חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
תכנון אסטרטגי במציאות עסקית מאתגרת





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: כלבים בעלי חיים חיות מחמד מאלפי כלבים

נושא המאמר: עיצוב התנהגות
מאת: יוסי סמואל   שמור מאמר למועדפים

בתחילת שנות ה-80 כתבה, מאלפת דולפינים אנונימית דאז, ספר בשם "t Shoot the Dog‘Don". הספר מדבר על עיצוב התנהגות בע"ח בעזרת חיזוקים חיוביים והשימושים השונים בהם.

הספר פרץ לתודעה הציבורית בארה"ב ועורר התנגדות עזה מצד המאלפים "השמרנים". ואולם, כיום זו עובדה מוכחת בשטח שיכולת הלמידה של בע"ח, כאשר היא באה מתוך בחירה אישית, תוצאותיה מרשימות מאוד. עובדה זאת מאפשרת לנו לחזק את ההתנהגויות שלהם שאנחנו בוחרים, ומשם לעצב אותן על פי צרכינו.

המאלפת האנונימית היא Karen Pryor ושיטת האילוף שלה נקראת “Clicker Training”. Karen משתמשת במכשיר דמוי קופסה קטנה עם לוחית מתכת גמישה בפנים המשמיעה צליל (קליק) עם כל לחיצה על הלוחית. תפקידו של הקליק הוא להצביע על ההתנהגויות שבחרנו לכלב.

הנוסחה בחוקי ההתנהגות אומרת: "כל התנהגות שמקבלת חיזוק, חוזרת על עצמה". כלומר, בכל פעם שניתן צ'ופר לכלב לאחר שהוא מתיישב (לדוגמא), תלמד אותו שכדאי לו לשבת לידינו; וצריך לזכור שאצל הכלב כמו אצל בני-האדם זה הכל ביזנס (שווה לי או לא!?...).

בשנים הארוכות בהן אני מאלף כלבים, עבדתי רבות על עיצוב התנהגויות של כלבים בשיטה זו. אחד הניסיונות הקלאסיים היה ללמד כלב בתוך מכלאה לדחוף כדורגל לנקודה מסוימת אותה בחרנו מראש.

הקמנו מכלאה בגודל של 3 מ' X 6 מ', הכנסנו פנימה את הכלב ובכל פעם שהוא התקרב אלינו לחצנו על ה"Clicker" ונתנו לו קוביית נקניקייה. לאחר שהכלב התרגל לקבל מזון מידנו בכל פעם שהוא שמע את צליל ה"קליק", שמנו במרכז המכלאה כדורגל והמתנו לראות מה הוא יעשה.

בתחילה הכלב היה מגיע אלינו ומחכה לשמוע את ה"קליק" (הצליל שמביא לו קוביית נקניקייה). כיוון שהתעלמנו ממנו, הוא החל לחפש לעשות כל מיני דברים ולבדוק אותנו האם זו ההתנהגות שתביא לו את ה"קליק" ואיתו את הפרס. תוך כדי פעילויות שונות של הכלב, הוא התקרב באקראי לכדור והריח אותו – באותו הרגע נשמע ה"קליק" המיוחל ואיתו בא התגמול. הוא חזר והתקרב לכדור שוב ושוב וקיבל בעבור זה שוב ושוב "קליק" וקוביית נקניקייה.

בשלב מסוים, מרוב סקרנות הריח הכלב את הכדור ונגע בו באפו – באותו הרגע הוא קיבל את ה"קליק", הרבה התלהבות ועידוד וחופן נכבד של קוביות נקניקייה. ברור שהתגמול המיוחד עודד את הכלב לגעת שוב בכדור. בכל פעם שהוא נגע בכדור, הוא קיבל "קליק" וקוביית נקניקייה. ואולם, בפעם הראשונה שבה הוא נגע בכדור בחוזקה והכדור זז ממקומו – שוב תגמלנו אותו בהתלהבות רבה, תוך שהענקנו לו חופן מכובד של קוביות נקניקייה (בדרך כלל, הזזת הכדור נוצרת כאשר הכלב נוגע בו בקצה אפו בחלק התחתון של הכדור, הקרוב לאדמה).

בתחילה לא הקפדנו על כיוון, הטמענו בכלב את פעולת הזזת הכדור. חזרנו שוב ושוב על תהליך הזזת הכדור עד לשלב שהכלב הזיז את הכדור באופן קבוע. רק לאחר שהכלב הזיז את הכדור פעם אחר פעם, באופן קבוע, התווינו לו את נתיב הכדור, ע"י חיזוק דחיפת הכדור לכיוון שבחרנו. וכך, לאט ובהדרגה, עם הרבה התמדה וסבלנות, למד הכלב לדחוף את הכדור לנקודה שבחרנו מראש.

מהרגע שהכלב התחיל לדחוף את הכדור לאותה הנקודה באופן קבוע, נוצרה תבנית התנהגותית – בכל פעם שהכנסנו את הכלב למכלאה ובקשנו ממנו לדחוף את הכדור, הוא רץ לכדור ודחף אותו באפו ישר לכיוון הנקודה שנבחרה וחזר אלינו על מנת לקבל את "המשכורת"!!!

מאז כתיבת אותו ספר, שנוי במחלוקת, עבר מקצוע אילוף הכלבים התפתחויות רבות. יותר ויותר מאלפים ברחבי העולם מבינים כיום שניתן לאלף כלב באמצעות חיזוקים חיוביים, מבלי שיהיה צורך להשתמש באמצעי כפייה כמעט.

השיטה של Karen Pryor חוצה גבולות ואוקיינוסים. בתחרויות ה-Schutzhund, Agility, זירות כלבי המשמעת התחרותית של ה- AKC (ארה"ב) ובאירופה, אנו רואים יותר ויותר כלבים המבצעים את משימותיהם השונות באמצעות שיטה זו ובהצלחה גדולה.

ככל שעברו השנים, זכתה שיטת ה”Click & Treat” להכרה רחבה של מאלפים בעלי שם; מטפלים בגני חיות, ספארי, שמורות טבע וכדו' שלימדו חיות בר שונות כמו ג'ירפות שמרימות את כף רגלן ומגישות אותה למטפל לניקוי או קוף בבון, חולה סכרת, שלמד בעזרת ה"Clicker" להגיש את זרועו מעבר לסורג על מנת לקבל זריקות אינסולין ומתן דם לבדיקות.

אנשי אקדמיה בתחום מדעי ההתנהגות מגדירים את עבודתה של Karen Pryor כהוכחה ניצחת לנכונותן של התיאוריות על עיצוב התנהגות באמצעות "התניות אופרנטיות" על פי מחקריו של B.F. Skinner .

גם בתחום הטיפול בילדים עם ליקויי התנהגות שונים, משתמשים מטפלים בשיטת "ההתניות האופרנטיות". כאשר מלמדים ילדים אוטיסטיים ליצור תקשורת עם סביבתם, למעשה "מאלפים" אותם באמצעות חיזוקים חיוביים (ממתק) על כל סימן של תקשורת בינם לבין אחרים.


© כל הזכויות שמורות
thku; fkcho אילוף כלבים

www.samuel-y.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י יוסי סמואל שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]