חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
על הרגלי קנייה חדשים ושיטות שיווק ישנות





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות נשים אוסטאופורוזיס

נושא המאמר: צריכת חלבון ממקורות שונים והשפעתה על מסת צפיפות העצמות
מאת: ד"ר מרדכי הוכברג   שמור מאמר למועדפים

החל משנות השמונים נמצא במחקרים קשר בין צריכה מוגברת של חלבונים לבין הפרשת סידן מוגברת בשתן ולאובדן מסת עצמות. לא כל המחקרים הראו קשר כזה.
לא נמצא אובדן מוגבר של סידן בשתן אצל אוכלי המבורגרים ומכאן הוסקה מסקנה שאין בצריכת בשר כדי להגביר את אובדן מסת העצמות. אבל, במחקר הזה לא נבדק אובדן הסידן בצואה. מסתבר, שבעקבות אכילה מוגברת של בשר, יש בתפריט כמות רבה ביותר של זרחן וגם גופרית.

היחס בין סידן לזרחן בבשר הוא 1:16 וכמות מופרזת זו של זרחן קושרת סידן כבר במעי וגורמת להפרשתו בצואה. כך בסיכומו של דבר, תפריט זה אמנם גרם לאובדן מסת העצמות. מגרעת אחת כללית היתה במחקרים המוקדמים: במחקרים אילו בדקו את הקשר בין צריכה מוגברת של חלבון לאובדן מסת העצמות, אבל לא בדקו בנפרד מזונות שונים מכילי חלבון, כדי ללמוד איך כל אחד מהם כשהוא לעצמו משפיע.

במספר מחקרים שנעשו עם נשים מצאו קשר בין אכילת כמות רבה של חלבון לבין ריבוי שברים אוסטאופורוטיים, אבל לא לקחו בחשבון נקודה מרכזית אחת: תפריטן של נשים אלו היה דל במיוחד בסידן.
מסתבר שיש קשר ברור ומאוד תקף מבחינה סטטיסטית בין צריכת הסידן במזון או בתוספים לבין השפעת אכילה מרובה של חלבון במזון. תפריט עשיר בחלבון, בגבולות נורמליים, לא יגרום לבריחת סידן אם גם יש בו שפע של סידן.

ההסבר היותר מתקבל על הדעת בהקשר זה הוא שחלבון משמש כחומר מוצא לגורם הגדילה דמוי האינסולין, גורם שידוע כבונה מסת עצמות. לאחרונה סוכם מחקר שנמשך כ-7 שנים, בו נטלו חלק 1035 נשים, שבדק את הקשר בין צריכת חלבון מן החי בכמות רבה יחסית לכמות הנאכלת של חלבון מן הצומח ולהפך על מסת העצמות והסיכון לשבר בראש הירך. מחקר זה מצא שאצל נשים שמרבית החלבון שהן אכלו היה מבשר, הסיכון לשבר בראש הירך היה 3.7 פעמים רב יותר מאשר הסיכון של אלו שמרבית החלבון שהן אכלו היה צמחי. מצד שני, תפריטים דלי חלבון היו אף הם סיבה רבת משקל לאובדן מסת העצמות. המסקנה המתבקשת היא שיש לאכול מספיק חלבון, אבל עד כמה שיותר ממקורות צמחיים.

לשם השגה וקיום של מסת עצמות גבוהה, המגינה מפני שברים אוסטאופורוטיים, דרושה שורה ארוכה של רכיבי תזונה. דרושים סידן, מגנזיום, ויטמין D, ויטמין K, נחושת, אבץ, בורון, סיליקה ורבים אחרים.
מחסור בויטמין B12 נמצא אף הוא גורם לאובדן חמור של מסת עצמות. אבל, פרט למינרלים הדרושים בכמות רבה כמו הסידן והמגנזיום, ופרט למיקרונוטריינטים, גם לחלבון יש תפקיד חשוב בשמירת מסת העצמות לטוב או לרע. מחסור לא מאפשר מלכתחילה בניית עצמות חזקות, ובהמשך גורם לאוסטאופורוזיס. מצד שני, עודפי חלבון נקשרו אף הם לנזק, בעיקר בגלל כמויות גדולות של גפרית וזרחן המצויות בהם.

המחקרים חזרו ומצאו את הקשר בין צריכה מוגברת של חלבון מן החי, בעיקר בשר, לבין שכיחות שברים אוסטאופורוטיים בראש הירך. נתונים אלו דומים לנתוני מחקר שנעשה ביפן, בו נתנו לנשים צעירות כמות מוגדלת של חלבון, למחציתן עם הוספת בשר, ומחציתן עם הוספת חלבון סויה. אלו שקיבלו תוספות בשר איבדו מדי כ-50% יותר סידן בשתן יחסית לאלו שקיבלו תוספת חלבון מסויה. יש לזכור, עם זאת, שחוסר חלבון מזיק לא פחות מעודף. מי שעובר לתפריט צמחוני, או ניזון מתפריט כזה שנים רבות, חייב לזכור שלא די באכילת שפע של ירקות ופירות כדי להיות בריא בכלל, ולשמור על מסת העצמות בפרט. יש מזונות רבים מן הצומח שהם ספקי חלבון טובים.גרעיני דלעת קלופים, לדוגמא, מכילים כ-33% חלבון, הרבה יותר ממה שיש בבשר. קטניות מבושלות כמו חומוס, שעועית, אפונה, לוביה, עדשים ופול הם ספקי חלבון. בניגוד לשקדים, גרעינים ואגוזים, אין בהן הרבה שומן, כך שגם מבחינה קלורית הן מזון מתאים. אין משתמע מכך שהגרעינים, השקדים והאגוזים פסולים באכילה – יש לאוכלם, אבל לא קלויים ולא בהפרזה.

לסיכום, כמו שמתברר לגבי נושאים רבים הקשורים בשמירת הבריאות, תפריט צמחוני או צמחוני ברובו, עם הקפדה שלא להגיע למחסורים תזונתיים בחלבון, סידן, ויטמין B12 ורכיבי תזונה נוספים, תפריט כזה טוב יותר לבריאות בכלל, ולשמירת מסת העצמות בפרט.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג.




www.tevalife.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ד"ר מרדכי הוכברג שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]