חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
מה הקסם של היער השחור?





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: חומר חקירה חקירות מס הכנסה מס הכנסה מיסים

נושא המאמר: היקף החומר הראיתי שעל התביעה לחשוף בפני חשוד כדי שיוכל לממש את זכותו לשימוע
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]    שמור מאמר למועדפים

אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]


ביום 11.6.08 הגישו חשודים בעבירות מסוג פשע עתירה לבג"ץ (בג"ץ 4388/08) כי יורה לפרקליטות מיסוי וכלכלה להעביר לידיהם את טיוטת כתב האישום בעניינם בטרם ייערך להם שימוע. עוד ביקשו העותרים כי היועץ המשפטי לממשלה ינחה את כלל רשויות התביעה להעביר לידי חשודים, אשר זומנו לשימוע טרם הגשת כתב אישום בגין חשד לביצוע עבירה מסוג פשע, את טיוטת כתב האישום.

המדובר בעותרים אשר קיבלו הודעה בכתב כי נשקלת הגשת כתב אישום כנגדם בצירוף תיאור העובדות המגבשות את העבירות לכאורה וכן את פירוט העבירות. כמו כן נמסר לעותרים כי ליבת חומר החקירה עומדת לעיונם בטרם ייערך השימוע. העותרים פנו אל הפרקליטות בבקשה לקבל לידיהם את טיוטת כתב האישום וחומרים נוספים. עתירה זו נולדה לאחר שהעותרים נענו כי אין חובה שבדין ליתן טיוטת כתב אישום במסגרת הליכי שימוע וכי במכתב שהועבר לידיהם יש כדי לענות על צורכיהם לדעת אילו חשדות תלויים כנגדם על מנת להיערך לשימוע.

לטענת העותרים, מזכותו של חשוד לשימוע מכוח סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי, נגזרת זכותו לקבל את טיוטת כתב האישום בעניינו זמן סביר לפני קיום השימוע. לדידם, העברת טיוטת כתב האישום לידיו של חשוד עולה מן הצורך לאפשר לו לממש באופן מוחלט את זכותו לשימוע, כך שיידע במה מתעתדת המדינה להאשימו. עוד טענו העותרים כי העברת כתב האישום נועדה להבטיח שוויון בין חשודים ומניעת שרירותיות והפליה, שכן בחלק מהמקרים בוחרות פרקליטויות שונות למסור לחשודים את טיוטת כתב האישום בטרם שימוע (עניינו של הנשיא לשעבר משה קצב), באופן היוצר הפליה בין נאשמים שונים.

המשיבים טענו מנגד כי לא קמה לעותרים זכות לקבל את טיוטת כתב האישום וכי בשליחת מכתב לחשוד המפרט את עיקרי העובדות ואת סעיפי העבירות בגינן שוקלת התביעה להגיש כתב אישום, בצירוף חומר החקירה, קיימה הפרקליטות את התכלית שבעריכת שימוע לפני הגשת כתב אישום. עוד טענו המשיבים כי העותרים מנסים לקרוא את סעיף 60א לחוק את שאין בו והוסיפו כי לפי חוק חופש המידע לא מוטלת עליהם חובה למסור "טיוטה או המלצה שניתנו לצורך קבלת החלטה".

המשיבים הוסיפו כי הטלת חובה על רשויות התביעה להכין טיוטת כתב אישום שעה שנשקלת הגשתו של כתב אישום כנגד חשוד, עלולה להביא לפגיעה באינטרס הציבורי של העמדה לדין במקרים מתאימים ושל ייעול ההליכים.

השופט א' רובינשטיין קבע כי החוק אינו מפרט את טיב ההודעה שיש לשלוח לחשוד או פרטים אחרים באשר לה. כבוד השופט ציין כי זכות הטיעון הקבועה כיום בסעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי אינה מעוגנת בעיקרי הצדק הטבעי ובעקרונות היסוד של הליך מנהלי תקין והיא קמה רק מכוח הוראתו המפורשת של המחוקק. השופט ציין כי החוק מאפשר לכל החפץ בכך לבקש במגבלות מסוימות, לפני החלטה על העמדה לדין בעבירות מסוג פשע עריכת שימוע וזאת כדי ליצור סדר אחיד בנוגע למתן זכות טיעון לחשודים בפלילים בטרם הגשת כתבי אישום, מתוף שאיפה לאזן בין הצורך לשמור על עקרון השוויון בפני החוק לבין האינטרס הציבורי בהגנה על יעילות עבודתן של רשויות התביעה.

השופט הדגיש כי מטרת השימוע היא לאפשר לחשוד להציג טענותיו ולשכנע, כי חומר הראיות בעניינו או אינטרס הציבור אינם מצדיקים הגשת כתב אישום כנגדו וכי בימ"ש זה נדרש בעבר ( עניין קצב) להיקף החומר הראיתי שיש לחשוף בפני חשוד כדי שיוכל לממש את זכותו:

"יסוד היסודות ועיקר העיקרים, הראשית והאחרית, בעניין השימוע הוא ההגינות כלפי כולי עלמא, כלפי החשוד מזה ואינטרס הציבור מזה". על כן החומר שבידי התביעה שאינו טעון חסיון מטעמים הכרוכים מצדדים שלישיים או באינטרס ציבורי, יש מקום להעמיד את עיקריו, ברוחב לב, לרשות החשוד. ואם טרם הוכנה טיוטת כתב אישום והיא מצויה בשלבי עבודה, ומודיעים לחשוד את העובדות ואת העבירות העיקריות- יש מקום להסתפק בכך.

השופט לא נעתר למבוקש בעתירה, וקבע כי סעיף 60א כשלעצמו אינו מקנה לחשוד זכות עיון בטיוטת כתב האישום, אך כדי לקיים שימוע אפקטיבי ראוי לשמו, מן הראוי כי החשוד יידע בפירוט ככל האפשר מול אילו אישומים הוא ניצב ובגין אילו עובדות. היקף המידע וההחלטה אם המקרה מצדיק או מאפשר העברת טיוטת כתב אישום ייקבעו בכל מקרה לנסיבותיו. מקום שטיוטת כתב האישום מוכנה וקיימת, ובאין טעם נוגד מיוחד, ראוי כי התביעה תשקול לתיתה לחשוד. אך ככלל די במשלוח פירוט של עיקרי העובדות וסעיפי העבירות בגינן נשקל להגיש כתב אישום, בצירוף מתן עיקרי חומר החקירה.


רמת גן: רח´ החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל´: 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל´: 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר למייל:
[email protected]

www.adviser.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]