חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
פרובירון - Proviron (מסטרולון - mesterolone) - קובי עזרא





    קישורי טקסט (לפרטים)




גרפולוגיה משפטית השוואת חתימות
קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: טפסים לקוח בנק הוצאה לפועל

נושא המאמר: חתימת לקוח על טופס בנקאי - נטל ההוכחה
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]    שמור מאמר למועדפים


אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]


לאחרונה נדונה בבית המשפט השלום בהרצליה תביעתו של בנק לתשלום יתרת החובה בחשבונם של הנתבעים, ותביעתם הנגדית של הנתבעים להשבת סכומים שנמשכו מן החשבון, לידיהם (ת.א. 4048/00, ת.א. 743/01). המחלוקת כולה נסבה סביב פעולת חיוב אחת, בסך של 27,000 ₪ אשר הופיעה בדפי החשבון בתאריך 14.11.99.

החיוב נעשה על סמך טופס ובו מופיעה פעולת "משיכת מזומן על ידי מסמך", כאשר בתחתית הטופס מופיעה חתימה, אשר אין מחלוקת כי אינה דומה לחתימת מי מן הנתבעים. הבנק הודה כי לא דובר בחתימה השונה מדוגמת חתימתם של הנתבעים, אך טען כי חתימה זו שורבטה על ידי אחד הנתבעים אשר טרח ושרבט חתימה שונה מחתימתו הרגילה.

עפ"י הפסיקה כאשר נתבע כופר בחתימתו על מסמך, נטל הראיה שהנתבע כן חתם, ונטל השכנוע להוכחת כל מרכיביה של התביעה רובץ על התובע. יודגש, אין נטל הראייה מוטל על הבנק אלא על התובע, לפיכך, לו הלקוח היה התובע היה נטל השכנוע מוטל עליו. במקרה זה הבנק-התובע הוא "המוציא מחברו", ועליו מוטל הנטל להוכיח שהנתבע אכן משך את סכום התביעה מחשבונו, ושלצורך כך חתם על הוראת המשיכה מהחשבון.

המצב שתואר הינו המצב המשפטי עפ"י דין, בהעדר הסכם בין הצדדים הקובע אחרת, אולם, במקרה דנן קיים היה הסכם " תנאי ניהול חשבון חוזר דביטורי" אשר קבע כי "כל הרישומים בספרי הבנק ייחשבו נכונים וישמשו הוכחה לכאורה לכל האמור בהם על פרטיהם". אמנם סעיף זה מטיל על הלקוח את הנטל לסתור את נכונות הרישומים בספרי הבנק, אך הנתבעים במקרה דנן עמדו בנטל המוטל עליהם בכך שהוכיחו כי החתימה על הטופס אינה החתימה הרגילה של מי מהם. נפסק כי בכך היה די כדי לסתור את החזקה הלכאורית בדבר נכונות הרישומים בספרי הבנק, ולהחזיר אל כתפי הבנק את הנטל להוכיח כי הנתבעים אכן משכו את סכום הכסף הנ"ל מחשבונם.

הבנק טען כי אנשים משנים חתימתם מפקידה לפקידה, ולעולם לא תהיה זהות בין שתי חתימות שונות של אותו אדם. בית המשפט קבע כי אכן יש סבירות שחתימות של אדם יכולות להשתנות עד גבול מסויים, אולם אין סבירות כי הנתבע אשר היה בבנק באותו יום חתם 3 חתימות דומות מאוד זו לזו על טפסים אחרים, וחמש דקות אח"כ חתם חתימה שונה בתכלית מקודמותיה. דבר זה אינו מתקבל על הדעת, אלא אם כן פעל החותם מתוך כוונת תרמית. אלא שהבנק הקפיד להדגיש בסיכומיו כי הוא אינו מייחס לנתבעים פעולה בתרמית או כוונת תרמית.

שאלה אחרת שעלתה היתה כיצד ייתכן כי הלקוח, הידוע כלקוח קפדן וזהיר, לא פנה אל הבנק אלא כעבור חודשיים ושבוע מיום המשיכה? בית המשפט קבע כי גם לקוח קפדן יכול, בטעות שמתוך היסח הדעת, שלא לשים לב לפרט המופיע בדף חשבון, מה גם שבחשבון הספציפי נעשו מדי יום פעולות רבות ויכול שהדבר נעלם מעיניו של התובע, ואין בשל כך להעניש את הנתבע על רשלנותו.

הבנק מעלה טענת מניעות לפיה על פי תנאי ניהול חשבון על הלקוח להודיע לבנק תוך 30 יום את הערותיו ביחס לדפי החשבון שנשלחו אליו, ונכונותו של כל פרט בדף החשבון, שלגביו לא קיבל הבנק הערות, תיחשב מאושרת על ידי הלקוח. בית המשפט קבע כי בדף החשבון, אשר שלח הנתבע, מופיעה הוראה אחרת לפיה "אם במשך 60 יום לא תתקבלנה הערות בכתב לחשבון, ייחשב הדבר כהודאה בנכונותו", והוראה זו גוברת על ההוראה שבהסכם, הן בשל היותה מאוחרת להסכם, והן בשל היותה מיטיבה ומשפרת את מצבו של הלקוח. בית המשפט קבע כי מרגע שמאפשר הבנק ללקוח למסור בתוך 60 ימים הערות ביחס לדפי החשבון, איו יכול הבנק לטעון כי לקוח שפעל בתוך פרק הזמן הזה, גרם לבנק נזק ראייתי, והנתבע במקרה דנן אכן עמד בדרישת 60 הימים.

לבסוף טען הבנק כי לאור זאת, שגם פקיד הבנק אינו זוכר את המשיכה הספציפית, וגם הלקוח אינו זוכר כי לא משך את הסכום הנ"ל בתאריך 14.11.99, הרי שבמצב הראייתי השוויוני שנוצר, על בית המשפט להכריע את הכף על סמך שקילת הסבירות שהפעולה התבצעה ע"י הנתבע, לעומת הסבירות שהיא התבצעה ע"י אדם אחר. בית המשפט קבע כי אין כאן מצב ראייתי "מאוזן" או "שוויוני", שכן זכירתו של הנתבע טובה מזו של הפקיד המבצע עשרות פעולות כאלה מדי יום. אף אם אכן היה המצב הראייתי "מאוזן" סבור בית המשפט כי בנסיבות המקרה, ובראשן העובדה שהחתימה איננה חתימתו של הנתבע, יותר סביר שלא הנתבע ביצע את הפעולה.

לאור כל האמור לעיל דחה בית המשפט את תביעת הבנק, קיבל את תביעת הנתבעים, והורה לבנק לזכות את חשבון הנתבעים בסכום של 27,000 ₪, לפי יום ערך 14.11.99.





רמת גן: רח´ החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל´: 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל´: 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר:
www.taxlawyers.co.il
[email protected]




מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]