חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
העלות האמיתית של חתונה בישראל





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: חוק התאגדות חברה חוק

נושא המאמר: הרמת מסך ההתאגדות בחברה של אדם אחד - התאגדות, חברה, בעל מניות, חוק
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]    שמור מאמר למועדפים


אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
[email protected]



חוק החברות, תשנ"ט - 1999 (להלן: " החוק") קובע, כי "כל אדם רשאי לייסד חברה, ובלבד שמטרה ממטרות החברה אינה נוגדת את החוק, אינה בלתי מוסרית או אינה נוגדת את תקנת הציבור". סעיף 3 לחוק כותרתו - "חברת אדם אחד", ומהותו "לחברה יכול שיהיה בעל מניות אחד".בהקשר זה נציין כי המצב המשפטי הקודם ששרר, טרם כניסת החוק, קבע כי על מנת לכונן חברה פרטית נדרשו שני בעלי מניות לכל הפחות.

החוק אשר נכנס לתוקפו רק בפברואר 2000, שינה מהותית את הדין שקדם לו אך בהשפעתו יכול הוא להניע את בית המשפט ל"עקוף" את אחד מעקרונות היסוד שבבסיס דיני החברות: עיקרון האישיות המשפטית העצמאית והנפרדת של חברה. תמצית עקרון זה הוא שחברה היא בעלת אישיות משפטית נפרדת מבעליה.

לפיכך, ברי כי התחייבות שנטלה על עצמה חברה, מחייבת את החברה ואותה בלבד. במצב דברים זה כל המתקשר עם החברה נוטל על עצמו, באופן משתמע, סיכון כי ביום מועד פירעון חיוב, תהפוך החברה להיות חדלת פירעון, ובמצב כזה לא יוכל הנושה להיפרע מבעליה או ממנהליה, אלא בכפוף למספר חריגים המנויים בחוק המאפשרים לבית המשפט להרים את מסך ההתאגדות ולייחס את הזכויות והחובות של החברה לבעל המניות בה (להלן: " הרמת מסך").

מסיבה זו נוהגים נושים לא אחת, להחתים את בעלי המניות של חבה (ובמיוחד כשמדובר בחברה פרטית המנהלת עסק קטן תוך מעורבות אישית ישירה של בעלי המניות), על ערבות אישית להתחייבויות החברה כלפיהם.

בחברה בעלת בעל מניה יחיד, הגם שלא מתקיימים החריגים שבהרמת מסך, לעיתים נוטה בית המשפט "לעקוף" בכל זאת את עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת, בכך שהוא מזהה אותה ומתייחס אליה כמעין שותפות או עסק פרטי.

כך, לדוגמא, בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בירושלים (תיק אזרחי 1 323/00 סלנסקי נ´ י.ד.ע חברת בנייה ופיתוח (1995) בע"מ ואח´) אשר דן בהתקשרות נושה עם החברה בלבד ובבקשתו של נושה להרים את מסך ההתאגדות ולחייב באופן אישי את בעל המניות היחיד בחברה.

בפסק הדין נקבע כי, מחד גיסא, אכן לא ניתן להרים את מסך ההתאגדות כעניין של מה בכך, אך מאידך גיסא, כיוון שמדובר בחברה פרטית קטנה, שנוהלה כעסק פרטי ולאור התשתית הראייתית שהונחה לפני בית המשפט, נראה היה כנכון מבחינה מוסרית ומבחינה משפטית, להטיל על בעל החברה כמנהלה וכבעל מניות בה חבות אישית.

עיננו הרואות כי הגם שבית משפט לא מצא לנכון להרים מסך בצורה הנדרשת על פי החוק, מצא הוא דרך אחרת לחייב בעל מניה יחיד בחברה בחובות החברה.
לשיטתנו, המחוקק לא כלל בגדר החריגים המאפשרים הרמת מסך כל חריג שהוא המאפשר להרים מסך ולחייב את בעליה של החברה בחובות החברה אך ורק בשל היותה נשלטת על ידי אדם אחד.

נהפוך הוא, המחוקק הגדיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, את עיקרון העל של האישיות המשפטית הנפרדת ובאילו תנאים ישייך הוא את תכונות החברה לבעליהן וכאמור, אף טרח הוא להדגיש כי חברה יכולה להיות בעלת איש אחד.

מעבר לכך, סבורים אנו, כי עצם היותה של חברה של איש אחד "עסק קטן" אינה צריכה לשמש שיקול כלשהו בבואו של בית המשפט להחליט בשאלת הרמת מסך ההתאגדות.

באם קיימת נטייה שהיא לבתי המשפט "לכרסם" בעיקרון האישיות המשפטית הנפרדת בחברת יחיד ולהרים מסך גם כאשר תנאי החוק אינם מתמלאים במלואן, הרי שלדעתנו, על המחוקק להתערב ולהבהיר כי לא לכך התכוון החוק, או - לחלופין - לאפשר את הרמת המסך ה"קלה" יותר במקרים אלה, בלשון מפורשת וחד משמעית.





רמת גן: רח´ החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל´: 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל´: 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר:
www.taxlawyers.co.il
[email protected]





מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]