חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
אימון צחוק ויוגה צחוק - מצא את ההבדלים





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בדיקת אבהות סמכות דם רוק

נושא המאמר: קביעת אבהות
מאת: אלי דורון, עו"ד- ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]   שמור מאמר למועדפים

אלי דורון, עו"ד- ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
[email protected]

האם בית המשפט רשאי לחייב גבר לבצע בדיקת אבהות (בדיקת רקמות - DNA) הכרוכה בלקיחת דם? או בדגימת רוק? ושמא רשאי הוא אפילו לכפות עליו בדיקה כזו? או שזכות יסוד לפרטיות בכפוף לחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו" היא שגוברת ואין סמכות לחייבו בעריכת הבדיקות? האם בית המשפט רשאי לחייב גבר לבצע בדיקת אבהות (בדיקת רקמות - DNA) הכרוכה בלקיחת דם? או בדגימת רוק? ושמא רשאי הוא אפילו לכפות עליו בדיקה כזו? או שזכות יסוד לפרטיות בכפוף לחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו" היא שגוברת ואין סמכות לחייבו בעריכת הבדיקות?

הזכות לפרטיות הינה הזכות להגנה על ענייניו הפרטיים של הפרט, הנוגעים רק לו, הנוגעים לגופו או לרכושו ( פס"ד קטלן), זכות זו מעוגנת כיום בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. מדובר בחוק בעל מעמד נורמטיבי גבוה מחוק "רגיל" ולכן, לא ניתן לשנות חוק יסוד, אלא בחוק יסוד אחר ולא ניתן לעשות זאת בחוק "רגיל".
הפגיעה בחוק יסוד תעשה רק במידה שאינה עולה על הנדרש ולצורך תכלית ראויה - שמירה על יסוד המידתיות. דהיינו, שאין דרך אחרת פוגעת פחות לפגוע בחוק היסוד ( פס"ד חוק יועצי השקעות). מקובל לחלק את יסוד המידתיות ל - 3 שאלות מצטברות:
1. האם יש קשר בין הפגיעה בזכות לבין התכלית הראויה?
2. האם הקשר הזה מאזן כראוי בין הפגיעה בזכות לבין התכלית הראויה?
3. האם ישנה דרך שתפגע פחות בזכות - היסוד כדי להשיג את התכלית הראויה?
כאשר בית המשפט שוקל את זכות יסוד פרטיות האדם - שמירה על גופו, אל מול התכלית הראויה - הוכחת האבהות, יביא בית המשפט בחשבון את כל זכויות הנוגעים בדבר, משמע, הגבר, האם, והילד/ה, וכן את הנסיבות שהביאו למצב הקיים. במיוחד כאשר מדובר בהוכחת אבהות לגבי ילד שנולד לאשת איש כתוצאה מקיום יחסי אישות.


כך, מחד גיסא בית המשפט חוכך בדעתו האם ניתן לכפות עריכת בדיקת רקמות ומכריע בשלילה. ( פרשת שרון נ´ לוי ע"א 548/78 פ"ד לה (1)) בפס"ד זה קבע בית המשפט כי לא ניתן לחייב גבר (ו/או אישה) לעבור בדיקת רקמות לצורך הוכחת אבהות, מכוון שצו שיחייב את הגבר לעבור בדיקה יפגע בזכות יסוד - שמירה על גופו, כבודו וצנעת חייו, וכי רק הוראה בחוק בעניין תוכל לאפשר מתן צו לביצוע בדיקת אבהות.


בית המשפט קובע, כאמור, כי בהעדר חקיקה אין בסמכותו לכפות על הצדדים להיבדק. משמע, בידי בעלי הדין הזכות לסרב להיבדק, כך שההחלטה הסופית נתונה לרצונם.
מאידך גיסא דחו בתי המשפט את טענותיהם של גברים שלטענתם "רומו על ידי האישה עמה קיימו יחסים, מתוך הבנה שהאישה נוטלת אמצעי מניעה ומוגנת מפני הריון, או שהיא עקרה וחסרת יכולת להרות", והורו בצו בית משפט על עריכת בדיקת רקמות.
התכלית הראויה העומדת בפני בית המשפט הינה טובת הילד/ה. טובת הילד/ה גוברת על זכות הגבר לפרטיות. לדברי נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק: "זכות הפרט לכבוד אינה מלאה אם הוא פוגע בפרט אחר...". יתרה מכך, בפס"ד פלוני נ´ אלמוני ע"א 5942/92 פ"ד מח (3) 837, קובע השופט שמגר כי "הקטין רשאי אפוא לפעול לשם שמירה על כבודו למען ברור מוצאו, ובכך כשלעצמו אין כדי לפגוע באחר... באיזון בין הזכויות גוברת זכותו של הקטין, אשר עלול להיוותר לחלוטין משולל זכות לכבודו ולטובתו ועלול להיפגע חמורות בזכויותיו..."


יחד עם זאת, כיום מתברר שניתן לבצע בדיקת רקמות לאו דווקא על ידי בדיקה פולשנית כגון בדיקת דם , שאין לחייב עליה - כפי שפסק בית המשפט העליון, אלא גם על ידי בדיקה שאינה פולשנית, כגון בדיקת רוק ו/או שיער. כך שזכות הגבר לפרטיות נפגעת ברמה המינימלית ביותר.


לסיום הדברים, כבוד האדם עומד בבסיס גישתו של המשפט העברי, ואילו שאיפתם של בתי המשפט הינה לעשות צדק ולגלות את האמת. במקרים רבים גילוי האמת עשוי להוביל לתיקון עוול גדול בהרבה מן הפגיעה הגופנית הקיימת בבדיקה הרפואית, כדבריו של כב´ השופט אלון: "סמכותו של ביה"ד להורות על בדיקה זו, יסודה בסמכויות הטבועות בבית המשפט להורות ולצוות על כל מה שנראה בעיניו דרוש לצורך בירור הוגן וצודק של הבעיה הנידונה לפניו..."




רמת גן: רח´ החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל´: 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל´: 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר למייל:
[email protected]




מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד- ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]