חיפוש מאמרים

12314 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
תא חמצני ועישון





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מכס סוכן רשלנות זיהום

נושא המאמר: המזהם ישלם
מאת: עומר וגנר   שמור מאמר למועדפים

רקע
לאחרונה (25.7.23) קיבל בית המשפט תביעת יבואן נגד סוכן מכס, בטענה לרשלנות של סוכן המכס בסיווג כלי רכב, בעניין דרגת זיהום האוויר (1).
סוכן המכס הצהיר בשם היבואן על דרגת זיהום אוויר 2, בעוד שלפי רשות המכס, התגלה שדרגת זיהום האוויר היא 3.
בשל כך, הושת כופר כסף על היבואן, והיבואן וסוכן המכס הגיעו לבית המשפט.

מה היה סיפור המקרה?
בשנת 2018, ייבא התובע לישראל רכב טויוטה קאמרי דגם היברידי. התובע שכר את שירותיה של הנתבעת, חברת סוכני מכס, לטיפול בשחרור המשלוח.
סוכן המכס הגיש את הצהרת היבוא בשם היבואן וציין בה שדרגת זיהום האוויר של הרכב היא 2. רשות המכס עיכבה את שחרור המשלוח וטענה כי על פי ממצאיה, מדובר ברכב עם דרגת זיהום אוויר 3 ועל כן דרשה את תיקון ההצהרה.
יש להעיר כי דרגת זיהום האוויר משפיעה על שיעור מס הקניה שיוטל על הרכב, שכן על פי "הציון הירוק" שלו, מתבצעת הפחתה של מס הקניה מן השיעור המירבי, ודרגה 3 היא דרגה "מזהמת" יותר מדרגה 2.
כאשר הוגשה הצהרה מתוקנת עם דרגת זיהום אוויר 3, שוחרר הרכב אך רשות המכס השיתה, בהסכמה, כופר כסף בסך של 10,000 ש"ח על היבואן כתחליף להגשת כתב אישום.
היבואן שילם בלית ברירה את הסכום וביקש השבה מסוכן המכס, שסירב להשיב לו.
סוכן המכס דרש מהיבואן לחתום על טופס התחייבות כי לא יתבע את הסוכן, היבואן סירב, פנה ישירות לרשות המכס, הגיש ניירת, שחרר את הרכב, ולאחר מכן הגיש תביעה נגד סוכן המכס לבית המשפט. בתביעה טען לרשלנות סוכן המכס, כמו כן, הוסיף כי נודע לו בדיעבד שיכול היה להגיש תעודת מקור ולא לשלם 7% מכס, וכי היה על הסוכן לטפל בזה.
התובע העמיד את תביעתו על סך של 38,000 ש"ח, המתייחסים לסכום כופר הכסף, הפרשים בין מה ששילם לסוכן לבין מה ששולם למכס, הטענה בעניין תעודת המקור, וכן עוגמת נפש.

מה פסק בית המשפט?
בית המשפט מצא כי בזמן אמת, סוכן המכס הגיש מכתב לרשות המכס ובו הודה בטעות, טען שזה המקרה הראשון בו שחרר רכב היברידי דרך שער עולמי, וביקש שלא להשית קנסות בשל הטעות בציון זיהום האוויר. לאור זאת ולאור המסמכים שהיו בתיק, כגון אישור משרד התחבורה ומסמכים מחברת הספנות בהם צוינה דרגת זיהום אוויר, קבע בית המשפט כי הטעות הייתה של הסוכן ולא של היבואן, על כן, הסוכן נדרש לשפות את היבואן בכופר הכסף בסך של 10,000 ש"ח.
בנוסף, מצא בית המשפט כי קיים פער בין הסכומים ששילם היבואן לסוכן (מעבר לעמלה המגיעה לסוכן בעד עבודתו), לבין הסכום ששולם למכס, בסך של כ- 3,300 ש"ח.
בית המשפט דחה את הטענה בעניין תעודת המקור ולא הטיל אחריות בנושא זה על סוכן המכס, אך השית גם פיצוי בגין עוגמת נפש בסך של 5,000 ש"ח.
בסופו של דבר, חייב בית המשפט את הסוכן לשלם ליבואן סכום של 18,300 ש"ח, לרבות הוצאות משפט, ושכר טרחת עו"ד בסך של 5,000 ש"ח.

מה ניתן להעיר על פסק-הדין?
מטבע הדברים, במהלך הגשת מסמכים ושחרור משלוחים מרשות המכס, עשויות להתרחש טעויות בתהליך. יתכנו מצבים בהם הטעות היא באשמת היבואן, כגון, לא גילה לסוכן פרט מהותי, הגיש מסמך לא מדויק, וכו', ויתכנו מצבים בהם הטעות היא באשמת הסוכן, שטעה בסיווג/הערכת הטובין וכיו"ב.
במקרה זה, קבע בית המשפט כי היבואן היה תם לב והגיש את כל הניירת הרלוונטית לסוכן, והטעות היא של הסוכן בלבד.
לשם ההשוואה, לפני כ-15 שנה הוכרע מקרה בו סוכן המכס הצהיר בשם היבואן על רהיטים, ועם הגעת המשלוח ארצה, התגלה שמדובר בצעצועים, הדורשים אישורי תקינה.
באותו המקרה, פטר בית המשפט את הסוכן מאחריות, ומצא כי הסוכן סיווג במקור כצעצועים, והחליף את הסיווג לרהיטים לבקשת היבואן.
עוד נמצא, כי במסמכי היבוא הוגדרו הטובין "רהיטים מעץ לגני ילדים", ובית המשפט קבע כי על פי תיאור זה, סיווג סוכן המכס היה הגיוני ולא רשלני, אף אם בסופו של דבר רשות המכס שינתה את הסיווג והשיתה קנס (2).

הפניות:
(*) הכותב עובד במחלקת מיסוי עקיף במשרד קסלמן וקסלמן, והוא עו"ד המתמחה בדיני מכס, מס קניה, מיסוי עקיף, יבוא, יצוא, היטלי סחר, רגולציה וסחר בינלאומי; המאמר משקף את דעתו של הכותב בלבד, ואין לראות בו כמתן חוות-דעת משפטית;
(1) ת"א (שלום רמלה) 59045-10-18 בוריס קלנדרוב נ' ג'קי ליין לוגיסטיקה בע"מ, פסק-דין מיום 25.7.23, כבוד השופט הבכיר זכריה ימיני. לא צוינו שמות ב"כ הצדדים. פסק-הדין כפוף לזכות לערער לבית המשפט המחוזי.
(2) ת.א. (שלום חיפה) 22272/06 יתיר שירותי יבוא יצוא סוכנויות מכס נ' דורלן בע"מ (27.2.08).




מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י עומר וגנר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]