חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
קפה ומאפה במֶכֶס





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: איכות סביבה אקולוגיה כבישים

נושא המאמר: כבישים כמפגע סביבתי
מאת: איתמר לופו   שמור מאמר למועדפים

כבישים כמפגע סביבתי
עם התבססות חברת בני האדם ברחבי הגלובוס ועם העלייה בשימוש בכלי רכב, הלכו ונסללו כבישים על פני שטחים נרחבים יותר ויותר. השימוש ההולך וגובר בכלי רכב הוביל ועדיין מוביל לסלילת כבישים נוספים ולהרחבת הכבישים הקיימים, תהליך שאנו עדים לו כמעט בכל נסיעה ארוכה. החשיבות של סלילת והרחבת כבישים כל כך מובנת מאליה במדינות מפותחות, עד שאחוז השטח הסלול במדינה, מתוך כלל שטחה משמש מדד לפיתוח.
סלילת כבישים פוגעת בנוף, בצומח ובבעלי חיים מתוך כך שהיא גורמת לקיטוע בתי גידול. תנועת כלי הרכב גורמת לזיהום אויר בעקבות פליטת הגזים ולזיהום הקרקע ומי התהום בעקבות חלחול השמנים והדלקים המצטברים על הכביש.
האם עלינו להימנע מסלילת כבישים בכל מחיר? האם סלילת כבישים נוספים היא בהכרח אלטרנטיבה לא טובה?
כביש "חוצה ישראל" כדוגמא:
את היתרונות הגלומים בסלילת כבישים מהירים שמקרבים את הפריפריה לא צריך למנות לנו, תושבי הספר הגאים. מי כמונו מבין מה המשמעות של קיצור משך נסיעה שאינה נדירה כל כך, בחצי שעה עד שעה? תושבי הספר הקרוב יותר למרכז יכולים אף הם ליהנות מכביש שכזה. גם בנסיעות קצרות יותר כביש כזה יכול להקל, מתוקף היותו מהיר ובעקבות הסתת עומסי התנועה. השיקולים הענייניים-תעבורתיים מובנים, אך כמו בכל נושא, יש מצדדים ויש מתנגדים.
התנגדות לסלילת הכביש נבעה משיקולים שונים, מוצדקים בחלקם: פוליטיים, חברתיים, כלכליים, וכמובן גם משיקולים של שמירה על איכות הסביבה. אכן, סלילת כביש בסדר גודל כזה עשויה להפריע לסביבה מכמה בחינות שונות, כמפורט למעלה: קטיעת בתי גידול, פגיעה בנוף, והבאת פוטנציאל הזיהום הנובע מתחבורה: זיהום אויר, קרקע ומים, למקומות חדשים. היות ומדובר בכביש ארוך ורחב, עם נפח תעבורה גדול, פוטנציאל ההפרעה לסביבה גדול.
הצעקה הגדולה של הארגונים הסביבתיים נשאה פרי והוטל פיקוח סביבתי על התכנון וההקמה של הכביש. בתוכנית המתאר של הכביש נכללו מעברי בעלי חיים (אם כי לא מספיק כאלה) לשם צמצום תופעת קיטוע בתי הגידול, הועתקו צמחים מוגנים, כולל גיאופיטים (צמחי פקעת) ונשתלו בעיקר צמחים ממינים ארץ-ישראליים לצידי הכביש. יש בכוחן של פעולות כאלה להקל על המעמסה הסביבתית הנגרמת מסלילת הכביש ומהשימוש בו, אך תועלתן אינה משתווה לנזק הנגרם ואינן 'מבטלות' אותו.
קוץ ואליה בו:
האם יש בכביש "חוצה ישראל" תועלת סביבתית?
עיקר עומסי התנועה בארצנו הקטנטונת הינם במישור החוף, ממש מעל אקוויפר החוף, המהווה את אחד משלושת האקוויפרים החשובים ביותר במדינה ואשר מימיו רגישים ביותר לזיהום. איזור החוף, בהיותו המיושב ביותר, ממילא נתון ללחץ גבוה ביותר של זיהום - מתעבורה ומתעשייה. רעיון הקלת העומס באזור זה, גם על חשבון הגברת העומס באזור אחר, אינו בהכרח רעיון פסול. יתכן ובמחיר סביבתי נמוך יחסית נוכל לשמור אוצר טבע חיוני שכזה. בדומה לכך, ניתן לשפוט את זיהום האוויר הנגרם מעל כביש חוצה ישראל: האטמוספרה יכולה 'לספוג' שיעור מסוים של בצורה של פליטת גזים רעילים. הפחתת הזיהום באזור המזוהם (והמאוכלס) ביותר בישראל חשובה ברמה לאומית. כמו כן, נסיעה בכביש מהיר צורכת פחות דלק - פחות שימוש במשאבים מוגבלים ופחות פליטה של גזים רעילים לאטמוספרה.

מכלול השיקולים בעד ונגד סלילת כבישים הינו מורכב ולא תמיד ניתן לומר האם התועלת עולה על הנזק או ההיפך. השיקולים המוצגים כאן בעד כביש "חוצה ישראל" אינם רלוונטיים בנוגע לסלילת כל כביש באשר הוא. יתרה מכך, איני משוכנע לגמרי כי היתרונות עולים על החסרונות אפילו בכביש זה.
בכל אופן, הבחירה בסלילת או הרחבת כביש אמורה להיות אחרונה, במידת האפשר, אחרי אלטרנטיבות ידידותיות יותר לסביבה כמו אופניים שאינם מזהמים כלל; סלילת מסילות לרכבות שנחשבות לידידותיות לסביבה הרבה יותר מכלי רכב אחרים; ואם להרחיב את השימוש בכבישים, לעודד בכל דרך תחבורה ציבורית, על מנת להקטין את העומס בכבישים - ולצמצם את העומס על המערכת האקולוגית המיוחדת שלנו.

איתמר לופו, "אקו-גאיה", מושב אליעד

לשאלות ומידע נוסף:

[email protected]

www.eco-gaya.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י איתמר לופו שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]