חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
ההבדל בין מערכות אזעקה קוויות לאלחוטיות





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: חיות בהמות ירידה דגת הים

נושא המאמר: רירוי או ירידה
מאת: דוד דרומר   שמור מאמר למועדפים


פרשת "בראשית"

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"


"ויאמר אלוקים: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ..." (בראשית א'/כו').
על פסוק זה אומר רש"י: "יש בלשון הזה לשון רידוי ולשון ירידה. זכה - רודה בחיות ובבהמות, לא זכה - נעשה ירוד לפניהם והחיה מושלת בו".
מדברי רש"י ברור שכח השליטה של האדם בבעלי החיים בעולם לא נובע מיכולותיו האישיים, היות שהוא יצור שנברא כמו שאר כל הברואים עלי אדמות ושווה להם. לאדם ניתן כח ייחודי מאת הבורא המאפשר לו לשלוט ביצורים אחרים שנבראו ע"י הקב"ה ונמצאים בעולם. לכן, כאשר הוא מפתח לעצמו "אמיתות" שונות "שכוחו ועצם ידו עשו לו את החיל הזה", הוא עלול לאבד את הכוח המיוחד שניתן לו והוא לא יוכל לשלוט בבעלי החיים, בדיוק כפי שמסביר רש"י: אם לא יקיים את רצון ה' ולא ידע לרדות (לשלוט) בבעלי החיים בדרך וחשיבה המקובלת ע"י הקב"ה, הוא יהיה ירוד לפני הם ובעלי החיים ישלטו בו.
רעיון זה נרמז בדברי רש"י, במלה "זכה" - אם האדם מזכך ומעדן את עצמו וכל מעשיו נעשים מתוך הכרת הבורא והכרת הטוב שניתן לו מאת הבורא, אזי הוא רודה בחיות ובבהמות, בכח עליון שניתן לו מלמעלה. אך אם "לא זכה" - הווי אומר, אם האדם לא זיכך את עצמו, אלא גישתו היא של אדם גאוותן של "אני ואפסי עוד", אזי נעשה ירוד לפניהם. לא זו בלבד שלא יעמוד באותו סטאטוס של שאר הנבראים, אלא גרוע מכך, הוא נעשה אף נחות מהם.
חיזוק רעיון זה ניתן ללמוד מהמלה "וירדו", בלשון רבים: בפסוק זה מדובר ב"אדם" ולכן הלשון המתאימה היא "וירדה", בלשון יחיד. מכאן אנו למדים שהאדם הוא בריאה מיוחדת ומופלאה משאר הנבראים, הוא שונה משאר הנבראים בזה שהוא מורכב גם מחומר וגם מרוח. האדם נוצר "בצלמנו כדמותנו"- בצלם דמות האלוקים, ואם הוא מסיר מעצמו את החלק הרוחני, הוא מאבד את יתרונו על כל שאר הברואים, מאבד את הכח המיוחד שניתן לו מאת הקב"ה, כח השליטה בעולם והוא נעשה אף נחות משאר הברואים והם שולטים בו.
מכא ן עלינו ללמוד מוסר השכל לגבי ייעודו של האדם בעולם - עליו לבחון ולבדוק את כל מעשיו ולדאוג שיהיו ברמה כזאת שימצאו חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם. כי האדם ניחן בכח השכל ועליו לנצל את האוצר הבלום בו חנן אותו האלוקים ועליו להתעלות מה"ארציות" ולהתחבר ל"רוחניות" המאפיינת את יכולתו השכלית, לנהוג כ"בחיר הברואים" ולפעול ברמה של "אדמה לעליון".
העם, "יחד - כל שבטי ישראל".


דוד דרומר




www.torah.in/he


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י דוד דרומר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]