חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
בטיחות מתקנים מתנפחים





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: הריון לידה

נושא המאמר: לידה מוקדמת
מאת: שרגא וקסלר   שמור מאמר למועדפים

לידה מוקדמת

הלידה המוקדמת היא הבעיה השכיחה ביותר בשליש האחרון של ההריון ומתרחשת בכ 10 הריונות מתוך 100.
לידה מוקדמת מוגדרת כלידה הקורית עד סוף השבוע הראשון של החודש התשיעי, כלומר, עד שלושה שבועות לפני מועד סיום ההריון הצפוי (בין השבוע ה –24 לשבוע ה- 37). ללידה המוקדמת נודעת משמעות רבה לחיי התינוק, שכן ככל שהיא מוקדמת יותר, הוא קטן יותר, בשלותו נמוכה והסכנה לחייו גדולה יותר. מבחינת האשה ההרה, היא קשורה בשעור גבוה יותר הן של ניתוחים קיסריים והן של דלקות פנים הרחם.

כשליש מהסיבות ללידה המוקדמת מתרחש בשל מצב של פקיעת קרומים מוקדמת, מה שקרוי "ירידת מים".

יתר הסיבות מתחלקות לשלוש קבוצות עיקריות:

סיבות אמהיות
 גיל נמוך מאוד, או גבוה מאוד, של האם
 משקל נמוך ותת תזונה של האם
 קומה נמוכה
 עבודה קשה ומאומצת
 לידות מוקדמות בעבר
 הפלות מלאכותיות בעבר
 עישון
 מחלת יתר לחץ דם
 זיהום בדרכי השתן
 דימום בשליש השלישי להריון
 אנמיה קשה
 ניתוח, או חבלה בטנית בהריון
 מום במבנה הרחם
 צוואר רחב (אי ספיקת צוואר)
 דלקת אגנית, כגון דלקת התוספתן, ועוד מחלות בעלות השפעה ניכרת על בריאות האשה ההרה.

סיבות הקשורות בשליה
השכיחה ביותר היא היפרדות מוקדמת של השליה מדופן הרחם (השליה היא האבר המחובר בצידו האחד לרחם האם, והמקבל את החמצן וחומרי המזון החשובים לעובר, ומצד שני הוא מחובר לחבל הטבור ודרכו עוברים החומרים החשובים אל התינוק).

סיבות הקשורות בעובר
 ריבוי עוברים
 ריבוי מי שפיר
 מומים עובריים
 זיהום עובר (למשל אדמת)

למרות ידיעותינו הרבות, אשר מנחות אותנו להבין את הסיבות ללידות המוקדמות, כשני שלישים נותרים עדיין בבחינת סיבות בלתי ידועות. אף על פי כן, יש בידינו למנוע לפחות חלק מאלו הידועות, כגון אלו שפורטו קודם לכן. בתזונה נכונה, הימנעות מעבודה מאומצת יתר על המידה, הימנעות מתרופות מסויימות ומעישון, תפירת צוואר במקרים המתאימים והשגחת יתר במקרים ברי סיכון להתפתחות לידה מוקדמת, במיוחד כשלידה כזו כבר התרחשה בעבר.

מנוחה מוגברת ועזרה במשק הבית לאשה הרה עם תאומים (או מספר עוברים רב יותר), או עם ריבוי מי שפיר, ודחיית ניתוחים מתוכננים או טיפולי שיניים נרחבים עד לאחר הלידה, מסייעים גם כן להפחתת הסיכון של לידה מוקדמת.

בשנים האחרונות מושם דגש על מתחים נפשיים, כגורמים ללידה מוקדמת, על כן, חשוב להקטין מתחים כאלו בסיוע הסביבה הקרובה ובעיקר של הבעל.

אבחנה מיידית של לידה מוקדמת וטיפול מהיר מסייעים לדחיית הלידה, אפילו עד למועד הרצוי.

הטיפול בלידה מוקדמת
איך מאבחנים לידה מוקדמת?
התכווצויות רחמיות סדירות, הניתנות לאבחון באמצעות מוניטור, גורמות לאחת או יותר מהתופעות הרבות:
 הצואר מתקצר או נפתח תוך זמן קצר
 הצואר נמצא מקוצר ב- 80% בבדיקה ידנית או באולטרסאונד נרתיקי
 פתיחת צוואר של 2 ס"מ ויותר
מהם הצעדים הראשונים לאחר האבחון
לאחר ההערכה הראשונית [שיחה, בדיקת המסכים הרפואיים ובדיקה גופנית ומעבדתית] נעשה ניטור עוברי-רחמי [NST], הערכה אולטרסונוגרפית ותרבית לחיידקים סטרפטוקוקים מקבוצה B [ GBS].
 בחשד לזיהום תוך רחמי, כגורם לפעילות הרחמית המוקדמת ניתן לשקול ביצוע דיקור מי שפיר. מי השפיר יבדקו הן לשלילת זיהום והן לבדיקת בשלות הריאות של הילוד.
 להבשלת הריאות של הילוד נהוג לתת 2 זריקות בהפרש 24 שעות של סטרואיד מסוים . טיפול זה מומלץ בטווח שבועות 24 – 34 להריון .
מה ניתן לעשות לעצור את הלידה הממשמשת ובאה?
נקדים ונאמר שבמקרה של צירים מוקדמים, שלא יובילו ללידה, האמצעים הבאים יעילים לעצירת הצירים: מנוחה, המנעות מיחסי מין ומגרוי מיני ושתיה מרובה ואפילו ערוי נוזלים תוך ורידי.
אמצעים אלו כמעט ולא מועילים כאשר הפעילות הרחמית עלולה להביא ללידה מוקדמת. קיימות 5 קבוצות של תרופות כנגד צירים [ תרופות טוקוליטיות] שנמצאו יעילות במידה זו או אחרת להפסקת הפעילות הרחמית.
הטיפול התרופתי עשוי להאריך את ההריון בכ 2-8 ימים, מה שמאפשר התארגנות ללידה ומתן סטרואידים להבשלת ריאותיו של הילוד. מובן שטיפול זה לא ינתן כאשר הלידה היא בלתי נמנעת או כשאר צפויה סכנה לחיי או לבריאות האם או הילוד.
1. תרופות חוסמות תעלות סידן:
קבוצה זו מוכרת לסובלים מיתר לחץ דם והנה היא נמצאת בשימוש נרחב גם לעצירת לידה מוקדמת בזכות יעילותה היחסית ובטיחותה. התרופה השכיחה ביותר בשימוש מקבוצה זו הינה NIFEDIPINE.
2. תרופות חוסמות קולטנים [רצפטורים] לאוקסיטוצין:
ה - Atosiban בעלת יעילות יחסית הדומה לתכשירים אחרים ויש לה פחות תופעות לואי.
3. תרופות מעכבות ייצור פרוסטגלנדינים:
האינדומד [Indomethacin] התגלתה כתרופה לעצירת צירים תודות למחקר שנעשה בישראל, בבי"ח עפולה. האינדומד נחשבת כיעילה יחסית אך גורמת לתופעות לוואי בילודים כאשר היא ניתנת מעל ל 72 שעות או אם ניתנת אחרי שבוע 32.
4. תרופות המחקות ומחזקות פעילות של קולטני ביתא [בטא–מימטיות]:
עד לפני מספר שנים הריטודרין היה הטיפול הנפוץ אך בשל תופעות הלואי [דפיקות לב מרובות, קוצר נשימה, סחרחורת עד התעלפות ואי ספיקת לב] השימוש בה ירד. הטרבוטלין, במתן תת-עורי נמצא עדיין בשימוש.
5. מגנזיום סולפט:
תרופה זו בעלת שימושים רבים ויעילותה למניעת צירים עדיין בסימן שאלה. זו אינה תרופה שגרתית אך יתכן שימוש בה לפי שיקול דעתו של הרופא המיילד.
אנטיביוטיקה
אנטיביוטיקה תינתן לטיפול בזיהום מוכח. טיפול סתמי לא הוכח שיעיל – לא לעצירת צירים ולא לדחיית הלידה המוקדמת. היוצא מכלל זה הוא טיפול מניעתי כנגד חיידקים סטרפטוקוקים מקבוצת B. יש הממתינים לתוצאת התרבית ויש המטפלים גם בלעדיה.

חשוב להזכיר מצב שבו הצוות הרפואי יוזם לידה מוקדמת, וזאת על מנת למנוע החמרת מצב האם, העובר, או שניהם. למשל, במצבים חמורים של יתר לחץ דם, סוכרת, רעלת הרון, מחלת לב, מחלת כליות, אי התאמת סוג דם, סבל עוברי או פגיעה בצמיחת העובר.

בין אם הלידה המוקדמת יזומה או ספונטנית, יש לדעת כי העובר הפג טרם הבשיל לחלוטין לחיים מחוץ לרחם, ולכן הינו פגיע ועלול לחלות בצהבת, זיהום, אי ספיקה נשימתית, דימום תוך מוחי ואף למוות.

מהם סיכוייו של הפג לחיות?
הדבר תלוי במשקלו, במצב שקדם ללידתו ובמרכז הרפואי בו הוא מקבל טיפול. באופן כללי, ניתן לומר שסיכוייו של פג לחיות כשמשקלו מתחת ל 1000 גרם הוא כ – 50%; בין 1000 גרם – הסיכוי הוא כ – 80% ומעל ל 1500 גרם הסיכוי מתקרב ל 100%.

ההתקדמות העצומה שחלה ברפואת הפגים והיילודים וברפואת הנשים תרמה, בין השאר לשיפור סיכויי החיים של הפגים. אולם שוב, כמו תמיד, עיקר המאמץ צריך להיות מרוכז במניעת הלידה המוקדמת ובטיפול מיידי לכשזו מתפתחת.

www.genicolog.net


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י שרגא וקסלר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]