חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
אתונה - יוון





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: תה סיני ירוק תה ירוק בריאות דירטה

נושא המאמר: תה ירוק - Green Tea \ קובי עזרא
מאת: יעקב עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר – 0528567140   שמור מאמר למועדפים

תה ירוק

תה ירוק (green tea) הוא תה שעבר חימצון מינימלי בתהליך העיבוד. תה ירוק נפוץ במיוחד בסין וביפן ולאחרונה נהיה פופולרי גם במערב, בו שותים בעיקר תה שחור.

תה מופק מעלי הצמח camellia sinensis, שנוהגים לגדל בדרום מזרח אסיה מזה אלפי שנים. המסורת הסינית נוקבת בשמו של הקיסר shen nung, שגילה את התה בשנת 2737 לפני הספירה, וכבר בסין הקדומה יצא שבחו של התה בשל יעילותו בטיפול בכאבי-ראש ומכאובי-גוף, דיכאון, המרצת מערכת החיסון, סיוע לעיכול, הרחקת רעלים מהגוף, תוספת אנרגיה ומרץ, פעילותו כנוגד חמצון ולכאורה כמעלה את תוחלת החיים. חשוב לציין כי רק בשנת 800 לספירה עבר מנהג שתיית תה מסין ליפאן, ומשם התפשט ברחבי העולם במהירות, כך שכיום מיוצרים גלובאלית מדי שנה 2.5 מיליארדי ק"ג של תה מיובש. תה שחור הוא השולט במדינות המערב ומהווה כ- 78% מכלל הצריכה בעולם, בעוד תה ירוק מהווה כ- 20% מצריכת התה העולמית, בעיקר ביפאן, סין, קוריאה והודו, וכן במדינות בודדות בצפון אפריקה ובמזרח התיכון.
סוג שלישי של תה שאינו מוכר במקומותינו, oolong, נצרך בדרום מזרח סין וב-taiwan, ומהווה אך 2% מהצריכה העולמית. אך מעבר להיותו של התה בן-לוויה מקובל כמשקה קל וערב לחך, המזוהה עם בילוי בחברותא של אחר הצהריים, מתרבות הראיות האפידמיולוגיות כמו גם ממצאי מעבדה המייחסים לצריכת תה סגולות רפואיות העשויות להפחית במיני תחלואה אחדים. רבים ממחקרים אלה מצביעים על חומרים פולי-פֶנ?ליים בתה, כאחראיים עיקריים לסגולותיו הרפואיות, בהיותם נוגדי חמצון המנטרלים יצירת רדיקאלים מחמצנים שפגיעתם רעה והם משחקים תפקיד חשוב במחלות לב ואף בהתהוות תהליכים סרטניים, אך גם בזכות כישוריהם כנוגדי דלקת. כמו כן מייחסים לתה שיפור בזרימת הדם, והרחקת חומרי פסולת ורעלים מהגוף.

ישנם סוגי תה רבים, אך מקור כולם בצמח אחד. צמח זה נקרא: קמליה סינית. קמליה סינית הינה קרובת משפחה של הקמליה הפרחונית המוכרת היטב לגננים.

כאשר משרים משך 3 דקות שקית תה אופיינית המכילה 1.5 גרם של עלי תה בספל של מים רותחים, אנו מפיקים ממנה בממוצע כ-450 מיליגרם של חומרים מוצקים המתמצים במים. בתוך מרקחת זו כ-30 עד 42% מכלל החומר המוצק של התה מהווים הפוליפנולים דוגמת catechins , myricetinו-kaempferol. בתה ירוק, הקטכינים מהווים 6-16% מכלל המשקל היבש של עלי התה, והקטכינים בעלי הפעילות נוגדת החמצון החזקה ביותר הם:

ecg או epigallocatechin,
egcg או epigallocatechin-3-gallat,
ec או epicatechin,
ecg או epicatechin gallat ו-gc או gallocatechin.

תה ירוק מכיל גם את האלקלואידים העיקריים קפאין, כמו גם theophylline ו-theobromine הדומים מאוד במבנה הכימי שלהם אם כי קפאין ידוע בעיקר כמעורר ומגרה את פעולת הלב ומערכת הנשימה, בעוד השניים האחרים עיקר פעולתם בהרפיית שרירים חלקים. תה מכיל בדרך כלל פחות ממחצית כמות הקפאין שנמצא בקפה, כאשר רמתו בתה ירוק כ- 3-6% ממשקלו היבש, ובתה שחור כ-2-4% ממשקלו היבש.



העלים הבודדים שנובטים בקצהו העליון של הצמח, ובצמח זה בלבד, הם אלה שמהם מופקים כל סוגי התה: שחור, ירוק ואו-לונג. העלים מכילים קפאין, כמו גם כל סוגי התה המופקים מהם, אך במינון משתנה מסוג לסוג.

קמליה סינית הינו צמח ירוק-עד. בטבע הצמח גדל עד לגובה של 18 מטר ויותר. כאשר מגדלים את הצמח לתה, מקצצים את גובהו באופן קבוע לגובה של פחות ממטר אחד. עלים המיועדים לתה ירוק נתלשים באותו אופן כמו אלה המיועדים להכנת תה שחור. לאחר מכן הם עוברים הכנה בשלושה שלובים במשך יום אחד. אידוי – זהו שלב המתבצע מייד לאחר התלישה. העלים מונחים על מגש מתכת מעל להבה חמה כדי להפוך אותם לרכים וגמישים. החשיפה הפתאומית לחום הורסת את האנזימים המצויים בהם, אשר ללא כן היו גורמים לעלים לתסוס.

השלב הבא הינו גלגול העלים על מגשים מחוממים בכדי להפחית את תכולת הלחות הנמצאת בהם. התהליך מתבצע באופן ידני בעזרת האצבעות וכפות הידיים. לעתים אפילו בעזרת כל האמה.

השלב האחרון הוא שלב הייבוש בעזרת מייבשים מכניים גדולים. תה ירוק המיובש באופן כזה מכיל רק שני אחוזים מהלחות הבסיסית שהיתה בו מלכתחילה.

סוגי תה ירוק המיועדים ליצוא מגולגלים ומיובשים אפילו מספר פעמים. פעולה זו מאריכה אמנם את חיי המדף של המוצר, אך פוגמת בטעמו ובאיכותו.

אודות תה ירוק, שחור ואו-לונג

קיימים שלושה סוגי תה: ירוק, שחור ואו-לונג.

· הירוק אינו מותסס כלל (fermented)

· התה השחור לעומתו, מותסס ב: 100%. תהליך ההתססה כולל השטחה של העלים המגולגלים על משטחי בטון או מרצפות, בחדר קריר ולח למשך מספר שעות. ההתססה משנה את הרכבו הכימי של עלה התה, ומאפשרת לאיכויות טעם מיוחדות לפרוץ.

· תה או-לונג הינו מותסס באופן חלקי בדרגות משתנות.

ציטטות מהכתבים העתיקים אודות תה...

" lu="" by="" tea.="" of="" classic="" אותו="" יחזירו="" תה="" לגימות="" מספר="" כבדות="" ורגליו="" ידיו="" או="" עייפות="" עיניו="" מכאב="" סובל="" אדם="" כאשר="" לשתיה.="" ביותר="" מתאים="" והוא="" התה="" אנרגיית="" />
”שתית תה מרוה צמאון, מרחיקה מחלות, מקצרת את זמן השינה, מקלה על הפרעות במתן שתן, מחזקת את הראיה וכושר החשיבה. לא כדאי להפסיק לשתות תה אפילו ליום אחד..." (a treatise on tea. zhang qiande)

מקורות מיתולוגיים, וההיסטוריה של התה

סיפור התה התחיל בסין העתיקה כבר לפני כ- 5000 שנה. על פי האגדה, הקיסר שן-נונג היה ממציאה של רפואת צמחי-המרפא. שן-נונג היה קיסר מחונן, מדען בעל שיעור קומה ופטרון האומנויות.

בזמנו הוא הוציא צו מלכותי (בהחלט מרחיק-ראות בהתייחס לתקופה העתיקה בה מדובר), כי אל לנתיניו לשתות מים אשר לא עברו הרתחה.

יום קיץ אחד, כאשר היה במסע ביקורים ברחבי ממלכתו, עצרו הוא ואנשי חצרו למנוחה בדרך. בהתאם להוראותיו המלכותיות החלו אנשי חצרו להרתיח מים כדי להרוות את צמאונם. מספר עלים יבשים משיח סמוך נפלו למים המבעבעים, אשר צבעם השתנה מיד לחום ירקרק. כמדען אשר סקרנותו אינה יודעת גבולות, החליט הקיסר לטעום מהמשקה בעל הניחוח שנוצר באקראי, והתפעל מטעמו הערב והמרענן.

וכך, בהתאם לאגדה, נוצר התה. היסטוריונים רבים מוצאים בסיפור מעשה זה קרבה רבה לעובדות מאד מעשיות, ואינם מוציאים מכלל אפשרות שאינו רחוק כל כך מאמת היסטורית כלשהי הגלומה בעבר הרחוק.

צריכת התה חדרה לכל רבדי החברה הסינית, ולא פחות מכך לכל היבט בתרבות הסינית. בשנת 800 אחה"ס כתב המשורר לו-יו את הספר המוחלט אודות תה: ch'a ching. הוא קטלג את הטכניקות השונות שהיו קיימות לגידול והכנת התה בסין הקדומה. היקפו העצום והסמכותי של הספר היקנו למחברו מעמד כמעט של קדוש עוד בימי חייו, ואפילו הקיסר העניק לו את חסותו. את הספר מאפיינים בבירור קוים של זן-בודהיזם, פילוסופיה אשר לו-יו גדל לאורה כבר משחר ילדותו. על פי מאפיינים אלה "יובאו" עקרונות טקס התה המפורסם (צ'ה נו יו) ליפן הקיסרית, על ידי מסיונרים זן בודהיסטיים בתקופה מאוחרת יותר.

זרעי צמח התה הראשונים יובאו ליפן ע"י הנזיר הבודהיסטי החוזר ייסי. נזיר זה נחשף לערכו הרב של התה כעזר מדיטטיבי – דתי. לפיכך הוכר ייסי כ"אבי טכס התה" ביפן. תואר כלל לא מבוטל לכל מי שמכיר את תרבות יפן. כתוצאה מהקשר זה נוצר החיבור הידוע ביפן שבין טכס התה לבין הזן-בודהיזם. התה קיבל כמעט מיד עם הגיעו ליפן הכרה ומימון קיסרי, והתפשט במהירות מחצר הקיסר והמנזרים לכל רבדי החברה ביפן העתיקה.

תוך זמן קצר הגיע התה למעמד של אמנות, תוך כדי היווצרות טכס התה המפורסם: הצ'ה – נו – יו (מים רותחים לתה). התאור המעודכן ביותר לצורת אמנות מורכבת זו נכתב כנראה ע"י ההיסטוריון האירי-יווני לפקדיו הראן. הוא היה אחד מהזרים הבודדים שהוענקה לו תעודת אזרח יפנית בתקופה עתיקה זו. הוא כתב מהתבוננות אישית:

..." טכס התה מצריך שנים של אימון והכנה כדי לקבל הסמכה... אולם, כל כולה של אמנות זו לפרטיה, מסמלת לא יותר מאשר הכנה והגשה של ספל תה... הנושא החשוב ביותר כאן הוא בכך כי הפעולה תתבצע בצורה המושלמת ביותר, המנומסת והחיננית ביותר וללא שום דופי אסטטי...".

שאיפה זו לשלמות של תוכן וצורה הביאה בעקבותיה ליצירת אמנויות ושרותים נלוים. שיטה מיוחדת של ארכיטקטורה התפתחה כדי ליצור את בתי-התה (צ'אסקי). על פי גישה זו עוצבו בתי-התה בפשטות האפיינית לבתי –יער.

המארחות היפניות המפורסמות, הגיישות, החלו גם הן להתמחות בהכנת טכס התה. ככל שיותר ויותר אנשים החלו להיות מעורבים בהתרגשות סביב עניין התה, כך הלכו ונעלמו הטוהר והפשטות הייחודיים לעקרונות הזן-בודהיזם. טכס התה הושחת והפך לקולני והמוני. "תחרויות תה" הפכו לארועים נוצצים בקרב החברה הגבוהה, בהם התחרו אצילי יפן תמורת פרסים כספיים מי יתן שם מקורי יותר לתערובות תה חדשות...

הענקת פרסי כסף, משי, שריוני קרב ותכשיטים יקרים, היתה מנוגדת בתכלית לאופי הצנוע והמקורי של טכס התה.

בעוד שהתה הגיע לרמת התפתחות גבוהה ביותר בסין וביפן, התחילו להסתנן למערב שמועות אודות משקה מיוחד זה מהמזרח הרחוק. כבר בעבר הרחוק החלו מובילי שיירות מסחר להזכיר במערב את שמעו, אך המידע היה מקוטע ובלתי ברור באשר לדרך הכנתו או צורתו. במקרה אחד אפילו נכתב כי עלי התה הורתחו, הומלחו, נטבלו בחמאה... ונאכלו!

האירופאי הראשון אשר נחשף באופן אישי לתה וכתב אודותיו, היה הנזיר הישועי הפורטוגזי, האב ג'ספר דה קרוז בשנת 1560. פורטוגל, בעלת הטכנולוגיה הימית המתקדמת ביותר אותם ימים, הצליחה להשיג את הסכם הסחר הראשון עם סין. במסגרת שליחות מסיונרית באותה משלחת-סחר ראשונה, טעם האב ג'ספר דה קרוז את טעם התה לראשונה.

הפורטוגזים פיתחו נתיב סחר דרכו הובילו תה לליסבון, בירתם. משם הובילו את התה אוניות סוחר הולנדיות לצרפת, הולנד וארצות הבלקן. באותה תקופה היתה הולנד בת-ברית פוליטית של פורטוגל. כאשר בשנת 1602 הופרה ברית זו, נכנסה הולנד עם ציה הימי המפואר לנתיב סחר עצמאי משלה עם המזרח הרחוק.

כאשר הגיע התה סוף סוף לאירופה, אליזבת הראשונה היתה בראשית שלטונה, ורמברנדט היה בן שש שנים בלבד. בעקבות הצלחת הצי ההולנדי בארצות האוקינוס השקט, הפך התה לאופנתי מאד בבבירת הולנד, דן האאג. בעיקרו של דבר היה זה עקב מחירו הגבוה יחסית (מעל מאה דולר לחצי ק"ג). במחיר כזה יכלו לקנותו רק העשירים. אט אט ככל שכמויות התה המיובא גדלו, ירד מחירו לצרכן. למרות שבתחילה ניתן היה לקנות את התה רק בבתי מרקחת יחד עם תבלינים חדשים כזנגוויל וסוכר, ניתן היה כבר בשנת 1675 לקנותו גם בחנויות מזון רגילות ברחבי הולנד.

ככל שצריכת התה גברה באופן ניכר בשכבות החברה ההולנדית, רופאים ואנשי אקדמיה התווכחו באשר לערכו, או חוסר ערכו הבריאותי. ידועים בשם: "כופרי התה", הציבור הרחב התעלם מהם לחלוטין, והמשיך להנות ממנעמי התה. ויכוחים "מדעיים" אלה נמשכו בין השנים: 1635 – 1657. במהלך שנים אלה צרפת והולנד הובילו בצריכת התה המיובא את כל מדינות אירופה.

ככל שהנהיה אחר מוצרים אוריינטליים סחפה את אירופה, תה הפך להיות "דרך חיים". המבקר החברתי הנודע: המרקיז מארי דה רובין-שנטל, הזכיר לראשונה הוספה של חלב לתה. במהלך אותה תקופה, החלו פונדקים הולנדים להגיש תה כתוספת לסעודה. בעלי מסבאות סיפקו לאורחיהם מערכת תה נישאת, הכוללת יחידת חימום. כך יכול היה ההולנדי העצמאי להכין לבדו תה לעצמו ולחבריו בגן המסבאה, בחצר.

תה נשאר פופולרי בצרפת עוד למשך כ- 50 שנה. אח"כ התחלפה העדפת הצרפתים ביין, שוקולד וסוגי קפה אקזוטיים.

בשנת 1650 היו ההולנדים מעורבים באופן פעיל במסחר בכל רחבי העולם המערבי. פיטר סטויווסנט ייבא את התה הראשון לאמריקה, למתיישבים ההולנדים בניו אמסטרדם. מאוחר יותר שונה שמה לניו יורק ע"י האנגלים. המתיישבים בקולוניות אלה היו שתייני תה מושבעים.

אכן, כאשר נרכשה ניו יורק האנגלים מצאו שישוב קטן זה צרך יותר תה באותה התקופה מאשר כל תושבי אנגליה גם יחד...

בריטניה הגדולה היתה האחרונה מתוך שלושת המעצמות הימיות להכנס לנתיבי הסחר עם סין ומזרח הודו. הסיבה לכך היתה בעיקר קשורה לעלייתו הפרובלמטית של בית סטיוארט למלוכה, וכן מלחמת האזרחים של קרומוול. דוגמאות התה הראשונות הגיעו איפה לאנגליה בין השנים 1652 – 1654. במהרה הפך התה באנגליה כה פופולרי עד שהחליף את השיכר בתור המשקה הלאומי הבריטי.

כמו בהולנד כך באנגליה, היתה זו האצולה שסיפקה את האישור החברתי לקבלת התה. המלך צ'רלס השני נשא לאשה בהיותו בגלות, את קטרינה דה ברגנצה הפורטוגזית (1662). צ'רלס עצמו גדל בבירה ההולנדית. כתוצאה מכך, גם הוא גם מלכתו היו שתייני תה מושבעים. כאשר מוסדה שוב המלוכה באנגליה, הביא הזוג המלכותי את מסורת שתיית התה המזרחית לבירתם.

שגעון התה סחף את אנגליה באותו אופן שסחף בזמנו את תושבי צרפת והולנד. יבוא התה זינק מ: 18,000 ק"ג בשנת 1699, לממוצע שנתי של 109,000 ק"ג בשנת 1708...

התה הפך במהרה למשקה המועדף על כל שכבות האוכלוסייה.

מחקרים רפואיים על תה, בני זמננו. הקטעים הבאים, המובאים בשפת המקור באנגלית, הינם אוסף של קטעי ידיעות רפואיות בנושא ערכו הבריאותי של התה. הקטעים לוקט ממקורות שונים, ונאספו ע"י עורכי המגזין: the journal of chinese medicine באנגליה.

בשנת 1999 התפרסם מחקר שהיה לכאורה הראשון מסוגו, בהיותו ניסוי התערבותי (intervention trial) בהשתתפותם של גברים ונשים מעשנים, שבחלל פיהם התגלו מפגעים קדם-סרטניים, תופעה הידועה כ-leukoplakia. מחצית ממשתפי ניסוי זה נטלו לפיהם אחת ליום משך 6 חודשים כמוסה המכילה 0.38 גרם של תמצית תה ירוק ובעיקר פוליפנולים, שוות ערך לשתייה יומית של 800 מיליליטר של תה (3-4 ספלים). קבוצת בקרה של אינבו (פלצבו) טופלה עם כמוסות של גליצרין. בתום תקופת הניסוי נרשמה הקטנה משמעותית של 38% באותם מפגעי חלל הפה במטופלים בתמצית תה ירוק, לעומת הפחתה של 10% בקבוצת הבקרה. כאשר נקצרו תאי חיפוי של חלל הפה, נוכחו לדעת שבאופן מובהק הייתה התבטאות מוגברת בתאים אלה של החלבון מדכא הסרטן, p53, באלה שטופלו בתמצית התה הירוק.

שלושה שבועות של טיפול יומיומי באותה תמצית תה-ירוק, הביאה להפחתה של 48% ברמת הנזק ל-dna על ידי החומרים הקרצינוגנים שבטבק.

מספר מחקרים הצביעו על אפשרות ששתיית תה עשויה לעכב את החמצון של מולקולות ldl , אחד השלבים הקריטיים בתהליך טרשת העורקים. יתרה מכך צריכה עקבית של תה ירוק נמצאה קשורה לירידה ברמות ldl-כולסטרול בפלזמה. אחד המחקרים הנחשבים שהופיע כבר ב-1995 ב-british medical journal, הראה שיפאנים שצרכו כל יום מעל 10 ספלים של תה ירוק, הראו רמות נמוכות יותר של כולסטרול, של ldl, vldl וטריגליצרידים, ולעומת זאת רמת hdl-כולסטרול הייתה מוגברת בדמם. אך בה בשעה שמחקרים אפידמיולוגים אין בהם לתת עדות חותכת לכך ששתיית תה מגנה מפני מחלת לב, אחדים מהמחקרים מצביעים על כך שאמנם יש הפחתה בהסתכנות כזאת בקרב צורכי תה עקביים. מחקר rotterdam ההולנדי, שחלקו התפרסם בשנת 2002 סיכם מעקב של 6 שנים בקרב כ-4,800 גברים ונשים, ומסקנתו שאלה מתוכם ששתו כל יום לפחות 2 ספלי תה, סיכונם לחלקות בליבם היו אך 68% מאלה שנמנעו משתיית תה. מחקר ביפאן עקב משך 12 שנים אחר 8,522 גברים ונשים, ומצא שגברים ששתו מדי יום לפחות 4 ספלי תה ירוק, היו בעלי סיכון נמוך ב-42% בהשוואה לגברים ששתו מדי יום 1.3 ספלים ומטה. לעומת זאת, לא נמצא בנשים יפאניות תופעה הגנתית דומה בשתייה מרובה של תה ירוק. סקירת-על (meta-analysis) של 17 ניסויים אפידמיולוגיים, הגיעה למסקנה שהגברת צריכת תה ב-3 ספלים מדי יום, הקטינה את הסכנה להתקף לב ב-11%. שני מחקרים פרוספקטיביים השפעת צריכת תה ירוק נלמדה במספר סקרים אף לגבי שבץ-מוחי (stroke).

אחדים ממרכיבי התה הירוק, egcg ו-ecg, מעכבים את האנזים טירוזינאזה, אנזים מפתח בסינטיזה של מלאנין, וכן הם מעכבים את האנזים catechol-o-methyltransferase הנקרא comt ובכך מעכבים את המטבוליזם של levodopa , dopamine וקטכולאמינים אחרים כגון נוראפינפרין ואפינפרין. אחד המסלולים של האנזים comt הוא בהפיכת החומר החשוב levodopa, שהוא קודמן של דופאמין, לנגזרת שלו הידועה כ3-o-methyldopa, חומר המקטין את ספיגתו ורמתו של דופאמין, הנירוטנסמיטור החיוני לפעולת המוח שרמתו מתדלדלת באזור השחור במוח (substantia nigra) במחלת פרקינסון. מעכבים של האנזים comt מגבירים ריכוזי הדופאמין באזור המוח הידוע כ-striatum, פעולה בהחלט חיונית לתפקוד המוחי. עיכוב של האנזים comt יכול להגביר רמת הדופאמין ב-striatum על ידי מניעת המטבוליזם ופירוקו של נירוטרנסמיטור זה לחומצה hva או חומצת homovanillic. בפתולוגיה אחרת של המוח, מחלת אלצהיימר, מסתבר שאחד האנזימים שרמתם גבוהה במיוחד בחולי אלצהיימר הוא prolyl-endo-peptidase ומספר מחקרים מצביעים על כך ש-egcg מתמצית תה ירוק, מדכא אנזים זה.

ניסויים הראו שנגזרות קטכין כמו egcg ו-ecg מעכבות באפן סגולי את האנזים 5?-reductase , הידוע כמי שהופך את ההורמון הזכרי טסטוסטרון, לחומר 5?-testosterone, שעלול בריכוזים גבוהים להיות קשור ליצירת סרטן הערמונית. בשנת 2002 התפרסם מחקר בו הוצע שצריכת תה ירוק באופן סדיר על ידי המאובחנים עם סרטן הערמונית, עשויה להאריך את תוחלת החיים שלהם ואת איכותם. אכן נמצא לאחרונה שפולי-פנולים מתה ירוק בזן עכברים טרנסגניים שהונדסו גנטית באופן שנפוצה בהם הופעת קרצינומה של הערמונית. בדומה, נרשמה ירידה כדי 50% בהופעת סרטן הושט והקיבה בצורכי תה ירוק סדירים, בעיקר במחוזות של גידול תה ירוק ביפאן.

כיצד מגן תה ירוק מסרטן? חוקרים מארה"ב מצאו כיצד מגן התה הירוק מסרטן. הוא עושה זאת דרך חלבון מלווה hsp90 שכבר הראו שרמתו עולה בתאים סרטניים. החומר epigallocatechingallate הנמצא בתה הירוק (חומר קרוב לפלבונואידים שבירקות כמו ברוקולי או ביין אדום) נקשר אל ה- hsp90 ומונע את פעולתו בהפעלת גנים מזיקים לתא והמעורבים בתהליך הסרטני.
biochemistry, 2005, 44(13), 5041-5052

שתיית תה ירוק עוצרת את סרטן הערמונית [03-12-2004] במודל פרוסטטה בעכברים הראו כי הפוליפנולים שבתה הירוק מונעים התפשטות תאי סרטן הפרוסטטה על ידי חסימה של התרבות והתפשטות הגידול כמו גם חסימת צמיחת כלי הדם המזינים את הפרוסטטה. חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין הראו כי מנגנון השפעת הפוליפנולים הוא דרך גורם גידול דמוי אינסולין insulin-like growth factor1 – המשפיע על התפשטות הגידול.
int j cancer. 2004, 113(4), 660-669
cancer res 2004, 64(23), 8715-8722

תה ומלחמה בסרטן המעי הגס: שתיית כמויות בינוניות של תה ירוק או לבן אך לא תה שחור הצליחו להוריד בכמחצית את מספר הפוליפים הממוצע אצל עכברים רגישים להתפתחות הגידולים. בבני אדם תהא הכמות מקבילה ל- 3 כוסות תה ביום.
carcinogenesis 2003, 24, 263-267

תה ירוק - בסקירה שנתפרסמה ב- alternative medicine review נסקרו מעלותיו של התה הירוק. התה הירוק נודע בריכוז הפנולים הגבוה שבו ומקובל לשימוש בגלל האפקט האנטי-חימצוני, אנטי-סרטני ואנטי-דלקתי שלו . חשוב לזכור שהוא מכיל גם קפאין (כוס תה מכילה 10 - 50 מ"ג קפאין) ושימוש מוגזם בו עלול גם להזיק.
altern med rev 2000 aug;5(4):372-5

תה ירוק (egcg) ואלרגיות: תה ירוק, המשקה החם השני הנפוץ ביותר בעולם מכיל חומרים אנטיאלרגניים אבל האפקט הרפואי שלו עדיין לא ברור. הקבוצה היפנית השתמשה בבזופילים (המשחררים בגוף היסטמינים) והראתה כי ניגזרת המתיל של (-)-epigallocatechin-3-o-gallate (egcg) מהתה הירוק, חוסמת את הרצפטור ל- ige שהינו מרכיב מרכזי בתגובה האלרגית.
j agric food chem., 2002 50(20), 5729-34

תה ירוק (oolong) מקל על סימפומים של דרמטיטיס: שתיית 3 כוסות תה ירוק ביום מקלה על הסימפטומים של אלרגיית עור נפוצה- atopic dermatitis שני שליש מהנבדקים (סה"כ השתתפו 118 איש) הראו שיפור אחרי חודש אולם חלק הראה שיפור כבר אחרי שבוע או שבועיים. החוקרים סבורים שההקלה נגרמת על-ידי הפולי-פנולים שבתה הידועים בפעילותם האנטי-חימצונית.
archives of dermatology 2001;137:42-43

תה ירוק - תקווה לחולי לויקומיה לימפוציטית כרונית: רופאים במרפאות מאיו ברוצ'סטר הבחינו בשיפור במצבם של ארבעה חולי לויקומיה לימפוציטית כרונית - cll, שהחלו בצריכת תה ירוק (בשתייה ובתמציות) על דעת עצמם. החולים עשו כן, לאחר שלמדו מהתקשורת על מחקר מעבדה בו הראו החוקרים כי אחד ממרכיבי התה מצליח לקטול תאים סרטניים (במבחנה). המחקר המקורי הראה כי לאנטיאוקסידנט egcg הנמצא בתה ירוק יכולת לקטול תאים סרטניים שנלקחו מחולי lcc.
לויקומיה לימפוציטית כרונית - lcc, מתאפיינת בדרך כלל בהתפתחות איטית יחסית בקרב אנשים מבוגרים. בשלושה מבין ארבעת החולים אובחנה בבירור נסיגה של המחלה בעוד אצל החולה הרביעית חל שיפור בכדוריות הדם הלבנות אולם לא אובחן שיפור דומה במצבה הכללי.
החוקרים, שהחלו בינתיים במחקר קליני סדור בנושא, מציינים כי ארבעת המקרים אינם יכולים לשמש עדיין הוכחה לקשר מובהק בין צריכת תה ירוק לשיפור במצב חולי lcc, אולם הם מקווים שהמחקר אותו הם מנהלים בימים אלה יראה זאת.
leukemia research, online december 1, 2005.

תה ירוק וארטריטיס: פוליפנולים epigallocatchin gallate הנמצאים בתה ירוק, מונעים את הרס הסחוס בניסויי מבחנה המחקים את התהליכים הארטריטיים.
j nutr. 2002, 132(3), 341-346

תה ירוק וסרטן השד: בסקר מעמיק שנעשה בלוס אנג'לס עם 501 חולות סרטן השד ו- 594 נשים כביקורת, נבחנה השפעת שתיית תה ירוק, שחור, מזון ועוד הרגלים על הסיכוי לסרטן השד. הנשים היו ממוצא אסיאתי, סין, יפן והפיליפינים. לא נמצאה השפעה של שתיית תה שחור אבל כן נמצאה השפעה לשתיית תה ירוק. בהשוואה לנשים ששתו תה ירוק פחות מפעם בחודש, הרי שלנשים ששתו יותר מחצי כוס תה ירוק ביום היה 53% סיכוי לחלות בסרטן השד. היחס ההפוך בין צריכת תה ירוק ובין שכיחות סרטן השד חושב אחרי שהתחשבו במרכיבים אחרים שעשויים להשפיע על סרטן השד כמו ירקות ירוקים, סויה, התעמלות ועוד.
international journal of cancer, 2003, 106(4), 574-579

תה ירוק לאקנה: עוד ייתרון לתה הירוק, משחה המכילה עלים אפויים של התה עוזרת למניעת אדמומיות של אקנה מטיפוס papulopustular rosacea. שישים נשים בגילים 25-60 טופלו במשך 4 שבועות במשחת התה הירוק או בפלסיבו. אצל המשתמשות במשחת התה הירוק נראה 70% יותר שיפור במצב האקנה לעומת קבוצת הביקורת. החוקרים הדגישו שיעילות המשחה תלויה במהירות הכנתה מזמן קטיפת העלים מהעץ, פחות מ-5 שעות.
63rd annual meeting american academy of dermatology, feb. 20, 2005, new orleans

תה ירוק מגן בפני גסטריטיס וסרטן הקיבה: סקר צריכת תה ירוק נעשה בסין, בסקר נבדקו 133 חולי סרטן קיבה, 166 חולי גסטריטיס כרוני ו- 433 אנשים בריאים. המימצאים תומכים בהנחה שתה ירוק מגן בפני גסטריטיס וסרטן הקיבה שכן צריכת התה היתה קשורה בירידה של כ 50% סיכוי לחלות בשניהם.
international journal of cancer volume 92, issue 4, 2001. pages: 600-604

תה ירוק מגן מוירוס האיידס: חוקרים מיפן מצאו כי epigallocatechin gallate egcg הנמצא בתה הירוק מונע את היצמדות וירוס ה- hiv לתאי מערכת החיסון. שתיית התה לא תמנע הידבקות שכן ריכוז ה- egcg בתה נמוך מדי אך הוא יכול להוות בסיס לפיתוח תרופתי.
journal of allergy and clinical immunology, 2003, 112(5), 851-853

תה ירוק מגן מפרקינסון: בסין יש איזורים עם הרבה פחות חולי פרקינסון, האם זה גם בגלל שהם שותים הרבה מאד תה ירוק ? חוקרים מסין הראו בעכברים שהפוליפנולים מהתה הירוק מגבירים את תנועת הדופאמין במח לסטריאטום. ריכוז הדופאמין בסטריאטום אחראי לצפידות השריר ולרעידות הניכרות בחולי פרקינסון. פוליפנולים נמצאים גם ביין אדום ובתה שחור ועדיין לא ברור האם שתייתם מעלה את ריכוזם ברקמות במידה מספקת להשפעה ניכרת.
54th annual meeting of the american academy of neurology april 13-20, 2002

תה ירוק מגן על השרירים: במודל עכברים למחלת דושן - duchenne muscular dystrophy הראו שתמצית תה ירוק 0.01%-0.05% מהמזון, שניתנה לעכבר מיום היוולדו עד גיל 4 שבועות, עיכבה את הידרדרות השריר fast-twitch muscle elongator digitorum longus אך לא השפיעה על ה slow-twitch soleus muscle . בתרבית תאי שריר עיכבה תמצית התה הירוק תהליכי חימצון של tert-butylhydroperoxide. נראה שלתה הירוק פעילות אנטי-חימצונית וכך הוא מגן על הידרדרות השריר במחלה.
am j clin nutr, 2002, 75(4), 749-753

תה ירוק מזיק לתאי סרטן: חוקרים מארה"ב מצאו כי epigallocatechin gallate egcg הנמצא בתה הירוק עוזר בהמתת תאים של לאוקמיה כרונית לימפוציטית.
blood, first edition paper, prepublished online march 2, 2004

תה ירוק מעכב צמיחת תאי סרטן השד: תמצית תה ירוק מעכבת את ה- vascular endothelial growth factor בתרבית תאי סרטן השד, פקטור אינדוקציה לצמיחת תאי הסרטן.
j. nutr. 132:2307-2311, 2002

תה ירוק משפר סיבולת ושומר על תאי הלב: חוקרים מיפן הראו כי עכברים שהוזנו, במשך 10 שבועות, בתמציות תה ירוק, שיפרו את יכולת השחייה שלהם עד מותשות ב- 8% עד 24% לעומת עכברי קבוצת הביקורת. העכברים נהיו חזקים יותר בגלל עלייה ביעילותם לשרוף שומנים בעקבות תמציות התה הירוק. העכברים קיבלו כמות המקבילה ל- 4 כוסות תה ירוק לאדם. שיפור הכושר נבע כפי הנראה מהכטכינים catechins שבתה, שהעיקרי בהם epigallocatechin gallate egcg משפר גם לבד את כושר העכברים אם כי פחות מהתמצית.

am j physiol regul integr comp physiol, november 24, 2004, online edition בניסוי אחר הראו חוקרים מאנגליה איך מרכיב של התה הירוק epigallocatechin-3-gallate - egcg מעכב אפופטוזיס וכך שומר על תאי הלב למשל אחרי התקף לב.
faseb j. 2004, 18(13), 1621-1623 תה ירוק עשוי להגן בפני נזק מוחי: gallotannin המצוי בתה ירוק מונע ביעילות נזק תאי המלווה שבץ מוחי. האפקט נמדד בתרבית תאי עצב של עכבר בעיכוב מערכת parp/parg ההורסת את ה- dna בתגובה לשבץ.
proc. natl. acad. sci. usa, 2001, 98, (21), 12227-12232

תה מגן על השיניים בפני חורים: היות שכל סוגי התה (ירוק, שחור, אדום) עשויים מאותו צמחcamellia sinesis וההבדלים ביניהם נובעים רק מצורת העיבוד שעוברים העלים אחרי האיסוף והייבוש, הניחו החוקרים שגם לתה השחור יהיו סגולות ריפוי. קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אילינוי דווחה בכינוס השנתי של אגודת המיקרוביולוגיה שהתה השחור מעכב את פעולת החיידקים הפוגעים בשן.
במקביל דווחה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת פייס בניו-יורק שתמציות תה שחור מעכבות את פעולת הוירוסים herpes simplex type i and ii 101st general meeting of the american society for microbiology in orlando, florida. http://www.sciencedaily.com/releases/2001/05/010523072047.htm

תה מוריד כולסטרול: במהלך 12 שבועות קיבלו בסין 240 משתתפים, עם כולסטרול גבוה, גלולות שהכילו תה ירוק מועשר ב- theaflavin או גלולות פלסיבו. בתום הניסוי היה בקבוצת מקבלי התה ממוצע כולסטרול, ldl, נמוך ב- 16.4% בהשוואה לקבוצת הביקורת.
arch intern med 2003, 163, 1448-1453

תה מעכב אלצהיימר: המטרה העיקרית של תרופות נגד אלצהיימר היא לעכב את האנזים אצטילכולין-אסטרז ולעכב את הצטברות העמילואיד במח. חוקרים מאנגליה מצאו כי לתמציות תה שחור וירוק camellia sinensis l יש פעילות מעכבת את פעילות שני האנזימים cholinesterase and beta-secretase. עיכוב במבחנה של כ- 40% נראה עם ריכוז תה ירוק של 0.03 מ"ג למ"ל. החוקרים מציעים להשתמש בעירוי תמצית תה להאטת התקדמות איבוד הזיכרון.
phytother res. 2004, 18(8), 624-627

תמציות תה ירוק משפרות סיכויי השתלת כבד: שטיפה של כבד עכברים, לפני ההשתלה בתמציות פוליפנולים מתה ירוק -camellia sinenesis מנעה יצירת רדיקלים חופשיים בכבדים שמנים ואיפשרה את הצלחת ההשתלה.
"translating the genome" experimental biology 2002 meeting, april 20-24, new orleans, la






יעקב עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:

1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.

2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.

3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות ו
ארגון הבריאות והכושר הישראלי -
www.healthnfit.org

אתר הדיאטות http://www.dietme.co.il/



www.dietme.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י יעקב עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר – 0528567140 שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]