חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
ריהוט אלטרנטיבי להשכרה





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: נשים גיל המעבר

נושא המאמר: הפרעות בחילוף החומרים של אסטרוגנים בנשים המעשנות במיטב שנותיהם
מאת: פרופ` בן-עמי סלע   שמור מאמר למועדפים

פרופ` בן-עמי סלע, מנהל המכון לכימיה פתולוגית, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר; החוג לגנטיקה מולקולארית וביוכימיה, פקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב.

עד שנת 2003 היווה טיפול-הורמונאלי-חלופי HRT)) את נתח התרופות השני בגודלו בשוק התרופות האמריקני, כאשר לתרופה Premarin בלבד, נרשמו 46 מיליון מרשמים בשנת 2000.
הורמונים אלה הומלצו לנשים בגיל הביניים שחדל וסתן, הסובלות מתסמינים וָזוֹ-מוטוריים כגון גלי חום והזעת לילה, ותסמינים אוּרגניטליים כגון יובש בנרתיק, וכן במטרה להפחית את התרחשות אוסטאופורוזיס.

בשנת 2004 כזכור נמצא כתוצאות ביניים של "מחקר מיליון הנשים" ומחקר "בריאות הנשים" (WHI), שטיפול הורמונאלי חלופי זה עלול להגביר את מקרי סרטן השד והתקפי הלב, באופן המחייב מחשבה שנייה לגבי הטיפול האופטימאלי בנשים בגיל האמור.
נתונים אחרים המתפרסמים לאחרונה, מצביעים על ההשפעה של עישון או דיאטה על תופעות הלוואי של הטיפול ההורמונאלי החלופי, ואנו נדון כאן ביחסי הגומלין בין עישון ופעולת אסטרוגנים בנשים בגיל המעבר.

סקרים אפידמיולוגיים מעידים על כך כ-30% מהנשים בשנות ה-40 לחייהן עדיין מעשנות, ומחציתן אף נחשבות מעשנות כבדות, הצורכות למעלה מ-20 סיגריות ליום. הדו"ח השנתי של ה-Surgeon General בארה"ב משנת 2001 קובע שמתוך 1.24 מיליון נשים אמריקניות שנכנסו בשנת 2000 לפאזת המֶנופּאוּזָה בחייהן, 22% היו מעשנות בקביעות.

עוד קבע דו"ח זה שבגיל זה אך מעטות מהנשים האמריקניות מבקשות לחדול מעישון, באופן שנראה שעישון מלווה כחמישית מהנשים שם את תוך גיל המעבר. נראה אף שיצר העישון בנשים בוגרות אינו חלש מזה של הגברים המעשנים: מחקר "בריאות האחיות" (Nurses Health Study) בארה"ב, עקב אחרי 85,941 נשים העובדות במערכת הבריאות בטווח הגילים שבין 34 ל-59 שנים, בין השנים 1980 ל-1994. ממצאי מחקר זה הראו ירידה של 31% באחוז מחלת לב כלילית מאז תחילת המחקר ועד סיומו, שמייחסים אותה בחלקה לעובדה שבפרק זמן זה נרשמה ירידה של 41% בשיעור המעשנות במדגם האחיות הנסקרות הללו.
ואף-על-פי-כן למעלה מ-15% מבין האחיות המשתתפות במחקר זה, לא ויתרו על הסיגריה לאורך 15 שנות המעקב, וזאת למרות העובדה שמדובר בנשים הפועלות בתחום הבריאות ויודעות יותר על נזקי עישון מאשר הנשים באוכלוסיה הכללית.

עישון עלול להשפיע באופן ממשי על השפעת ההורמון החשוב אסטרדיול הנוצר בגוף האישה, וכן הוא עלול להשפיע על פעילותם של הורמונים סינטתיים הניתנים באופן חלופי. ממצאים של "ועד הפעולה הלאומי של נשים נגד טבק" בארה"ב, קבע שככל שהאישה מתבגרת הסיכוי שלה לנטוש את העישון הולך וקטן.
אך למרות שרוב הנשים המעשנות מוּדעוֹת לנזקי העישון, רק 18% מבין הנשים בגיל המעבר מודעות לכך שעישון עלול להפריע להשפעה של טיפול הורמונאלי חלופי הנלקח באופן פּוּמי, למשל במובן ההשפעה למניעת אוסטאופורוזיס, או ההשפעה החיובית של הטיפול ההורמונאלי על שומני הדם.

א. העישון מחליש את השפעת האסטרוגנים המיוצרים בגוף: בנשים מעשנים מתמעטת השפעת האסטרוגנים האנדוגניים הנוצרים בגוף. ואמנם ידוע שהפסקת המחזור (menopause) הטבעית, מתרחשת בממוצע מוקדם יותר בנשים מעשנות, אם כי רמת אסטרדיול בתקופת הפוריות אינה שונה בין נשים מעשנות לאלה שאינן.
ב. ייתכן שהשפעת עישון על הגברת חילוף החומרים של אסטרדיול, יותר רלבנטית מאשר השפעתה על הפחתה בייצור האסטרדיול בשחלות. כבר ב-1987 הדגימו שעישון גורם להידרוקסילציה של מוליקולת אסטרדיול ובכך מפחית את פעילותה הביולוגית, וכן הראו שבנשים מעשנות יש הפרשה מוגברת של אסטרוגנים בשתן.

יש ראיות מוחלטות לכך שפעילות אסטרוגנית נחלשת בנשים מעשנות, באופן בנשים עם תסמינים מוגברים של גיל המעבר, המוגדרים כ"תסמיני חסר אסטרדיול".
לדוגמה, נשים בגיל שלפני גיל המעבר, מתלוננות על תסמינים אופייניים לגיל המעבר ובעיקר על גלי חום, או על מחזורים "בלתי סדירים", באופן שכיח יותר מאשר נשים לא מעשנות באותו גיל.
תופעות אלה יכולות להיות מוסברות בהשפעה מוחלשת של אסטרדיול על רירית הרחם (אֶנדומטריום). כיוון שנשים מעשנות בתקופת חדלון הווסת שלהן חות תסמינים תכופים יותר של המערכת האוּרוֹ-גֶניטלית, משתמע מכך שעישון גורם לנטרול של ההורמון estrone, האסטרוגן החשוב ביותר בתקופת חדלון הווסת, אשר נוצר בשלב הראשון של חילוף החומרים של אסטרדיול. השפעה מפריעה זו של עישון על פעילויות-התלויות באסטרוגנים, באה לביטוי כפי שכבר צוין גם על ההשפעות המיטיבות של אסטרוגנים על פרופיל השומנים בדם. וכך נמצא בנשים מעשנות בגיל צעיר יחסית, רמות LDL-כולסטרול גבוהות יותר מאשר בנשים לא מעשנות בנות אותו גיל, וכן נמצא במעשנות רמות נמוכות יותר של HDL-כולסטרול ("הכולסטרול הטוב"), ורמות גבוהות יותר של טריגליצרידים.

יש חומר ראיות מוצק על הקשר בין עישון לבין אוסטאופורוזיס בנשים מעשנות שחדל וסתן. צפיפות העצם נמצאה נמוכה יותר בנשים מעשנות וממילא גדלה מאוד הסכנה לשבר בירך או בצוואר הירך. החסר היחסי במעשנות של ההורמון האסטרוגני estrone שחשיבותו רבה לשלמות העצם, ודאי תורם למפגעי העצם האמורים. מחקר Framingham המפורסם שהחל בשנת 1948 בעיירה קטנה ליד בוסטון, והחל במעקב שנמשך למעשה כ-50 שנה אחר מדדים בריאותיים של עשרות אלפי גברים ונשים שהיו בשנות ה-20 לחייהם בתחילת המחקר, משמש עד היום כמקור בלתי נדלה לנתונים רפואיים רבים מספור. אכן,

בשנת 1992 התפרסמו ב-Annals of Internal Medicine מסקנות מסקר Framingham שהראו השפעה מופחתת של אסטרוגנים בנשים מעשנות. לצורך העניין השתמשו במדגם של 2,873 נשים בגיל המעבר מסקר זה, מתוכם 45% היו מעשנות ו-55% לא מעשנות במהלך השנים 1948-1987, ובחנו את נושא התרחשות שבר בצוואר הירך. התברר שבנשים לא-מעשנות הסכנה להתרחשות שבר צוואר- הירך פחתה בעקבות טיפול הורמונאלי חלופי בשיעור של 63% (!!), ולעומתם טיפול זה בנשים מעשנות לא השפיע כלל על מהלך אוסטאופורוזיס, וממילא לא שיפר באחרונות את אירועי שבר צוואר הירך.

בדומה, גם מחקר הולנדי בחן השפעת טיפול פומי באסטרדיול משולב עם דיהידרוג`סטרון למשך 6 חודשים על צפיפות העצם בנשים מעשנות ובלתי-מעשנות. ממצאי מחקר זה היו שעישון מבטל באופן משמעותי את יתרונות הטיפול האמור. אכן, במחקר זה נמדדה רמה של כ-70 מיקרומול לליטר של אסטרדיול לפני תחילת הטיפול הפומי באסטרוגן זה, כאשר אחר 6 חודשים של טיפול רמת ההורמון בדמן של נשים לא מעשנות לעומת מעשנות נמדדה כ-180 לעומת 125 פיקומול לליטר, הבדל מאוד משמעותי.

אך כאן נכנס גורם חדש ומעניין לשיקול הדעת לגבי השפעת טיפול הורמונאלי חלופי בנשים שחדל וסתן המעשנות. מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני למיילדות וגניקולוגיה בחן 110 נשים בגיל המעבר (מתוכם 56 מעשנות), מצא שניתן היה להפחית אוסטאופורוזיס בנשים מעשנות אם הטיפול החלופי נמשך שנתיים בטיפול עורי (transdermal) על ידי מריחת ג`ל של 3 מיליגרם אסטרדיול מדי יום, וטיפול בפרוג`סטרון המתחיל בשנה השנייה, אך לא ניתן להפחית אוסטאופורוזיס בנשים מעשנות אם הם מטופלות פומית ב-2 מיליגרם אסטרדיול המלֻווה ב-1 מיליגרם ציפרוטרון אצטט. נשים מטופלות במריחה עורית של ההורמונים החלופיים הראו עלייה שנתית בצפיפות העצם של 1% אם היו מעשנות או לא-מעשנות.
לעומת זאת, טיפול פומי בהורמונים הביא בלא-מעשנות לעליה שנתית בצפיפות העצם של 1.2% ואילו במעשנות חלה ירידה שנתית של.1.5% בצפיפות העצם. רק לשם השוואה, נשים מטופלות בפלצבו הראו ירידה שנתית של 5.5% בצפיפות העצם אם היו מעשנות או לא-מעשנות. עוד נתון מעניין: רמת אסטרדיול ו-estrone בדמן של נשים מעשנות המטופלות טיפול חלופי פומי, היו נמוכות ב-30% בערך בהשוואה לנשים לא מעשנות. נראה אם כן שמתן הורמונים חלופיים דרך העור ולא דרך הפה, עשוי להיות בעל יתרון בנשים מעשנות.

מהן ההשפעות של עישון על חילוף החומרים של אסטרוגנים? כמו שכבר צוין למעלה עישון אינו גורם בהכרח לירידות דרמטיות ברמת אסטרדיול, באופן שניתן יהיה להסביר בעזרתו את הירידה הבולטת בפעילות הביולוגית של אסטרוגנים. ניתן לעומת זאת להתייחס בוודאות לכך שיש יחס ישר בין מספר הסיגריות הנצרכות ומשך העישון, על הורדת פעילות האסטרוגנים.
נראה שהיתרון של טיפול עורי (transdermal) באסטרוגנים על פני טיפול פומי הוא בכך שהטיפול העורי עוקף את המסלול בו חלק גדול מההורמון הניטל דרך הפה, עובר פינוי לכבד ושם חלקו מנוטרל או מתפרק על ידי חילוף חומרים כבדי.
יחד עם זאת וכיוון שחלק הארי של נשים שהיו מטופלות, וחלקן שעדיין מטופלות בטיפול הורמונאלי חלופי נוטלות את ההורמונים באופן פומי, חשוב שתדענה שעישון מנטרל חלק ניכר מההשפעה המבוקשת של אסטרוגנים אלה. ועל פגיעותיו האחרות והחמורות יותר של עישון לנשים בכל הגילים, הרי אלה מתועדות וידועות, ומהוות עילה טובה להימנע מעישון.

בברכה, פרופ` בן-עמי סלע





www.tevalife.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י פרופ` בן-עמי סלע שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]