חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
פיתרון בעיות יונים בבתים פרטיים





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: השאיפה להיראות צעיר סיבות המרי של הקשישים

נושא המאמר: אנשי המרי - על הסירוב להזדקן כאורח חיים
מאת: אברהם אלון   שמור מאמר למועדפים

מאת: אברהם אלון, M.B.A

א. מבוא

ככל שמתארכת תוחלת החיים הופך הגיל לעניין יחסי. לפני זמן לא רב נחשבו בני החמישים לקשישים, בני השישים למבוגרים מאד ובני השבעים לזקנים מופלגים.
חרף הכבוד הרב שחלקו להם, ולמרות שמדי פעם נזקקו לעצתם ולחכמת החיים שלהם, נדחקו המשתייכים לאוכלוסייה זו אל שולי החברה, שלא לומר אל מחוצה לה.

ההיסטוריה, הספרות, המחזאות והדרמטורגיה כל אלה מלאים בדוגמאות ובסיפורים למכביר המתייגים את הגיל המבוגר כפרק חיים של התנתקות והתנוונות ומציבים את הנמנים על פרק חיים זה בפינה נשכחת למדי של המעשה האנושי.

והנה, בתוך התהפוכה המופלאה של שלהי המאה העשרים, שהביאה הישגים מדעיים מדהימים, ובהמשך לרפואה המתקדמת שהצליחה להאריך חיים, אנו עדים למפנה כביר בהתייחסות אל הגיל המבוגר, ועוד יותר מכך בדימוי העצמי של כל אותם גברים ונשים המשתייכים אליו.

אולי זו תחילתו של "מרד הקשישים", אם נשתמש בפתגם שהיה שגור לגבי הנעורים, אשר יתפשט ויעצים, יחלחל ויכבוש עד אשר יגרום לאמות הסיפין החברתיות לרעוד ולהשיר מעליהן את התוויות והסטיגמות שאימצו לעצמן לגבי הגיל המבוגר.

ב. פנים חדשות במראה

המראה האנושית משקפת נאמנה את הנורמות והמקובלויות החברתיות. המתבונן בה בתשומת לב יראה את מנהגיהם של בני האדם, הליכותיהם, טעמיהם ואופנותיהם, אהבותיהם ושנאותיהם, אליליהם והמבוזים על ידם.

נוכל לראות בה כל מה שמקובל ותקין מול המוזר ויוצא הדופן. שם נמצא את החזה המזדקר של נשות 2007, את חולצות הבטן של נערות העשרה, את הכרס המשתפלת של המערב השבע בצד הכמיהה לגיזרה חטובה, את הילדים הממהרים להתבגר, את האמהות הדוחפות את צאצאיהן אל התהילה המתוקה, את רדיפת הקריירה והחתירה אל העושר, את השטחיות האינטלקטואלית פרי לימודי ה"אינסטנט", את הפערים החברתיים המתרחבים, את חופי הזהב ואת זוועות המלחמות.

בתוך הבליל העצום הזה הולכת ומתגלפת דמות חדשה במראה: דמותו של הגיל המבוגר. החדש, האחר, המורד.
ג. האמנם מהפיכה?

האם יש בכך מן ההפתעה? האם עדים אנו להתרחשות שלא ניתן היה לשער שתקרה? עד כמה משקפת התופעה תהליך טבעי שהיה חבוי מן העין וצץ לפתע לעינינו?

ראשיתו של התהליך בשינויים החיצוניים שסיגלו לעצמם בני הגיל המבוגר. ככל שהאריכו ימים הפכו להיות מודעים יותר לחזותם וסרבו להשלים עם האותות שהותירו שיני הזמן בפניהם ובגופם.

הנשים היו חלוצות המעשה בצביעת השיער, במתיחת עור הפנים, בחיזוק שרירי הבטן, בהצערת הביגוד, בליטוש הגזרה ובקיום אורח חיים "נערי" ככל האפשר.
בכל אשר תפנה תפגוש היום את אותן אמהות בסביבות החמישים המהדסות בעקבות בנותיהן גילאיות העשרה, מתלבשות כמותן, מסגלות לעצמן את חיתוך דיבורן, מתעניינות באותם נושאי שיחה ודיון, צופות באותן תכניות טלוויזיה ובאותם סרטים, יושבות באותם בתי קפה ומאריכות שיחה בטלפונים הניידים הצמודים אליהן כאינפוזיה.

בעקבותיהן באו בנות הששים ותרמו אף הן את חלקן לתהליך "הסירוב להזדקן", כאשר אותן אורחות חיים של הצעירות מהן בעשר שנים, מאומצות על ידן בטבעיות כמתאימות גם להן.

בנות השבעים מהססות קמעא בהסתערותן על היעד של שינוי התדמית, אך חזקה עלינו שהיסוס זה קצר ימים הינו, ובעוד שנים מעטות, כאשר תגענה לשם בנות הששים של היום, ייפול לידן גם יעד זה כפרי בשל...

שימו לב לעובדה המדהימה שאיש אינו רואה עוד בתופעה דבר יוצא דופן ובודאי לא משהו הראוי לגינוי או ללגלוג. כל כך מהר התרגלנו לפנים החדשות במראה עד כי נדמתה בעינינו כאילו הייתה אתנו מאז ומעולם. ניתן לומר שרובנו מקבלים את הדבר כמובן מאליו.

גם הגברים מתעוררים לאיטם. מן ההסתייגות שמקורה ב"לא נעים" או "לא מקובל" אנו רואים אותם צובעים את שיער ראשם, מכסים את קרחותיהם בפיאות נוכריות, משילים משקל עודף במכוני הכושר, נושאים עיניהם – ולעיתים גם רגליהם – לעבר נשים צעירות מהם בשנים רבות.

כאן התהליך הוא מתון יותר, אולי מפאת ההתעוררות המאוחרת של הגברים, ואולי בשל תעוזתן של הנשים, מדורבנות בתשוקתן המתמדת "להיות יפה".

אפשר להתנבא ולומר שלא ירחק היום בו יגערו הנשים בבעליהן על מראיהם ויפצירו בהם להשיל את מירב סממני הגיל, כפי שנהגו הן עצמן.



ד. מקורות המרי

מנין שואבים בני הגיל המבוגר את היוזמה, הכוח, התעוזה, הנחישות וההתמדה בהרימם את נס המרי? מהם מקורותיו של נהר המרי השוצף, שאגן ההיקוות שלו מקיף חתכי גיל רחבים כל כך? כיצד זה היה לתופעה כה מרכזית ובולטת במאה ה – 21?

? מקור ראשון – בריאות משתפרת - הרפואה המודרנית תורמת לא רק להארכת החיים אלא גם למצב בריאותם של המתקדמים בגיל.
שורה ארוכה של פעולות מביאה להגברת המודעות של הבריות לבריאותן: צמצום גורמי סיכון כגון עישון או משקל יתר, מעקב קפדני במקרה של השפעות תורשתיות אפשריות, בדיקות רפואיות תקופתיות, ובנוסף – היכולת המשתפרת לגילוי מוקדם של מפגעים בריאותיים העלולים לגרום למוות, חיסונים מפני מגפות, וידע רפואי מצטבר כפרי של מרכזי מחקר עולמיים מתקדמים.

כאשר מצב הבריאות מאפשר זאת, מתועלות האנרגיות לאותן פעילויות היוצרות קצב חיים אחר ואורח חיים שונה גם בגיל המתקדם.

? מקור שני – רמת חיים עולה – ברוב מדינות המערב עולה רמת החיים בקצב שנתי של כ – 2%. נתון זה עובר כמובן תנודות לכאן או לכאן אך ניתן לראותו כממוצע מקובל.

ואכן, אם נתבונן מקרוב בבני הגיל המבוגר נראה שרמת חייהם גבוהה בהרבה מזו של אלה שנמנו על הגיל המבוגר לפני ארבעים, שלושים ואפילו עשרים שנה. חלקם צברו רכוש ונכסים, לאחרים יש פיקדונות וחסכונות בבנקים, לא מעטים מהם זכאים לתשלומי פנסיה מובטחים ממקומות עבודתם לשעבר, בנוסף לקצבת הביטוח הלאומי.

זאת ועוד. בני הגיל המבוגר אינם נושאים עוד בנטל הכבד של תשלומי משכנתא, גידול ילדים כלכלתם וחינוכם, והם יכולים להקצות חלק מיכולת הקניה שלהם למטרות אחרות ההופכות לפתע חשובות לא פחות: פינוק, רוגע, צורה ומראה, בידור ושעשוע, השכלה ותרבות, תחביבים וטיולים.

? מקור שלישי –" לעשות לביתי". דומה ששינוי ערכים בולט במיוחד חל דווקא בתחום זה. המבוגרים של ימינו הסירו מעליהם את גלימת "אי הנעימות" ואינם מתביישים עוד להעמיד את עצמם ואת חייהם במרכז התעניינותם.

רובם יאמרו בפה מלא כי עשו די למען ילדיהם וכי הגיעה העת "לעשות לביתם". מכל עבר אתה שומע נעימות חדשות שבמרכזן: "אם לא עכשיו – אימתי?".
אלה הם שינויים עמוקים בדפוסי ההתנהגות של בני הגיל המבוגר, ודומה שגל זה נמצא רק בראשית התעצמותו ואחרי שיצבור תנופה מספקת יסחוף עמו את שיירי הבושה והנורמות ששררו מזה דורות ביחסים הבין – דוריים.

תופעת ה"בייבי סיטר האוטומטי" אינה כה רווחת יותר, הסיוע בטיפול בנכדים נעשה מתוך רצון ונכונות ואינו מובן מאליו, ארוחות השבת תלויות ברצונה הטוב של הסבתא (ובמידת הלחץ שהיא חשה להגיע למספרה או למכון היופי…).

כל אלה מפנים כאמור זמן, כוח, משאבים והזדמנויות לטריטוריות חדשות, ואלה נכבשות במהירות במצעדם הנחוש של בני הגיל המבוגר.

ה. "קו המשווה" הביולוגי

כבר ציינתי לעיל שהילדים של ימינו אצים להתבגר. המבוגרים בגילם ממהרים "להתיילד" ועוטים על גילם המצטבר כסות צעירה ככל שיוכלו.

האם יהיו אלה קווים מקבילים שאינם נפגשים לעולם או שמא מתקדמים הם לעבר "הצטלבות בין דורית" מעניינת?

לכשעצמי אני חושב שסבירותה של האפשרות השנייה גדולה יותר. כבר כיום אנו רואים כיצד מעדיפים הילדים ובני הנוער שהוריהם ייראו צעירים ככל האפשר.
סבא וסבתא בעלי מראה צעיר ורוח רעננה הם נכס ומקור לגאווה, ואם יכירו את גיבורי התרבות של נכדיהם או ישלטו בעגה המדוברת יוגדרו כ"אחלה" של ממש.

גם הטכנולוגיה המודרנית מזמנת מקומות מפגש לא מעטים בהצטלבות הבין דורית. טלו למשל את הדואר האלקטרוני הפותח במה חדשה לתקשורת הבין דורית, את הצ'טים המאפשרים שיחה רב גילית, את הודעות ה-S.M.S הצוברות תאוצה ומדלגות על פני פערי הגיל, ועוד כיוצא באלה דוגמאות למכביר.

יתכן שאנו קרבים במהירות לעברו של "קו משווה" ביולוגי, שבו היום האנושי ארוך יותר, הנופים ירוקים יותר, רוחות המערב מתונות יותר והנורמות גמישות וסובלניות יותר.

אולי נטייל בקרוב לחופו של "ים גילים" חדש, נחכך רגלינו בחול הרך של חיים ארוכים יותר, ולאחר לילה הזוי נצפה בזריחתה של שמש המאירה זן אנושי חדש.

או אז תשלים תנועת המרי של המבוגרים את משימתה…



www.article.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אברהם אלון שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]