חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
פטור תשלום ארנונה לתושבי שדרות ועוקף עזה





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: שבת קדושה נשמה זמנים

נושא המאמר: שולחן השבת פרשת - בראשית
מאת: הרב יוסף קרסיק   שמור מאמר למועדפים

שולחן-השבת

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,
לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות
לאור תורת חב"ד

מאת
הרב יוסף קרסיק
שליח הרבי
ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

קדושת השבת

שתי פעולות השבת בגוף ובנשמה

בפרשתינו מסופר על השבת האלוקית בימי בראשית - לכן מאמרינו השבועי יעסוק בשבת ובקדושתה.

א. מצוות שבת מופנות גם לגוף הגשמי וגם לנשמה הרוחנית:

1) לגוף - המצווה לאכול ולשתות, להתענג, לברך על היין, להדליק נרות שבת - מעשים גשמיים שבימי חול הם דברי רשות וחולין, אבל בשבת הם מצווה וקדושה.

2) לנשמה - להוסיף בלימוד תורה, תפילה ועבודת ה', ולהתעלות בדרגות רוחניות.

[והן כנגד שתי מצוות השבת: 1) מצוות עשה, "זכור את יום השבת לקדשו", להזכיר ולקדש את השבת על היין ועוד - נעשה בעיקר בגוף. 2) מצוות לא תעשה, "שמור את יום השבת לקדשו", למרות שעל-פי הפשט מצווה זו מופנית לגוף, שיפרוש ויתנזר ממלאכת חולין בשבת, מוסבר בחסידות שבזכות השמירה נמשכים כוחות רוחניים מאוד נעלים (אפילו הרבה יותר מאלו שבמצוות עשה) הניתנים לנשמה.

פעולת השבת בגוף ובנשמה שונה והפוכה: לגוף נמשכת ויורדת הקדושה מלמעלה למטה, ומקדשת את הגוף והדברים הגשמיים; ואילו הנשמה זוכה להתעלות מלמטה למעלה, לעולמות והיכלות קדושה עליונים ונשגבים ].

שתי זמנים בשבת

ב. אף ששתי הפעולות קיימות בכל שעות יממת השבת, כל אחת מהן מודגשת בעיקר בזמן אחר, ואין השבת מקשה אחת מבחינת פעולתה הרוחנית - אך יש דעות שונות בענין:

יש אומרים שהמשכת הקדושה לגוף הגשמי עיקרה בליל שבת וההתעלות לקדושה העליונה של הנשמה עיקרה ביום השבת; ויש אומרים שבליל שבת העיקר התעלות הנשמה וביום השבת העיקר המשכת הקדושה בגוף .

חז"ל אומרים שסעודות שבת הן כנגד שלושה האבות - אברהם יצחק ויעקב, אך יש שתי שיטות בענין: יש אומרים שבסעודת ליל שבת קיימת בחינת אברהם, בסעודת בוקר השבת יצחק, ובסעודת השלישית שאחר הצהרים יעקב. ויש אומרים שבלילה יצחק, בבוקר אברהם ובמנחה יעקב.

שתי השיטות מתי זמן המשכת הקדושה לגוף ומתי זמן ההתעלות של הנשמה (בלילה או ביום), מקבילות לשתי השיטות מתי זמן אברהם ומתי זמן יצחק (בלילה או ביום):

השיטה האומרת שבלילה העיקר בהמשכת קדושה בגשמיות וביום העיקר בהתעלות הרוחנית נשמתית, סוברת שהלילה כנגד אברהם, שהוא עסק בהבאת האמונה בה' אל גויי העולם, כלומר המשכת קדושה לעולם הגשמי (ספירת החסד), והיום כנגד יצחק שהוא עסק בהתעלות והתקדשות רוחנית של נשמתו (ספירת הגבורה).

והשיטה האומרת שבלילה העיקר התעלות רוחנית של הנשמה וביום העיקר המשכת קדושה בגוף, סוברת שהלילה כנגד יצחק שעסק בהתקדשות רוחנית פנימית נשמתית, והיום כנגד אברהם, שעסק בקידוש העולם הגשמי.

שתי גישות בעבודת ה'

ג. המחלוקת בין השיטות מבטאת הבדל רעיוני מה קודם בעבודת ה':

יש אומרים שבשביל לתת לנשמה להתעלות צריך שתחילה הגוף הגשמי יספוג קדושה ורק כך הוא לא יפריע לנשמה, לכן ראשית יש לשים דגש לקדושת הגוף במצוות השבת, ורק אחר-כך מגיע העת לשים את הדגש על שקידה ועיון בתורה ועבודת התפילה, וזו השיטה האומרת שבליל שבת הדגש הוא על עבודת אברהם להביא קדושה בעולם הגשמי ורק בבוקר הדגש הוא על עבודת יצחק בהתקדשות הנשמה;

ויש אומרים שבשביל שהגוף יספוג קדושה צריכה הנשמה להתמלאות בכוחות קדושה רוחניים, לכן ראשית יש לשים דגש בענינים רוחניים נשמתיים, לימוד תורה, עבודת התפילה ועוד, ורק לאחר שנשמת היהודי זכתה במטען רוחני אלוקי נעלה, מגיע העת להתמודד עם הדברים והתאוות הגשמיות ולהקפיד על עשיית מצוות גשמיות ולקדש את הגוף הגשמי – וזו השיטה האומרת שבליל שבת הדגש לעבודת יצחק ובבוקר לאברהם .

הכרעת החסידות

ד. בתורת החסידות מכריעים בין השיטות כך:

העבודה בליל שבת לקדש את החלק התחתון שבאדם - הגוף והנפש והבהמית, כמו אברהם אבינו שהביא קדושה בגשמיות, אלא שהתקדשות זו מוגבלת יחסית שכן הכלים של היהודי מוגבלים ומצומצמים ואין ביכולתו להתעלות ולהגיע לאטמוספרות רוחניות מאוד גבוהות (עולם האצילות וכוח האין-סוף);

העבודה ביום השבת להוסיף קדושה והתעלות בחלק העליון שבאדם – בנשמה האלוקית, כמו יצחק אבינו שהתעלה בקדושה. ולאחר מכן, כשהנשמה ספגה כוחות קדושה כה נעלים בבוקר השבת, מגיע שלב נוסף בהתקדשות הגוף, בו היהודי מוסיף ומתעלה לדרגות יותר עליונות (עד לעולם האצילות וכוח האין-סוף).

סוגיה זו נידונה בהרחבה ובהיבטים רבים מגוונים ומרתקים בספרי השבת בקבלה ובחסידות חלק א, עמוד 79 ואילך. ושם מובאת גם הערת הרה"ג לעמבערג, אב"ד מאקווא בנדון.

מקורות: צויינו באריכות בספרי השבת בקבלה ובחסידות חלק א, עמוד 79.

כתובת האיי. מייל. שלי לתגובות: [email protected]



www.torah.in/he


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י הרב יוסף קרסיק שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]