חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
"יום המכירה" – חזות הכל? – תמרור אזהרה למבצעי עסקת קומבינציה!





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות נשים אוסטיאופורוזיס

נושא המאמר: אוסטיאופורוזיס מהי המחלה, כיצד לאבחן וטיפול, פרק א`
מאת: דר` שרגא וקסלר   שמור מאמר למועדפים

חלק א`

מהי אוסטיאופורוזיס?
הפירוש המילולי של אוסטיאופורוזיס הוא "עצמות דלילות". בעברית נקראת המחלה "דלדול העצם" והיא מאופיינת באיבוד מסת העצם. העצמות נעשות דקות וחלשות, וכתוצאה מכך עולה הסיכון לשברים. העצמות הנפגעות חלשות יותר ונוטות להישבר עקב פגיעות מיזעריות, כמו מעידה, היתקלות בשטיח, ואפילו ללא פגיעה כלשהי.

כיצד נבנית העצם?
בעצם מתחוללים במקביל שני תהליכים: תהליך בניה (על ידי תאי בניה) ותהליך הרס. עקב שני תהליכים אלה, המבוקרים על ידי הורמונים שונים וכן על ידי ויטמין D, העצם שומרת על צורתה ועל חוזקה. תאי הבניה יוצרים תשתית העשויה מסיבי חלבון, כשעליהם ובתוכם מושקע סידן. בתהליך ההרס העצם מאבדת הן את סיבי החלבון והן את משקעי הסידן.

עד גיל 30-35 תהליך הבניה מתגבר על תהליך ההרס ולכן, העצם מתחזקת. מכאן ואילך, תהליך ההרס מתגבר והשלד מתחיל לאבד רקמת עצם בשיעור של 1% לשנה. אצל נשים, עם הפסקת פעילות השחלות והעלמות המחזור החודשי, תהליך ההרס מואץ ואובדן רקמת העצם יכול להגיע לשיעור של 3-8% מדי שנה.
העצם בנויה מחלק חיצוני הקרוי קליפתי וחלק פנימי הקרוי רשתי. החלק הקליפתי נוקשה וצפוף יותר והוא מהווה את רוב המסה בעצמות הארוכות שבגוף (כמו בגפיים).
החלק הרשתי כשמו כן הוא – צפוף פחות ונראה כמו רשת. חלק זה מהווה את רוב המסה של החוליות בעמוד השדרה וכן הוא נמצא בחלקו הפנימי של עצמות הגפיים ויתר העצמות הארוכות. תהליך ההרס פוגע בעיקר בחלק הרשתי.

כיצד מתרחש תהליך איבוד העצם?
באופן תקין, מתקיימים תהליכי בנייה והרס עצם במקביל. תהליך דינמי זה שומר על בריאותו וחוזקו של השלד. כאשר תהליך "הרס העצם" מהיר יותר מתהליך ה"בנייה", התוצאה היא איבוד עצם.

מה גורם לאיבוד עצם?
אצל נשים, תהליך בניית מסת העצם מגיע לשיאו בסביבות גיל 35. עד לגיל 50, תהליכי הבנייה והרס העצם שווים ולכן יש שמירה על מסת העצם. בתחילת שנות ה- 50, עם הירידה ברמת הורמון האסטרוגן בדמה של האישה, וכתוצאה מכך הפסקת מחזור הווסת, תהליך הרס העצם מואץ בהשוואה לתהליך בניית העצם. אי לכך, בשנים הראשונות שלאחר הפסקת המחזור עלולה האשה לאבד עד כרבע ממסת העצם שלה.

מה הקשר בין גיל המעבר לאוסטיאופורוזיס?
גיל המעבר מציין את התקופה של הפסקת מחזור הווסת. הפסקת מחזור הווסת הינה תהליך טבעי הנובע מהפסקת פעילות השחלות, המפסיקות לייצר את ההורמון הנשי אסטרוגן. לאסטרוגן יכולת שמירה על העצם, ולכן הירידה המהירה ברמות האסטרוגן בגוף, עם הפסקת מחזור הווסת, גורמת לעלייה בפעילות "הרס העצם" ולאיבוד עצם מואץ.

במה מתבטאת מחלת האוסטיאופורוזיס, ומנה תוצאותיה?
דלדול מסת העצם בחוליות מביא להריסתן וקריסתן, וכתוצאה מכך לכאבי גב, הגבלה בתנועה, קיצור גובה הגוף וכפיפתו, עד כדי גיבנת.
הרס העצם בחלקה העליון של עצם הירך [צואר עצם הירך] גורם לשבר ואי יכולת להלך , והרס העצם באמת היד (בחלק הקרוב לכף היד) גורם לשבר, לעיוות הצורה, לכאבים ולהגבלת הפעילות.

שברים בחוליות הגב קורים אצל כרבע מהנשים הלבנות העל גיל 60 וקומתן של נשים בלתי מטופלות יורדת ב 5 ס"מ בממוצע.
שבר באמת היד נפוץ פי 10 בנשים בגיל 60 לעומת נשים בגיל 35.
שבר צוואר הירך עולה בשכיחותו פי 60. מגיל 45 לגיל 85 (ומגיע עד כדי 20 מקרים ל- 1000 נשים).
שכיחותם של השברים עולה פי 10 ויותר על שכיחות סרטן הרחם בנשים ועל פי מחקרים נמצא כי כחמישית מן הנשים הלוקות בשבר נפטרות במהלך 3 חודשים מהארוע וכשליש עד חצי במהלך השנה. כמחצית מן החולים, לרוב חולות, הסובלים משבר זה נותרים נכים וזקוקים לטיפול סיעודי.

הסיבה לשיעורי התחלואה והתמותה הגבוהים היא חוסר היכולת להינתח ולחזור לפעילות גופנית, הריתוק למיטה והתפתחות סיבוכים אופיינים למצב זה (דלקת ריאות, דלקת ורידים, היווצרות קרישים בכלי הדם ונדידתם לאברים חיוניים).
גם הגברים לוקים במחלה זו אך שכיחותה בקרבם נופלת פי 6-8 מאשר בקרב נשים.
נראה אם כן שהאוסטיאופורוזיס הינה "מחלה שקטה" כשבשלביה הראשונים אין המחלה מתבטאת בסימנים חיצוניים, ונשים רבות אף אינן מודעות לכך שהן סובלות מאוסטיאופורוזיס.
רק בשלבים מתקדמים מופיעים איבוד קומה, כאבי גב, הופעת גבנון ונטייה לשברים, שגורמים להגבלות בתנועה ועלולים לגרום לנכות, כמתואר לעיל.

מהם סוגי האוסטיאופורוזיס?
הצורה השכיחה ביותר היא זו הנובעת מדלדול העצם כתוצאה מעליה בגיל ומהפסקת פעילות השחלות והיא קרויה אוסטאופורוזיס ראשונית. האוסטאופורוזיס הראשונית מתחלקת לשני סוגים: סוג 1 מיוחס לזו המופיעה אחרי הפסקת הווסת (POSTMENOPAUSAL – OSTEOPOROSIS), ואילו סוג 2 מיוחס לזו המופיעה מזקנה (SENILE OSTEOPOROSIS).

הגיל הממוצע בסוג 1 הוא 50-70 ושכיחות היפגעותן של נשים היא פ 6-8 מגברים. הגיל הממוצע בסוג 2 הוא מעבר לגיל 70 והנשים נפגעות רק פי 2 מהגברים.
העילה העיקרית להיווצרות אוסטאופורוזיס מסוג 1 היא חסר הורמון האסטרוגן הגורם להגדלת אבדן העצם, להקטנת היווצרות ויטמין D ולהקטנת ספיגת הסידן במעי.
בסוג 2 הידלדלות הסידן בעצם נובעת מתהליכים הקשורים בגיל.
צורה שניה ונפוצה פחות היא אוסטאופורוזיס משנית הנובעת ממצב ראשוני אחר כמו לקיחת תרופות מסוימות כגון סטרואידים, דלקת פרקים ראומטואידית, פעילות יתר של בלוטת התריס, פעילות יתר של יתרת הכליה ומחלות כבד וכליה כרוניות.

מהם גורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס?
 נשים וגברים בגיל מתקדם
 מבנה גוף רזה
 עישון
 צריכה גבוהה של קפאין
 שתייה מרובה של משקאות אלכוהוליים
 היסטוריה משפחתית של אוסטיאופורוזיס
 תזונה דלה בסידן
 תזונה עשירה במלח ובחלבונים
 מיעוט בפעילות גופנית
 הפסקה מוקדמת של מחזור הווסת (לפני גיל 40) "טבעית" או לאחר ניתוח כריתת שחלות
 נשים שלא ילדו
 שימוש בתרופות מסויימות כמו סטרואידים (קורטיזון) ותרופות נגד אפילפסיה

איך מאבחנים את המחלה?
לרוב האיבחון נעשה באמצעות בדיקת צפיפות עצם. השיטה המדויקת ביותר היא שיטת ה- DXA, שמבוססת על צילום רנטגן. הבדיקה נותנת מדד כמותי למידת צפיפות העצם.
לרוב נבדקים שני אזורים בגוף האישה: עמוד השדרה בחוליות 4L – 1L וצוואר הירך.

התוצאה כוללת 3 נתונים:
התוכן המינרלי של העצם – BMC הנמדד בגרמים
צפיפות המינרל בעצם – BMD הנמדד בגרמים לסנטימטר מרובע
ודירוג T הנמדד ביחידות סטית תקן המדד האחרון, מדד T מבטא את התוצאה בנבדקת ביחס למסת שיא של עצם בנבדקת צעירה.
תחומי תוצאות הבדיקה לאוסטאופורוזיס בהתאם לדירוג T, לפי הגדרות ארגון הבריאות העולמי WHO הם:
תקין – ערך T בין 1+ ל- 1
נטייה לירידה במסת העצם – ערך T בין 1- לבין 2.5
אוסטאופורוזיס – ערך T קטן יותר מ- 2.5

המשך שבוע הבא...

בברכה, דר` שרגא וקסלר


www.tevalife.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י דר` שרגא וקסלר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]