חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
משנכנס אדר מרבין בשמחה





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מוביל ימי אחריות מוביל הובלה ימית מכולה

נושא המאמר: הגבלת אחריות המוביל הימי
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]    שמור מאמר למועדפים

אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]


כיצד תוגבל אחריות המוביל הימי בגין אובדן מטען של 2,156 אריזות שנערמו על 44 משטחים שהובלו בהובלה משולבת במכולה אחת? האם אחריות המוביל היבשתי מוגבלת אף היא? מה התוקף של רישומי המוביל הימי בהעדר שטר מטען? – עם שאלות אלה ואחרות התמודד לאחרונה בית המשפט המחוזי במדינת ניו יורק. (AMERICAN HOME ASSURANCE COMPANY V. CSX LINES INC).

בין חברת תרופות ("פיזר") לבין מוביל ימי אמריקאי (CSX LINES) נחתם הסכם כללי להובלה משולבת (ימית ויבשתית – באמצעות מוביל יבשתי) של מטעני תרופות, מפורטוריקו ליעדים בארצות הברית.

במסגרת ההסכם הכללי, בוצעה הובלה משולבת של מטען שכלל 2,156 אריזות המוצר "זיטרומקס". האריזות הועמסו על 44 משטחים שהומכלו למכולה אחת בגינה שולמו דמי ההובלה – בסך של 1,620$. בגין הובלה ספציפית זו לא נערך שטר מטען.

בשלב ההובלה היבשתית נגנב המטען. חברת הביטוח האמריקאית פיצתה את חברת התרופות בסכום כולל של 1.3 מיליון דולארים בגין אובדן 2,156 האריזות. מכוח זכות התחלוף, תבעה חברת הביטוח את המוביל הימי ואת המוביל היבשתי לשיפוי בגין הסכומים ששילמה.

בית המשפט המחוזי במדינת ניו יורק קבע כי הגם שלהובלה זו לא נערך שטר מטען ספציפי הרי שחלות על ההובלה ההנחיות וההגבלות האמורות בשטר המטען אשר אומצו במפורש בהסכם הכללי שבין המוביל הימי לחברת התרופות ובכלל זה הגבלת האחריות בגין אובדן המטען וכן סעיף "הימלאיה" (המעגן את חסינות המוביל היבשתי במקרה זה).

נוסח שטר המטען קבע כי בכל מקרה תחולנה על ההובלה המבוצעת הוראות הגבלת האחריות שבחוק הובלת הטובין בים האמריקאי (" U.S CARRIAGE OF GOODS BY SEA ACT" שהוא המקביל אמריקאי לכללי "האג-ויסבי" האירופאים) ולפיו: סכום הפיצוי המירבי לו חשוף המוביל הימי בגין נזק או אובדן הטובין הנו 1,000$ לכל יחידת משלוח (”PIECE” או "PACKAGE") או לכל יחידת המשלוח בגינה משלם הלקוח דמי הובלה ("CUSTOMARY FREIGHT UNIT").

(יצוין כי לפי כללי האג וויסבי קיימות חלופות אחרות להגבלת האחריות – לפי כמות היחידות שבמטען או לפי משקל המטען. ראה המאמר "תיאור הטובין משפיע על הגבלת האחיות של המוביל" פורסם ביום 15.3.2005).

בית המשפט האמריקאי ניצב אפוא בפני השאלה הבאה: האם אחריות המוביל הימי מוגבלת לסך של 1,000$ בגין המכולה האחת – היא יחידת המשלוח בגינה ולפיה שולמו דמי ההובלה או לסך של 44,000$ בגין 44 המשטחים על גביהם נערם המטען, או כפי שחברת הביטוח טענה, לסך של 2,156,000 $ בגין 2,156 היחידות שכלל המטען.

במסגרת העדויות, הוכיחה חברת הביטוח כי המשלוח נרשם ברישומי המוביל הימי הפנימיים כמשלוח של "2,156 יחידות" ובכך ניסתה למצוא חיזוק לטענתה כי המדובר במשלוח של 2,156 יחידות ולכן סכום ההגבלה המרבי הנו 2,156,000$.


בית המשפט האמריקאי דחה את טענת חברת הביטוח. בית המשפט ציין כי לא הובאה בפניו כל אסמכתא משפטית ולפיה רישומי המוביל הימי הפנימיים מחייבים אותו לעניין הגבלת האחריות וכי טענת חברת הביטוח אינה מתיישבת עם הנסיבות הרלוונטיות הבאות:

אחת - קבלת טענת חברת הביטוח משמעותה כי תמורת דמי הובלה שבסך 1,620$ (בגין מכולה אחת) הסכים המוביל הימי לחשוף עצמו לנזק שבסך 2,156,000$ - סכום הגבוה משווי המטען שהיה 1,300,000$ וברור שלא לכך התכוון המוביל הימי.

שתים - חברת התרופות פנתה אל חברת הביטוח וערכה אצלה ביטוח לשווי הטובין ללמדך כי חברת התרופות ידעה כי אחריות המוביל הימי מוגבלת והיא לא תוכל להיפרע ממנו את מלוא שווי הטובין במקרה של אובדן או נזק.

שלוש – המטען הועמס על ידי חברת התרופות בפורטו ריקו והיא זו שמסרה למוביל הימי מכולה חתומה להובלה. הידע של המוביל הימי אודות תכולת המכולה היה אך ורק מכוח הפרטים שמסרה לו חברת התרופות וברור כי לא היה בכוונת המוביל הימי לחשוף עצמו לתשלום של 1,000$ לכל יחידה, בגין מטען שהוא לא ראה, לא בדק ולא נספר על ידו.

לפיכך קבע בית המשפט האמריקאי כי אחריות המוביל הימי מוגבלת לסכום המירבי של 44,000$ בגין 44 המשטחים בהם הועמסו הטובין ולחילופין לסך של 1,000$ בגין המכולה האחת בגינה שולמו דמי ההובלה. עניין זה נתון לבירור מעמיק שיוכרע על ידו בהמשך.

באשר למוביל היבשתי החיל בית המשפט את סעיף "ההימאליה" שבשטר המטען ולפיו הוראות הגבלת האחריות החלות על המוביל הימי תחולנה גם "על כל אדם אחר מלבד המוביל הימי (כולל חוכר, רב חובל, סוכן, סוור, צופה ובעל חוזה עצמאי אחר)".

חברת הביטוח טענה כי המוביל היבשתי אינו נמנה על רשימת בעלי התפקידים המוגנים שבסעיף "ההימלאיה" ולכן אין המוביל היבשתי זכאי להנות מהגבלת האחריות.

בית המשפט האמריקאי דחה את פרשנות חברת הביטוח לנוסח הסעיף. בית המשפט קבע כי לשון הסעיף מעניקה במפורש אחריות וחסינות "לכל אדם אחר" ובמיוחד כאשר חברת התרופות ידעה כי חלק מההובלה תבוצע על ידי מוביל יבשתי, הרי שפרשנות המונח "כל אדם אחר" כוללת גם את המוביל היבשתי כמי שנהנה מהחסינויות והגבלת האחריות.



(המטען, גליון 7, 15.6.05)


רמת גן: רח´ החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל´: 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל´: 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר למייל:
[email protected]




www.adviser.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]