: אצל כל אחד גם גירויים שונים יעוררו תגובות שונות לפי פרשנות פנימית ייחודית:
אצל אחד נביחת כלב תחווה כמשהו מאיים בעוד שמישהו אחר יחווה זאת כמשהו משמח. אצל אחד קרבה ואינטימיות תתפרש כמשהו נעים ואצל האחר תעורר אימה ורצון לברוח.

עם הזמן תגובות אוטומטיות עם עוררות פיזית גבוהה, כבר לא ממש מותאמות למה שקורה במציאות. למשל אדם שדיבור מול קהל מייצר חרדה גבוהה יכול לפספס קידום בעבודה, או אדם שרוצה זוגיות ולא מצליח ליצור קשר בגלל שהוא חווה לחץ בחברת בני המין השני. לפעמים גם תופעות פיזיולוגיות כגון כאבי ראש כרוניים נוצרות בגלל מתח שמתבטא בכיווץ שרירי הכתפיים והשכמות באופן תדיר (שרירים המקושרים לשרירי הראש), כאב שעשוי לגרום לתפקוד לקוי בכל תחומי החיים ולהיות מאובחן באופן שגוי כמיגרנות.

איך מטפלים בחרדה ?
אחת המטרות הראשוניות היא להבין במה מדובר, ולפתח את היכולת לנתח את המעגל האישי שיוצר את המצוקה (לפי התכנים, הרגשות, התגובות הפיזיות וההתנהגותיות המיוחדות של כל אחד).
באופן זה, ניתן למצוא את הדרך הטובה ביותר "לשבור את המעגל". טיפול יעיל לחרדה וסוגיה (גם פוביות והתקפי פאניקה) הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, לעיתים בשילוב עם טיפול תרופתי, וביופידבק.

בדרך כלל הכי פשוט להתחיל מהמקור הפיזיולוגי: כשיש תחושת מתח היא יכולה לגרום לעלייה בלחץ הדם ודופק מהיר, ואלו משפיעים על זרימת אדרנלין מוגברת שמסמנת לגוף שקיימת "סכנה", וכך מופעל המנגנון ההישרדותי של "הלחם וברח" (fight or flight ) שמייצר עוד אדרנלין כדי שנוכל "לברוח" כתגובה וחוזר חלילה. לימוד של טכניקות נשימה והרפייה שונות יכולות להיות נקודת פתיחה טובה.

האם יש מאפיינים מסוימים לאנשים שמועדים להתקפי חרדה?
אצל רבים קיים קושי להיות במצבים של חוסר וודאות דבר שמוביל לניסיונות בלתי אפשריים של שליטה טוטאלית במציאות (כניסיון להימנע ממצבים עמומים מעוררי חרדה), וזה מתבטא בנוקשות חשיבתית, המשולבת עם אמונה שהכל חייב להיעשות בדרך מסוימת, שהיא "הדרך הנכונה". גם אנשים שמדחיקים רגשות מסוימים או חווים קושי להתמודד עם רגשות שונים שהם רואים בהם כהבעת חולשה ואין להם לגיטימציה.

המציאות מפגישה את כולם עם העובדה שלא ניתן באמת לשלוט בהכל, ותמיד נתקל במצבים לא צפויים, על מנת להתמודד טוב עם מצבים אלו, נדרשת גמישות פסיכולוגית. אנשים עם נטייה לחרדה, חווים תחושת איבוד שליטה כאשר דברים לא עובדים לפי הציפייה או "האידיאל" שהציבו. רבים מכירים זאת דרך אנשים שמכונים "פרפקציוניסטים" (הכל חייב להיות מושלם או שכלום לא שווה).
חשוב לציין שכל אחד יחווה חרדה ברמה כזו או אחרת בחייו, ויש הבדל בין נטייה לחרדה או הפרעת חרדה שהיא מצב חריף יותר.

קיימים מאפיינים מסוימים שיכולים להעלות את הסבירות להתקף:

*חשיבה נוקשה של "שחור ולבן" (או כישלון או הצלחה)
*פרשנות שלילית למציאות
*נטייה לניבוי שלילי של תוצאות
*רצון לשליטה טוטאלית עם קושי להכיל מצבים של חוסר וודאות
*אנשים שמרבים להיות בעשייה קדחתנית אפילו "מצליחנים", כאשר זו למעשה אסטרטגיה לא מודעת של בריחה מהתמודדות עם רגשות מטרידים (בדר"כ אלו הם האנשים שיחוו התקף פאניקה שיפורש בטעות כהתקף לב)

www.shellyclinic.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י שלי פרומברג כהן שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]