חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
למה כדאי להזמין שף פרטי למסיבת הרווקות הקרובה?





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: נזיקין שריפה בכרמל דיני נזיקין עורך דין

נושא המאמר: אחריות המדינה בנזיקין
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]   שמור מאמר למועדפים

אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]

השבוע הוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת נזיקין כנגד האחראים למחדל שריפת הכרמל. הנתבעת המרכזית הינה מדינת ישראל, הנתבעת על זרועותיה ויחידותיה בגין הנזקים נשוא התביעה.

שאלת קיומה העקרוני של אחריות בנזיקין היא שאלת הטלת חובת זהירות על המדינה.

בעבר, הייתה המדינה חסינה מפני תביעות, ואולם לאור חקיקת חוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה), אחראית המדינה, כמו כל אחד מאזרחיה, על "רשלנות שבמעשה".
כבר בפס"ד עיריית ירושלים נ' גורדון , נקבע כי "עקרון השוויון בפני החוק מחייב הטלת אחריות ברשלנות על הרשות הציבורית על פי אותן אמות מידה כמו על הפרט".
התפתחות זו מעוגנת בהשקפה, כי לא קיים שוני בין המדינה לבין אזרח רגיל, ועל זו כזה לנהוג בזהירות ובהיעדר רשלנות ביחסיהם עם הזולת. אם המדינה, באמצעות אחד משלוחיה או מבצעי סמכויותיה, גרמה, ברשלנות, לנזקיו של פלוני, אין כל סיבה שהלה יישאר ללא פיצוי רק משום שגורם הנזק הוא המדינה ולא אדם פרטי.
מכאן שאחריות המדינה היא אחריות ישירה, והמדינה חבה חבות אישית כאשר אורגן מן האורגנים שלה ביצע עוולה ואותו מעשה מחייב את המדינה.

נשאלת השאלה מהם שיקולי המדיניות בעד ונגד הטלת האחריות על המדינה?
הרתעת יתר –דיני הנזיקין מסדירים את היחסים בין פרטים בחברה על ידי הרתעה מפני לקיחת סיכונים שהתממשותם תפגע בתועלת הכללית. הטוענים נגד הטלת אחריות על המדינה גורסים כי ישום מלא של עקרון האחריות ייצור הרתעת יתר של המדינה על רשויותיה, ויגרום לקיפאון בפעולותיה ובשלטון החוק ואכיפתו. מאידך טוענים התומכים כי הטלת אחריות נזיקית תרסן את כוחה הרב של המדינה, ותגביר את זהירותה בקבלת החלטות ובביצוען.
שיקול של פיזור הנזק – גורס כי עדיף להטיל את האחריות על המדינה כולה מאשר על ציבור ניזוקים מצומצם, אשר מבחינה כלכלית יתקשה לספוג הפסדים גדולים. מאידך קיים חשש מפני הצפה בתביעות ותשלומי כספים מצד ניזוקים שאוצר המדינה לא יעמד בהם.
עקרון השוויון –מניעת הפליה פסולה משום שכולם שווים בפני החוק.
מינהל תקין – הטלת אחריות על המדינה תבטיח מינהל תקין וקביעת נוהלים ברורים אשר יבטיחו קיומם של אמצעי זהירות ראויים.
התערבות במעשי הרשות –המתנגדים להטלת אחריות על המדינה טוענים כי תביעת המדינה בנזיקין נתפסת כהתערבות אסורה במעשי הרשות השלטונית וכפגיעה בהפרדת הרשויות, שכן בית המשפט אינו אמור לשבת כערכאת ערעור על החלטות מדיניות של הרשות השלטונית.

ככלל במאזן הכולל בין השיקולים השונים, לא קיימים נימוקים כבדי משקל המצדיקים את שחרור המדינה מאחריות בנזיקין. לאורך השנים הרחיבה הפסיקה את אחריות המדינה וביטלה חסינויות שעמדו לה, בשל הרציונאל של מעורבותה ההולכת וגוברת של המדינה בשלל תחומי חיינו. ואולם בפס"ד מדינת ישראל נ' לוי צמצם ביהמ"ש את אחריות המדינה בנוגע להחלטות המערבות שיקול דעת, כאשר נקבע כי בעניינים בעלי אופי חברתי, פוליטי או כלכלי, יש לרשות שק"ד רחב אשר בית המשפט לא יתערב בו.

ניתן לומר כי הלכת לוי הינה חריג למגמה המרחיבה את אחריות המדינה, וכי הלכה למעשה לא קיים נימוק שלא להטיל חובת זהירות ואחריות ברשלנות על המדינה.


רמת גן: רח' בן גוריון 2, (מגדל ב.ס.ר 1)
טל': 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל': 04-8526693 פקס: 04-8555976
רומניה: רח' פרנקלין 7, סקטור 1, בוקרסט
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר לעורך דין אלי דורון
משרד עורכי דין - דורון, טיקוצקי, צדרבוים, עמיר, מזרחי

www.taxlawyers.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]