חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
פורמולה 1 2007 בחריין





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מנהלת חשבונות לימודי הנה"ח

נושא המאמר: רוצה להיות מנהלת חשבונות? - מאמר למחפשי עבודה -איך תדע האם אתה מתאים להנהלת חשבונות ?
מאת: רוני איילון (מגר) MBA - מנכ"ל הון אנוש 1999 בע"מ   שמור מאמר למועדפים

מדוע כדאי ללמוד הנהלת חשבונות ולמי זה מתאים?


הנהלת חשבונות הוא מקצוע הכרוך באחריות רבה, הערכה ואמון גדולים בארגון – ושכר גבוה. מצד שני, לא כל אחד יכול להיות מנהל חשבונות. איך תדעו אם אתם מתאימים? הנה התשובות.





הנהלת החשבונות הינה מאז ומתמיד חלק אינטגראלי ממטה הארגון. ב- 20 שנה האחרונות עם התקדמותה של הטכנולוגיה והמחשוב גוברת יותר ויותר המודעות לצורך במנהלה איכותית ומקצועית של חשבונות החברה. מנהלי חשבונות אחראים על רישום ההתרחשויות החשבונאיות בארגון- הן הגדולות והן השגרתיות - הנפקת חשבוניות, תשלומים לספקים, הכנת משכורות, התאמות בנקים, גביית חובות, ועוד ...

.


בהתאם לכך, הנהלת חשבונות הינו מקצוע נדרש ביותר בשוק בימינו, במיוחד עקב התפתחות המשק בישראל בתחומי הכלכלה והמסחר בשנים האחרונות. בישראל מועסקים כ 80 אלף עובדים בתחום הנהלת חשבונות ורובם הוסמכו ע"י הרשויות לעסוק במקצוע הנהלת חשבונות.

עדות לדרישה הגוברת היא השכר הגבוה יחסית המשולם למנהלי חשבונות עד מאזן המועסקים בחברות. שכר ברוטו של 8,500-10,500 הינו שכר מקובל למנה"ח עד מאזן בעלי ניסיון של 5 שנים והינו גבוה משמעותית משכר המשולם לעובדים במקצועות אחרים שאינן אקדמאיים.

בחברות היי-טק בהן נדרשת מיומנות לעבודה עם חברות בחו"ל ושליטה גבוהה באנגלית , השכר ברוטו גבוה יותר ומגיע ל 13,000-15,000 ולעיתים גם רכב מהעבודה.

ההסבר לשכר הגבוה המשולם למנהלי חשבונות נובע מתלותם של המעסיקים במנהל/ת החשבונות וקושי רב להחליף מנה"ח שאינו איכותי . קושי זה נובע ממורכבותו הרבה של התפקיד ההיכרות האישית עם גורמים חיצוניים כגון בנקים, לקוחות , ספקים , האחריות הרבה ועוד.

לשם הדגמה מקצועות כגון נהגים של רכב כבד / אוטובוסים נחשבים כמקצועות שעובדים בהם "קשה" ונדרשים בהם כישורים גבוהים אולם התלות של המעסיק בעובד זה אינה גבוה.



תהליך הנהלת חשבונות מחייב מעקב תמידי על הרישום הפיננסי של החברה. מנה"ח איכותי מבצע את עבודתו באופן מדויק, שיטתי ודואג לעדכן באופן מתמיד את פעולות היומן. המעקב המנוהל ע"י מנהל החשבונות כולל התחייבויות של העסק לגופים השונים ולהיפך.

שיטת הנהלת החשבונות הרווחת בחברות היא הנה"ח כפולה לפיה, כל הוצאה ממשית של הארגון נרשמת מצד אחד וכנגדה נרשם מצד שני הפעולה שמימנה אותה. לדוגמא רכישה מספק נרשמת כחשבונית/קבלה מצד הספק ומצד שני אותה פעולה נרשמת כציק בחשבון הבנק. בדרך זו ישנו ווידוא כי אין טעויות ואי התאמות בדוחות הכספיים. ברור אפוא שפעולת הנהלת החשבונות דורשת ממנה"ח להיות מסודר ואמין. תכונות אלו רצויות לתיעוד נכון של כל הוצאה או הכנסה בפירמה.



אם בעבר מנה"ח ביצע העבודה באופן ידני ודאג להכניס הנתונים למחשב הרי שכיום הפעולות הן ממוחשבות. אי לכך, חשוב מאוד שלמנהל/ת חשבונות תהיה רמת ידע תיאורטי עדכנית בהנהלת חשבונות. מנהל חשבונות טוב חייב להבין ולהרגיש את העבודה ולא לעבוד ב"אופן אוטומטי" . לעיתים קרובות ניתן להיתקל במשק במנה"ח בעל ניסיון רב של למעלה מ-20 שנים ואשר הוסמך בתעודה כדין ע"י הרשויות לפני זמן רב. כאשר מעוניינים לקלוט עובד מסוג זה יש צורך לוודא בבדיקה את רמת הידע התיאורטי שלו ,למניעת ביצוע טעויות הבנה שיפגעו בדוחות הפיננסיים.

יתירה מכך- חשיבותו של מנהל החשבונות כיום בארגון רבה יותר מבעבר: מעבר לאחריות רבה בהצגת תמונה נכונה ומעודכנת של החשבונות הפיננסיים ישנה מעורבות עסקית ואף אסטרטגית של מנה"ח בקבלת החלטות של ההנהלה. לכן, נכון לומר כי הנהלה שמקבלת החלטותיה האסטרטגיות ללא התייחסות לדעתו של מנהל החשבונות, פועלת בצורה שגויה.

היום בתקופת משבר כלכלי עולמי חשוב יותר מאי פעם לבחור את מנהל החשבונות האיכותי המתאים ספציפית לארגון שלך. בישראל קיים מגוון רב של מנהלי חשבונות - החל ממנהל חשבונות זוטר ועד מנה"ח בכיר. ראוי לציין כי קיימים בישראל מנהלי חשבונות איכותיים רבים גם בדרג זוטר וגם בדרג הבכיר, אולם חובתו של כל מנהל ארגון להעסיק את מנהל החשבונות המתאים ספציפית לו. לעיתים מנה"ח זוטר ואיכותי יכול להשתלב מצוין ובמהירות בארגון למרות שהינו חסר ניסיון וזאת בזכות יכולת החניכה של עובד חדש.
לעומת זאת, ארגון שאינו מצטיין בסדר ובתהליכים מובנים, חייב לקלוט מנה"ח בעל ניסיון רב אשר יהיה מסוגל להטמיע את הידע הרב שצבר בארגונים קודמים .



במשק בישראל קיימים מס' סוגים של מנהלי חשבונות:
1. סוג 1+2 – מנהל חשבונות מסוג זה עוסק לרוב בריכוז נושא ספציפי כגון ספקים, לקוחות במתן עזרה לבעל מקצוע בכיר יותר.
2. סוג 3 – סיווג זה מתאים במיוחד לניהול החשבונות של עסק קטן באופן עצמאי .
3. מנהל/ת חשבונות מדופלם | חשבונאי בכיר - זהו הסיווג הגבוה ביותר במקצוע הנהלת חשבונות. סיווג זה מתאים לניהול עצמאי של חשבונות בעסק מורכב.
4.יועצ/ת מס- מתמחים בתחום דרישות רשויות המס.יועצי מס מורשים לייצוג לקוחות כולל דוחות אישיים אצל רשויות המס כתחליף לרואי חשבון.

5. מנה"ח במשרדי רואי חשבון – כל סוגי מנה"ח מועסקים גם במשרדי רואי חשבון.

תכונות מנהל חשבונות איכותי

המעסיק צריך לדעת להגדיר את הפוטנציאל האנושי הדרוש מבחינה מקצועית ואישיותית.

מקצועית - יש צורך לבדוק שאכן מנה"ח בעל תעודת מנהל חשבונות הניתנת בישראל על ידי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) בלבד. כמו כן, חובה לבדוק שמנהל החשבונות אכן מנוסה בתחום הספציפי של הארגון ושהינו בעל ידע בחוקים הרלוונטיים לתחום העיסוק.

עוד יש לוודא שמנהל/ת חשבונות בעל הידע המקצועי בעבודה עם תוכנה הקיימת בארגון.

לא תמיד מתעקש המעסיק על סוג תוכנה ספציפי ולעיתים אף מוכן להסתפק בהכרות מעמיקה עם סוג דומה. לדוגמא מעסיק המשתמש בתוכנת הנהלת חשבונות כדון חשבשבת דוס לא יוכל להעסיק מנה"ח שיודעת רק חלונות. דוגמא נוספת היא ידע במערכת ERP . מעסיק המשתמש במערכת אורקל יהיה מוכן להתפשר על ניסיון במערכת SAP.

אישיותית –מעסיק רציני יוודא שמנהל החשבונות הינו אמין, אינו מסתיר, לויאלי, מסודר, מאורגן ומבצע פעולותיו בצורה שיטתית. ישנו הצורך שמנהל החשבונות ידע לעבוד בתנאי לחץ אולם אין זה אומר שמנהל החשבונות הוא גם בעל תכונות של "איש שירות פרונטאלי". הנטייה בראיון היא לחשוב שאם מנהל/ת חשבונות הינ/ה נחמד/ה מאוד, בהכרח סיכויה גדולים יותר לבצע התפקיד בהצלחה. בפועל קביעה זו הינה "מלכודת דבש". מועמד שהינו אנושי מאוד ו"מכירתי" במקרים רבים אינו מתאים להיות מנהל חשבונות מכיוון והוא צפוי להשתעמם בתפקיד מנה"ח.

יחד עם זאת קיימים תפקידים בהנה"ח כגון מנה"ח גביה, מנה"ח ספקים וחשב/ת שכר בהם נדרש ממנה"ח רמת אנושיות טובה המאפשרת לתקשר טוב עם הצד השני .בתפקידים אלו כגון מנה"ח גביה, מנה"ח ספקים השכר בדרך כלל נמוך יותר מכיוון והתלות של המעסיק בעובד מסוג זה הינה קטנה יותר.





תכונה חשובה נוספת – על מנהל החשבונות חייב להיות אדם שאינו מסתיר. אדם יכול להיות אמין אולם מסתיר מבעליו פרטים משום שהוא מפחד ממנו. לדוגמא: בעל העסק צריך לדעת שמנהל החשבונות הוא השומר על כל סודותיך הכספיים בארגון. כאשר אינך יודע חלק מפרטים אלו אתה דן עצמך לקבלת החלטות שגויה ולא מקצועית שכן אינך מודע לכל הגורמים המשפיעים על החלטותיך.

מנהל חשבונות איכותי חייב להיות גם לויאלי לארגון. בעל העסק חייב לחוש כי הוא יכול לסמוך על מנהל החשבונות ולהוות לו גיבוי ותמיכה במידת הצורך.

חשוב לציין, כי כל בעל עסק חייב להיות ער תמידית לעובדה כי מנהל חשבונות שנחשב אמין ביותר עלול להתפתות לבצע עבירות כלכליות חמורות במידה והוא ימצא "במצב בלתי אפשרי" כגון איום פינוי משפחתו מהדירה כתוצאה מאי תשלום משכנתא וכדו'.

זוהי, אגב , הסיבה שבגללה צריך לוודא "הפרדת רשויות" בעניינים כספים. לדוגמא: אין להרשות מצב שאותו אדם גם יאשר את החשבוניות של הספקים וגם יחתום על הצ'קים.

מנהל/ת חשבונות חייב להיות מדויק. לדוגמא, מנהל חשבונות שאינו מדויק לא יצליח "לסגור " במהירות את הקופה היומית.

סדר וארגון : אדם אינו יכול לשאת תואר של מנהל חשבונות אם אינו מסודר. סדר הינו הכרחי עבור תפקיד זה. הנהלת חשבונות "מבולגנת" משמעה חוסר יכולת לארגן מערכת הנהלת חשבונות.

מנהל חשבונות איכותי חייב להיות גם שיטתי. יכול להתקיים מצב בו אדם יכול להיות מסודר אך לא שיטתי. מצב זה גורר אי יעילות ואיטיות בביצוע משימותיה של מחלקת הנהלת החשבונות. חוסר שיטתיות עלולה לגרום גם לטעויות בספרי הנהלת החשבונות שתאותרנה בביקורות של רואי החשבון או הרשויות אבל רק בדיעבד.

כאמור מנהל חשבונות חייב להיות אדם היודע לעבוד במצבי לחץ- לחץ הינו גורם שעלול לפגום ביכולתו של מנהל החשבונות לעבוד במיטבו. במיוחד הנושא מסוכן כאשר זקוקים לתפקודו האישי ברמה גבוה ובמקרה ספציפי. אי לכך, במקומות שבהם קיים לחץ רב, חובה לבחור מנהל חשבונות היודע להתמודד כראוי גם במצבי לחץ משום שתפקיד הנהלת החשבונות בארגון הינו תפקיד דומיננטי וקריטי במיוחד בתקופת לחץ. כאשר מנהל החשבונות אינו יודע לפעול בלחץ, עבודתו תתבצע בצורה לא קפדנית ולא מדויקת גם אם בשגרה האדם אכן פועל כהלכה ובהצלחה ראויה .

יכולת ריכוז והתמדה- חשובה לא פחות- חובה לזכור כי מקצוע הנהלת החשבונות הוא טכני, מונוטוני ודורש ריכוז רב.כאשר מנהל חשבונות אינו מסוגל לשבת מס' שעות רב ביום מול אותו מסך מחשב, וכמו כן בעל רצון "לדבר עם אנשים" , "לשאוף אויר צח" ולראות "אור יום" בכל חצי שעה, יש סיכוי רב כי אינו מתאים לתפקד כמנהל חשבונות וקיים סיכוי רב שישתעמם ויכשל בתפקידו כמנהל חשבונות גם אם הוא בעל וותק רב כמנהל חשבונות.









חשיבותם של מנהלי חשבונות איכותיים בתקופת שפל כלכלי



המשבר הכלכלי בעולם ובארץ בשנים 2008, 2009 עלולים להשפיע גם על תחום הנהלת החשבונות.

כדי להבין כיצד מתנהג שוק העבודה בישראל בתקופות של שפל כלכלי, ניתן להסתכל על העבר .

אחת הדוגמאות הקיצוניות לירידה בתל"ג ובקצב הפעילות הכלכלית אירע בתקופת הפיגועים של השנים 2001- 2002 ומשבר "בועת ההי טק" .בתקופה זו נפגעו מס' מקצועות בענפים מסוימים יותר מאחרים. לדוגמא מקצעות הנדסת תכנות ומכירות נחשבים כמקצועות שנפגעים מאוד בתקופת שפל כלכלי כתוצאה מהיצע רב של מחפשי עבודה מצד אחד ומביקוש נמוך יחסית לעובדים -מחוסר יכולת להעסיק עובדים מצד שני. ואם זאת מקצוע הנהלת חשבונות נחשב כמקצוע שאינו נפגע בצורה אקוטית וישירה בתקופת שפל.

מצד שני, בתקופות כאלה קיימת נטייה להקטין את מספר מנה"ח ב-25% - 20%. למשל: מחלקת הנהלת חשבונות המונה 4 מנה"ח העובדים בארגון שנפגע מהשפל , צפויה להצטמצם רק ל- 3 מנה"ח. במקרה הרע שכן לא יהיה ניתן לתפקד כראוי עם מס' מנה"ח מועט מזה. פיטורין של יותר מנה"ח משמעו קריסתה של המערכת החשבונאית בחברה.

במקרים קיצוניים יותר, ישנם מקרים שהמנהלים בעלי עסקים בגודל בינוני מצמצמים את היקף העובדים במחלקת הכספים בגלל המשבר, ומחליפים עובדים בעלי ניסיון רב בעובדים חסרי ניסיון.

במקרים של עסקים קטנים, בעלי העסק בגלל המשבר, מפטרים לאלתר את המנה"ח ו"עושים הכל בעצמם".



אבל מעסיק נבון יודע, כי דווקא בתקופה של שפל חשוב לטפח את מחלקת הנהלת החשבונות ויש צורך להבטיח כי מנה"ח יהיו איכותיים. מנה"ח איכותיים צפויים לתת למנכ"ל תמונת מצב כלכלית נכונה, לווסת נכון את המזומנים בחברה. למנהל חשבונות איכותי יש גם את הניסיון והיכולת להקטין את הוצאות החברה.
שתי דוגמאות אופייניות הן הבנה נכונה של דרישות רשויות המס והקטנת החוב לרשויות המס בהתאם. מנה"ח איכותי יודע לאתר מוקדי "בזבוז" בחברה, כמו ספקים יקרים ולא יעילים ובכך להשפיע אסטרטגית על החברה וליעל בצורה ניכרת את העבודה השוטפת .



לסיכום

החלטה ללמוד הנהלת חשבונות מושכת מכיוון ובדרך כלל קיימת אפשרות להתקדם ולהגיע למשכורת מכובדת גם אם אינך אקדמאי.

מצד שני, אדם שאינו מתאים לתפקיד בהיבט האישיותי יעניש את עצמו אם יבחר מקצוע כה רגיש שאינו מתאים לו.

כדאי להיעזר במומחים שיבדקו באם התכונות האישיותיות שלך אכן מתאימים למקצוע הנהלת חשבונות.



נקודה נוספת להתייחסות הינה הקושי להתקבל לעבודה לאחר סיום לימודי הנהלת חשבונות וקבלת תעודה ממשרד התמ"ת. מעסיקים רבים אינם מעוניינים להעסיק עובד בתחום כה רגיש ללא ניסיון קודם.



כותב המאמר- רוני איילון(מגר) M.A מנכ"ל הון אנוש בע"מ- חברה המתמחה ומתמקדת באבחון והשמת מנהלי חשבונות ורואי חשבון בלבד. www.hon-enosh.com טלפון 035615676




www.hon-enosh.com/apage/37630.php


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י רוני איילון (מגר) MBA - מנכ"ל הון אנוש 1999 בע"מ שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]