חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
למה ללמוד לנגן באורגנית?





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: אילוף כלבים מאלף כלבים גיא תיכון אילוף גורים

נושא המאמר: איך בונים התניה נכונה לפקודות?
מאת: גיא תיכון - אילוף כלבים   שמור מאמר למועדפים

שלום לכולכם :-)

היום אביא בפניכם את סדר הפעולות בצורה הבסיסית ביותר לבניית התנייה, כלומר, איך לקשר בין מילה לפעולה הרצויה לנו.
כולנו מצליחים ללמד את הכלב שלנו לשבת, לשכב, לבוא אלינו וכו', לרוב אנחנו מצליחים בגלל שקל לקשר את המילה לפעולה שאנחנו מצפים לה וגם קל מאוד להנחות את הכלב לפעולות הללו.
אבל מה קורה כאשר אנחנו רוצים ללמד את הכלב משהו אחר, המנוגד לרצון שלו? - כמו ללכת לצידנו בטיול תוך כדי התייחסות מינימלית לסביבה, להשאר במקום אחד במקום לבוא אחרינו ופעולות מורכבות.

ראשית, חשוב להבין שיש לקשר בין הפעולה לחיזוק שהכלב מקבל עליה. הרי אנחנו נראה לכלב שלנו צ'ופר, נחזיק מעליו ונחכה שהוא יישב וברגע שזה יקרה ניתן לו את הפרס.
איך מתקדמים מכאן למצב שהוא יושב ללא הצגת החטיף? - עלינו לחזור על הפעולה הזו עשרות פעמים מבלי לומר לו "שב", רק לקשר את הפעולה לחיזוק. לאחר 20 פעם בערך, נחכה שהוא יישב מבלי להציג את הצ'ופר וברגע שהוא עושה את זה נגיד לו "שב" וניתן צ'ופר וכך נקשר באופן נקי בין המילה לפעולה וגם לא תהיה לנו השהייה בין הבקשה לביצוע.
עכשיו נשחק עם השלבים, נציג את הצ'ופר מבלי לבקש ממנו "שב" ואז נחכה שוב שיישב לבד ואז כן נקשר את המילה לישיבה ברגע שזה קורה.
אתם תראו שמהר מאוד הכלב יתחיל להציע ישיבה באופן עצמאי ותוכלו להמשיך לקשר את המילה כאשר יש ביצוע.

בצעד הבא, כאשר נראה לכם שהוא יבצע אם תבקשו ממנו תנסו, אם אין תגובה, תדעו שאתם מתקדמים מהר מידיי, אם יש, שבחו בעודף וצ'פרו כמובן עם החטיף. השלב הזה הכי קריטי וסביר להניח שיהיה הכי ארוך.
הדרך הטובה ביותר להתקדם בשלב הזה הוא להכניס את הכלב לסיטואציה המוכרת לו (כמו עמידה מולו) ולבקש ממנו לשבת.
חלק חשוב מאוד בשלב הזה, להתחיל לחזק באופן אקראי. להכניס חיזוקים שאינם רק אוכל וליטוף אלא רק ליטוף או רק מילה טוב. חשוב שלא תיכנסו לתבנית (פעמיים לחזק ופעם אחת לא באופן שחוזר על עצמו), החיזוק חייב להיות אקראי.
אם הכלב לא יודע מתי הוא יקבל, אבל הוא יודע שהוא יקבל בסוף, תהיה לו מוטיבציה להמשיך לנסות עד שיקבל. כל זאת בתנאי, שתהליך הלמידה שלו היה נכון והדרגתי.

! חשוב מאוד, תמיד שבחו בטון שמח כאשר הוא מצליח לבצע את מה שביקשתם. נסו להשתמש באותה מילה בכל פעם, כמו "טוב/ה", "יופי", "קח/י" וכו' (הימנעו מ"כלב טוב" וכדו', ארוך מידיי). אל תתרגשו מידיי, שלא יצא מריכוז.

עכשיו השלב הבעייתי, לגרום לכלב לעשות את אותו הדבר בסביבה עם גירויים.
החכמה היא, להתחיל באזור עם מעט גירויים (כמו רחוב צדדי, חצר הבית, כשיש מעט אורחים, חנות מבודדת) ולהעלות את רמת הגירויים בהדרגה עד למצב שהוא מבצע גם בסביבה עמוסת גירויים, כגון, שוק, תחנת אוטובוס/רכבת ועוד.
עליכם להתחיל מהתחלה כאשר אתם מעלים את כמות הגירויים, רק שהפעם, סביר להניח, שההתקדמות תהיה מהירה הרבה יותר, כי תהליך הלמידה מוכר לו והוא מבין מה רצונכם ממנו (אלא אם מדובר על גירוי שיש לו תגובה חזקה כלפיו).

איך אתם מוודאים? - פשוט בודקים אותו :-) בלי חטיפים בשום מקום, לא מוחבאים ולא בכיסים.

בכל השלבים הללו אנחנו לא משתמשים בתיקונים עם ברצועה כלל! רק בחיזוק ההתנהגות הרצויה.
ברגע שאתם מזהים שהכלב שלכם משתף פעולה וגם מציע את ההתנהגות מעצמו ללא צ'ופרים זה מראה שהתהליך נכון ומדוייק והכלב מראה נכונות "לעבוד", אני מרגיש אושר עצום כשהכלב עושה זאת.
אם זה קורה, תנו לעצמכם טפיחה על השכם :-)

עכשיו תשאלו את עצמכם, האם אני צריך לקחת צ'ופרים לכל טיול? - כן!!!
כפי שתקחו רצועה לכל טיול עליכם לקחת צ'ופרים, כאלה שהכלב ישמח לקחת גם בטיול. תוכלו להחזיק אותם בכיס, בפאוצ' יעודי לאילוף (ניתן לקנות בחנויות ואם לא תמצאו תפנו אליי) אבל לא בשקית! עליכם להוציא את הצ'ופר מהר ושקית יוצרת התנייה גם אליה ולרעש שלה (וגם, אם הכלב יתפוס את השקית הוא יקרע אותה :-)).

עכשיו ניקח פעולה אחרת, פחות שגרתית, זחילה!
לשם כך הכלב חייב לדעת לשכב על הרצפה מבלי לקום גם כשאתם עומדים לידו.
הראו לו חטיף קרוב אליו ומספיק שהוא מזיז את אחת מרגליו לכיוון החטיף מיד לשבח ולצ'פר. הביאו אותו למצב שהוא מזיז את עצמו קדימה על הרצפה לכיוון החטיף. זיכרו, אל תאמרו כלום, פשוט תגרמו לו לזחול על הרצפה, חכו שהוא יעשה זאת באופן סדרתי ואז צרפו לזה מילה (או סימן עם היד - כמו "בוא הנה" עם האצבע, רק כלפי מטה).
המשיכו לפי הסדר הנ"ל.

סדר הפעולות בקצרה:
1. למדו את הפעולה הרצויה תוך כדי הנחיה וחיזרו עליה מספר רב של פעמים.

2. מנסים לבדוק האם הכלב מציע מעצמו את ההתנהגות, אם כן מחזקים ומקשרים לפעולה את המילה.

3. משחקים בין שלב 1 לשלב 2 תוך העדפה ברורה לכיוון שלב 2.

4. מתחילים לבדוק האם הוא מבצע כאשר מבקשים ממנו, להשתדל לעשות זאת באותה התנוחה שלימדתם אותו (אלא אם כן, לימדתם תוך שינוי תנוחה, כמו ישיבה, שכיבה, עם הגב אליו וכו'). חשוב מאוד לעבור בהדרגה לחיזוקים אקראיים, לא להכנס לתבנית חיזוקים קבועה ולהפתיע אותו.

5. לבדוק אותו! בלי צ'ופרים בשום מקום (מוחבאים בבית במקום שלהם) על הגוף ואם הוא מבצע לשבל בעודף ולתת צ'ופר מהמקום (שהוא אמור להכיר כבר).

אם יש לכם שאלות על התהליך אתם מוזמנים להגיב או לכתוב לי ואשמח לענות.

טיפ חשוב, השאירו צ'ופרים ברחבי הבית במקומות גבוהים כך שאם הכלב עושה משהו נכון ורצוי מייד תוכלו לצ'פר אותו.



עד לפעם הבאה!

גיא תיכון - מטפל התנהגותי בכלבים.
0544-799979

www.dogs-guy.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י גיא תיכון - אילוף כלבים שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]