חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
רגע לפני חתונה





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: גלוטן צליאק רגישות לגלוטן אלרגיה

נושא המאמר: רגישות לגלוטן - צליאק
מאת: נטלי שוינקלשטיין   שמור מאמר למועדפים

מחלת הצליאק נקראת בעברית כרסת , היא מחלה אוטואימונית ללא אטיולוגיה ( סיבה ) חד משמעית.
עם זאת , גורמים סביבתיים , גנטיים וחיסוניים נמצאו כתורמים להתפתחות המחלה , קיים קשר הדוק בין התפתחות המחלה ואכילת גלוטן לכן מחלה זו נקראת גם gluten sensitive enteopathy .

המחלה נובעת מהרס רירית המעי הדק על ידי מערכת החיסון .
תאי T הם התאים שמפעילים את התהליך הדלקתי והם עושים זאת עקב חשיפה לחלבון בשם גלוטן , שנמצא בדגנים ( חיטה , שעורה ושיפון ) , או מדוייק יותר , לחלק קטן ממנו הנקרא גליאדין gliadin .
לחולים במחלה יש גן בשם HLA-DQ2 , המקודד ליצירת קולטן חלבוני על פני השטח של רירית המעי.
קולטן זה מתחבר לגליאדין , נבלע על ידי מאקרופאג (תא בלעני) ומוצג לתא T .
אנזים ה טרנסגלוטאמינאזה רקמתית (tissue transglutaminase) שנמצא רירית , משנה את הגליאדין בעודו בקולטן וכתוצאה מכך תא ה- T מזהה אותו בטעות כאנטיגן ומפעיל לימפוציטים רבים נוספים כנגדו . היות והקולטן עם הגליאדין יושב על תאי רירית המעי , הלימפוציטים (תאי הדם הלבנים) מפרישים ציטוקינים ונוגדנים כנגד תאי הרירית וגורמים להרס שלהם.
זהו תהליך המביא למחלה אך גורמים נוספים שלא זוהו עדיין משפיעים אף הם . לראייה , הסיכון לפתח מחלה אצל תאום זהה של חולה ( שיש לו כידוע את אותם נוגדנים) הוא רק 85% ולא 100% .

מקובל היה לחשוב שתפוצת הצליאק באוכלוסיה המערבית היא בממוצע – 1:1000 . אולם , עם הבנת הפתוגנזה ( הצפי ) של המחלה ויכולת איבחון משופרת , הסתבר שהערכה זו משקפת עשירית ואולי אף פחות מהשכיחות בפועל , בעיקר כשמדובר בחולים ללא סימנים קליניים ברורים , היום בקרב אוכלוסיות בריאות השכיחות היא 0.5-1% מהאוכלוסיה , ללא הבדל בין זכרים ונקבות.

גורמי הסיכון למחלה הם : 1. קרוב משפחה חולה – מגביר את הסיכון לחלות פי 10 .
2. אי הנקה .

הקליניקה (הצורה שבה מתבטאת המחלה ) היא דלקת ברירית המעי הפוגעת במיקרו רסיסים ומביאה להשטחה שלהם . כתוצאה מכך שטח הפנים של המעי הדק יורד באופן משמעותי ונוצרת הפרעה בספיגת המזון . מצב זה של תת ספיגה עלול עם הזמן להביא לידי תת תזונה , המזון שלא נספג נותר בחלל המעי , מושך אליו נוזלים ומותסס ע"י חידקי המעיים , מה שמביא לשלשול בעל ריח רע .
הקליניקה האופיינית אצל מבוגר היא שלשול ואנמיה עקב חוסר ברזל . בתינוקות ובילדים יהיו שלשול , בטן נפוחה והפרעה בגדילה.

סימנים ותסמינים פחות אופיניים כוללים אחד או יותר מהבאים :

1.הפרעות התפתחותיות – קומה נמוכה, התפתחות מינית מעוכבת .
2.הפרעות במערכת העיכול – כיבים בפה , כאבי בטן , צואה שומנית .
3.חסרים תזונתיים – אנמיה עקב חוסר בחומצה פולית , פגיעה בעצמות ובשיניים עקב חוסר בסידן וויטמיןD,הפרעות קרישה עקב חוסר בוויטמין K .
4.הפרעות במערכת העצבים – לרב עקב חסרים בויטמינים כמו ויטמין B12 , יהיו הפרעות תחושה , אטאקסיה (אי יציבות) , פרכוסים , חרדה ודיכאון .
5.הפרעות במערכת המין – אי פריון , הפלות חוזרות .
6.הפרעות אחרות – כאבי פרקים , נשירת שיער.

לחולי צליאק לא מטופלים יכולים להיות סיבוכים כגון התפתחות לימפומה ( סרטן של בלוטות הלימפה ) של המעי הדק ואף קרצינומה (גידול סרטני מוצק - גושי ) של הלוע , ושט ומהעי הדק . סיבוכים נדירים כוללים הצטלקות של המעי הדק והתכייבות שלו.

המחלה פורצת בעיקר בילדות לרב לאחר חודשים של צריכת גלוטן . עם זאת , בגלל פיתוח שיטות אבחון חדשות , יותר ויותר מאובחנים לראשונה בגיל בוגר , וחמישית מהחולים החדשים הם בני 60 ומעלה . לא ברור מדוע אנשים מסוימים "מסתירים" את המחלה עד בגרותם .לפעמיים פריצת המחלה קשורה להריון או לזיהום כלשהו , התסמינים של החולה ימשכו כל עוד הוא אוכל גלוטן.

האבחנה נעשת ע"י בדיקת דם רגישה מאד המאתרת נוגדנים האופיינים למחלה .
הנוגדנים הם כנגד חלבון הגליאדין , אנזים הטרנסגלוטמינאזיה הרקמתית וכנגד החלבון בשם אנדומיזיום המצוי ברקמת החיבור שמתחת לתאי אפיתל המעי.
האבחנה הסופית של המחלה מתבצעת ע"י לקיחת ביופסיה מרירית המעי הדק ( לרב מהתרסריון) ואיתור הממצאים האופיינים : השטחת המיקרו סיסים וריבוי לימפוציטים מסוג T ברירית.

על החולים בצליאק לדבוק בדיאטת חסרת גלוטן לאורך כל ימי חייהם ומדובר במטלה לא פשוטה.
מוצרי מזון רבים כיום מכילים קמח ויש צורך בשינוי הרגלי הקנייה , הבישול והבילוי , ותתכנון תפריט מיוחד . מחקרים פסיכולוגיים רבים הדגישו את חשיבותה של משפחה מלוכדת ותומכת ליכולתו של החולה להתמיד בדיאטה שכפתה עליו המחלה . הדבר נכון במיוחד בחולה הצליאק המתבגר , ואכן הסיבה השכיחה ביותר להמשך קיומם של התסמינים אצל חולה צליאק מאפיין כ10% מהחולים היא הענות נמוכה והמשך צריכה של גלוטן.

בכבוד רב
נטלי שוינקלשטיין
נטורופתית ותזונאית קלינית
[email protected] איימל
0542037734 יצירת קשר

www.to-heal.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י נטלי שוינקלשטיין שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]