חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
The Importance of the Business Email in Today's Global World





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: רווחים דו"ח משקיע חברה

נושא המאמר: ניהול רווחים בדוחות פיננסיים - הייתכן כי חברה דווקא תמעיט מרווחיה?
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) ) משרד עורכי דין דורון טיקוצקי [email protected]    שמור מאמר למועדפים

כידוע, כל חברה ציבורית חייבת לפרסם דו"חות כספיים בסוף כל רבעון, בו היא מדווחת לציבור על נתוניה הכספיים בהתאם לפעילותה, כאשר בסוף השנה לדוחות אלה מתווסף גם דו"ח שנתי מקיף, הכולל בתוכו סיכום של השנה החולפת ותחזיות לגבי פעילות עתידית.

בנקל ניתן להבין מדוע הסתמכות המשקיעים על דוחות אלה הינה דבר שכיח, אולם אל לנו לשכוח כי גם לחברה יש אינטרס ברור לשאוף ולהציג לציבור דוחות המציירים תמונה "ורודה" ואופטימית ככל האפשר של החברה, אשר לעיתים, אינה כזו במציאות.

"טיפול קוסמטי" שכזה, או "ניהול רווחים" ( EARNINGS MANAGEMENT) בשפה המקצועית, הינו תהליך מכוון של ההנהלה באמצעותו תגיע החברה לרמה רצויה של רווחיות מדווחת. במילים אחרות, ניתן לומר כי ניהול רווחים הוא לא פחות מאשר תוצאה של מניפולציות בדיווח החשבונאי ו/או בעיצוב העסקאות המביא לשינוי הדוחות הכספיים לשם הטעיית מי מהמשתמשים בהם, ככל שהדבר נוגע למצב הכלכלי/העסקי של הגוף המדווח.

אין צורך להזכיר, כמובן, כי כל דיווח שחוטא לאמת בכך שאינו משקף את המצב לאשורו מהווה עבירה פלילית.

ואכן, בין העבירות אותן חוקרת הרשות לניירות ערך בהקשר זה, ניתן למנות למשל "החלקת רווחים" ( INCOME SMOOTHING ). עבירה זו הינה מקרה פרטי של ניהול רווחים אשר כל מטרתה היא לייצב את הרווחים לאורך זמן של הגוף המדווח, כדי למנוע תנודות חדות ברווחים המדווחים בהשוואה ליעדי הרווחיות המקובלים או הצפויים, שכן, תנודתיות חדה ברווחים עלולה לשדר חוסר יציבות של החברה המדווחת, דבר העלול לפגוע באופן בו האנליסטים והמשקיעים רואים את החברה.

ניתן לשער כי ככל שמדובר במשקיע המצוי – אין בשורות אלו משום כל חידוש.

אולם, לא תמיד המשקיע מודע, או מפנים את הרעיון כי כשם שתתכן מניפולציה בדוח לשם "ניפוח הרווחים", כך גם תיתכן מניפולציה של החברה לצורך דיווח על רווחים נמוכים יותר מכפי שהם במציאות כהוויתה, ובמקרים נדירים- אף דיווח על הפסדים שאינם קיימים.

ניתן לחשוב על תמריצים שונים אשר יגרמו למנהלי חברה לרצות ולהציג לציבור תמונה פחות ורודה מאשר במציאות, במאמר זה נסקור כמה מהם.

שוו לעצמכם מנכ"ל חדש בחברה, שזה עתה מונה, אשר חש חובה להוכיח את עצמו כמנהל מוצלח, כזה אשר הביא את החברה להישגים. אמנם מאמציו להצליח בתפקידו החדש לא ירוכזו בתקופה זו אחרת, אולם ניתן לשער כי בתקופה שמיד לאחר מינויו הוא ישקיע מאמץ מיוחד, שכן, בתקופה זו הוא יבחן בזכוכית מגדלת ויהיה נתון להשוואה הבלתי נמנעת בין ביצועיו לבין ביצועי קודמו. לכן ולאור האמור,לא מופרך הרעיון כי מנכ"ל שמונה ערב פרסום דו"ח תקופתי המתייחס לתקופה שעובר למועד מינויו, ישאף להמעיט ולגמד את הישגי קודמו בדו"ח העומד להתפרסם, ולו רק כדי להציג בעצמו הישגים "מרשימים יותר" בדו"ח הבא, אשר נתוניו יתייחסו כבר לפעולותיו כמנכ"ל.

תמריץ נוסף, נפוץ יותר, נובע מהעובדה כי לא נדיר למצוא חברות בהן קיימות חבילות תגמול למנהלים, אשר תלויות בתוצאות המדווחות ע"י החברות המנוהלות על ידם, כך ששכרם, כמו גם הבונוסים שלהם - נגזרים ישירות מהצלחת החברה.

לכאורה, מצב כזה גורם למנהלים דווקא למקסם את רווחי החברה ולא לגמדם. ובכן, הדבר יהא נכון במקום בו לא קיימת "תקרת גמול", אשר קובעת סכום מקסימלי אותו ירוויח מנהל, גם כאשר מדובר בשנה מוצלחת במיוחד עבור החברה, אשר בה רווחיותה היתה גבוהה במיוחד.

שאם לא כן, ובחברה קיימת תקרת גמול, יתכן ויבקשו מנהליה להקטין את רווחי החברה המדווחים ולהעמידם על המקסימום הנדרש, לשם העברת הרווחים "העודפים" לתקופת הדיווח הבאה, שגם בה יוצגו רווחים אשר יזכו אותם בתגמול המיוחל.

הקטנת רווחים יכולה גם להתבצע באמצעות פעולת "החלקת רווחים" שתוארה זה מכבר, ואשר עלולה לצאת לפועל מקום בו החברה מתעקשת לעמוד ביעדי אנליסטים או משקיעים מוסדיים, זאת משום ומשקיעים בשוק ההון מייחסים חשיבות רבה לתחזיות האנליסטים. אשר על כן, תמיד קיים החשש כי אי מימושה של תחזית הרווח ע"י החברה תתמרץ מנהלים להקטין רווחים "עודפים" לצורך "הצפתם" בהמשך.

סיבה נוספת אשר עלולה להביא לניהול רווחי החברה באופן שהדו"חות יציגו רווחים נמוכים יותר, הינה החשש כי הצגת רווחים גבוהים למדי עלולה להביא למצב בו עובדי החברה יחלו ליצור לחץ על ההנהלה לצורך שיפור שכרם ותנאיהם, דבר אשר עלול להביא לחוסר יציבות בחברה במידה ואין בכוונת ההנהלה להיענות לדרישות אלה.


בנוסף, חשוב להזכיר כי אמנם הדו"חות בהם עוסק מאמר זה אינם אלה המוגשים למס הכנסה (ואין לבלבל ביניהם), אך עדיין, כמובן שלא ניתן להתעלם מהעובדה כי פועל יוצא של הקטנת הרווחים המדווחים פירושו חיסכון במס.

לסיום נציין כי אף ללא שום קשר להשלכות הכלכליות הקשות במקרה בו מתגלה דבר ההונאה, בהחלט יתכנו מקרים בהם " תמריצים" אלה שהובאו, יתגלו כפחות כדאיים לחברה מבחינה כלכלית, וכל ניסיון דומה להקטין רווחים בדוחות עלול להתגלות בסופו של דבר בבחינת "יצא שכרו בהפסדו", שכן, בעוד דיווח מטעה על מיעוט רווחים עלול להביא להתרחקות משקיעים, דווקא דיווח מהימן על רווחי החברה, היה יכול להועיל לחברה כגורם משיכה למשקיעים.

נזכיר, כי בדיוק בשל כל החששות בדבר מניפולציות שונות, אשר חלקן נמנו במאמר זה, החברות הציבוריות מבוקרות על ידי רואה חשבון מבקר (חיצוני), עובדה אשר מסייעת רבות במניעת הטיית הדוחות תוך ניפוח או צמצום הנתונים, אולם לא תמיד בהצלחה, שכן זכורות לנו הונאות חשבונאיות רבות שנחשפו במהלך השנים ואשר גרמו לקריסת חברות, כאשר אחת המפורסמות יותר היא ללא ספק זו של חברת ENRON, אשר קריסתה הכתה בהלם את קהילת העסקים העולמית, תוך גרימת הפסדים עצומים למשקיעים.

נציין, כי בשל הקושי הרב לחשוף מעשי תרמית כגון אלה שתוארו, פורסמו בתחילת שנת 2007 תוצאות מחקר חדש ומעניין, אשר נעשה במימון 4 פירמות רו"ח הגדולות (BIG 4), ואשר נקרא: " Predicting Material Accounting Manipulation ".

בקצרה נסביר כי מחקר זה מצא שיטה לחישוב "מדד הונאות" בחברה ציבורית, כאשר המדובר הוא למעשה על כלי מתמטי האמור לסייע בזיהוי החברות אשר מבצעות מניפולציות שונות בדיווחיהן. את המחקר ניתן למצוא בכתובת:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=997483


רמת גן: רח' החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל': 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל': 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר למייל:
[email protected]

www.adviser.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) ) משרד עורכי דין דורון טיקוצקי [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]