חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
ברצלונה - מדריך למטייל בברצלונה





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: נורמטיבי חינוך יסודי עיקשות התמודדות

נושא המאמר: בני, לדברי הקשיבה
מאת: דר' אברהם גוטליב   שמור מאמר למועדפים


"משלי שלמה"

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"בְּנִי, לִדְבָרַי הַקְשִׁיבָה, לַאֲמָרַי הַט אָזְנֶךָ. אַל יַלִּיזוּ מֵעֵינֶיךָ, שָׁמְרֵם בְּתוֹךְ לְבָבֶךָ. כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם, וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא. מִכָּל מִשְׁמָר נְצֹר לִבֶּךָ, כִּי מִמֶּנּוּ תּוֹצְאוֹת חַיִּים. הָסֵר מִמְּךָ עִקְּשׁוּת פֶּה, וּלְזוּת שְׂפָתַיִם הַרְחֵק מִמֶּךָּ. עֵינֶיךָ, לְנֹכַח יַבִּיטוּ, וְעַפְעַפֶּיךָ, יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ. פַּלֵּס מַעְגַּל רַגְלֶךָ, וְכָל דְּרָכֶיךָ יִכֹּנוּ. אַל תֵּט יָמִין וּשְׂמֹאול, הָסֵר רַגְלְךָ מֵרָע". (משלי ד'/כ'-כז')

שמירת המוסר הערכי והנורמטיבי מהווה את הבסיס המינימלי לחיים סבירים. לכן מייעץ המחנך לתלמידו לשמור וליישם היטב את דרך המוסר בהתנהגות נאותה וראויה.
"בני, לדברי הקשיבה, לאמרי הט אוזן" - המחנך פונה לתלמידו בלשון הקירוב "בני", תוך שימוש במלים נרדפות כדי להעצים את המסר - שיקשיב היטב לעצתו הברורה: לדברי= לאמרי, הקשיבה= הט אוזן. להקשיב ולהאזין היטב לדברי הזולת. יש בכך מוסריות מינימלית כחינוך ערכי כדי להבין היטב את הנאמר.
"אל יליזו מעיניך, שמרם בתוך לבבך" - אל תזלזל בדברַי ואֲמָרַי החינוכיים, אלא שמרם בלבך היטב כדי שתוכל ליישמם כיאות, מתוך הלב - הרגש.
"כי חיים הם למוצאיהם, ולכל בשרו מרפא" - עצות החכם הן "חיים", בריאות ואושר, למי שמוצא ומשיג אותן. מטרת החכם המחנך היא לכוון את תלמידיו שילכו בדרכים ישרות המעניקות חיי שלווה גופנית ונפשית.
"מכל משמר נצור לב, כי ממנו תוצאות חיים" - המוסר הערכי הנורמטיבי הוא אוצר בלום לחיים, לכן עליך לשמור אותו היטב בלבך - להפנים אותו. דרגת שמירתו: "מכל משמר" - יותר מכל דבר שיש לשמרו. "הסר ממך עקשות פ, ולזות שפתיים הרחק ממך" - דרושה הסרת השלילה: אל תתחבר לבעלי "עקשות פה" - שאינם מודים על האמת, וגם לא לבעלי "לזות שפתיים" - המזלזלים בנורמות החברתיות הבסיסיות, אלא התרחק מהם. העקשנות, שלא להודות על האמת, מהווה לזות שפתיים. גם כאן עושה החכם שימוש במלים נרדפות כדי להעצים את המסר ולהביא את תלמידו להקשיב לעצתו הברוכה: הסר ממך= הרחק ממך, עקשות פה= לזות שפתיים.
"עיניך לנוכח יביטו, ועפעפיך יישירו נגדך" - שיהיו דבריך אמת ועיניך יביטו על מה שנמצא מולך, כאשר ריסי עיניך יכוונו ישר ולא יהיו מוטים כלפי מטה, כדרך אלה שאינם דוברי אמת ואין להם האומץ להישיר מבט ולהסתכל בפני מי שמשוחח איתם.
"פלס מעגל רגליך וכל דרכך יכונו" - לך ישר בשביל שאתה צועד בו ואז כל מעשיך יהיו נכונים. כיצד נעשה הדבר?
"אל תט ימין ושמאל הסר רגלך מרע" - אל תטה לצדדים, צעד ישר בדרך הטוב והחיוב כדי שתתרחק מהדרך הרעה והשלילית.

מוסר ערכי נורמטיבי הוא תוצר של חינוך יסודי מהבית על דרך החיוב והטוב. אולם יש לשמרו, לטפחו בזהירות ולהוסיף עליו בעשיה יומיומית, תוך התמודדות סביבתית, הימצאות בחברה הולמת והתרחקות מחברה שאינה ראויה.



ד"ר אברהם גוטליב
המרכז ללימודי יסוד ביהדות
אוניברסיטת "בר-אילן"

www.totah.in/he


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י דר' אברהם גוטליב שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]