חיפוש מאמרים

12314 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
תלמה מציגה מוצר חדש בשוק דגני הבוקר לילדים: "שוגי בטעם תות בננה"





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: גיאוגרפיה לימודי גיאוגרפיה טופוגרפיה מפה טופוגרפית

נושא המאמר: גיאוגרפיה
מאת: ויקפדיה   שמור מאמר למועדפים

גאוגרפיה היא המדע העוקב ולומד את התופעות הקשורות במיקום פיזי על כדור הארץ. הגאוגרפיה מתמקדת בתפוצה של חפצים ודברים טבעיים או מלאכותיים על פני השטח של הכוכב. המילה גאוגרפיה באה מיוונית, ומורכבת משתי מילים - גאו שפירושה ארץ, וגרפיה שפירושה רישום רישום: רישום הארץ.

השימוש בגאוגרפיה נעשה בעזרת טקסט גאוגרפי. טקסט זה עשוי להיות מידע כתוב, אך קיימים סוגים נוספים כגון טבלה ו-תרשים. הטקסט הנפוץ ביותר בגאוגרפיה הינו המפה.

גאוגרפיה מכילה הרבה יותר מקרטוגרפיה בלבד, שהיא מדע העוסק במפות. הגאוגרפיה לא עוסקת רק בשאלה מה נמצא איפה על כדור הארץ, אלא גם בסיבות להמצאותו שם, להשפעותיו על הסביבה ועוד.

תוכן עניינים [הסתר]
1 תולדות הגאוגרפיה
2 תחומי הגאוגרפיה
2.1 גאוגרפיה פיזית
2.2 גאוגרפיה אנושית
2.3 גאוגרפיה היסטורית
3 ראו גם



[עריכה] תולדות הגאוגרפיה

דיוקן עצמי של אלכסנדר פון הומבולט, מחלוצי הגאוגרפיה המודרניתהיוונים היו הראשונים לחקור באופן פעיל את הגאוגרפיה כמדע וכפילוסופיה, התורמים הגדולים לתחום היו תאלס, הרודוטוס, אריסטו, תלמי ועוד. גם הרומאים השתמשו בגאוגרפיה ובקרטוגרפיה כאשר חקרו וגילו ארצות חדשות.

במהלך ימי הביניים, הערבים המשיכו את מסורת היוונים והרומאים ועסקו במיפוי העולם שהיה ידוע אז. לאחר מסעותיו של מרקו פולו, העניין בגאוגרפיה התפשט לכל אירופה. במהלך הרנסאנס ובהמשך במאה ה-16 ובמאה ה-17 המסעות לגילויי הארצות וגילוי העולם החדש החיו את הרצון למפות מדויקות והמשך החקר הגאוגרפי, על מנת לספק יסוד תאורטי מוצלח למסעות.

במאה ה-19, הגאוגרפיה נעשתה לדיציפלינה עצמאית והפכה לחלק בלתי נפרד מתוכניות הלימודים באוניברסיטאות. בין החוקרים החשובים של הגאוגרפיה במאה ה-19, יש לציין את אלכסנדר פון הומבולט וראטצ'ל, שניהם מגרמניה, את וידאל דה לבלש מצרפת, ואת מקינדר מבריטניה - כל אחד מהם פיתח ודחף רעיונות, תחומים או שיטות מחקר חדשות במקצוע. במאה העשרים הגאוגרפיה הפכה ממקצוע תיאורי למקצוע אנליטי, החוקר תהליכים ולא רק מתאר אותם. כמו כן הוא שם במרכזו את הקשר בין האדם לנוף. נוצרו תחומי מחקר רבים, כגון גאוגרפיה של העיר, גאוגרפיה חברתית, גאוגרפיה פוליטית ועוד. בשנים האחרונות הגיאוגפיה שמה דגש על מחקר הסביבה, ותורמת גם בתחום התכנון היישובי והארצי.ישנו קשר רב בין גאוגרפיה לבין מקצועות אחרים מתחומי מדעי הטבע כבוטניקה, גאולוגיה; מקצועות מתחום מדעי החברה כסוציולוגיה ומדעי המדינה; ומקצועות בתחום מדעי הרוח כהיסטוריה. בתור אבי הגאוגרפיה הישראלית המודרנית נחשב פרופ' דוד עמירן המנוח, מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

ראו גם :

מגלי ארצות

[עריכה] תחומי הגאוגרפיה

[עריכה] גאוגרפיה פיזית

מפה פיזית של כדור הארץ
צפיפות אוכלוסין לפי מדינה, 2006ענף זה מתעסק בגאוגרפיה כמדע כדור הארץ, ועושה שימוש במתמטיקה ופיזיקה על מנת להבין את תנועת כדור הארץ ומערכת היחסים שלו עם גופים אחרים במערכת השמש, ובעיקר - את מרכיבי הנוף הטבעיים ומעצביו, כגון פני השטח (הטופוגרפיה), הקרקעות והמסלע (גאומורפולוגיה), המים (הידרולוגיה) והאקלים (קלימטולוגיה). כמו כן הענף כולל גם את התחומים גאוגרפיה סביבתית ו-landscape ecology, שזכו לפיתוח ניכר בדור האחרון.

גאוגרפיה פיזית - מונחים

[עריכה] גאוגרפיה אנושית
זהו הענף האנושי, או התרבותי/פוליטי של הגאוגרפיה. לעתים קוראים לו גם הגאוגרפיה של האדם (אנתרופוגאוגרפיה), והוא מתמקד במדעי החברה ובמדעי הרוח וחוקר את ההיבטים הלא-פיזיים של ארגון העולם. הענף בודק איך בני אדם, חברות וארגונים למיניהם, מתאימים עצמם לסביבה הטבעית ומעצבים את סביבתם. אפשר לחלק את הענף לתחומים הבאים: גאוגרפיה פוליטית (וגאופוליטיקה), גאוגרפיה כלכלית, גאוגרפיה חברתית (הכוללת גם את התחום גאוגרפיה עירונית), וגאוגרפיה צבאית.

מדינות (לפי שם) - מדינות (לפי שטח) - מדינות (לפי גודל האוכלוסייה) - ארץ - אומה - מדינה - איחוד - מחוז - פרובינציה - עיר - מועצה


[עריכה] גאוגרפיה היסטורית
ענף זה חוקר תחומים והיבטים שונים של עיצוב הסובב בידי האדם בעבר, או במילים אחרות: את כל מה שחוקרת הגאוגרפיה האנושית (הגאוגרפיה של האדם) העכשווית, לגבי תקופות היסטוריות. אחד התחומים הקלאסיים בגאוגרפיה ההיסטורית, לדוגמה, בודק איך התפתחו התרבויות והחברות ברחבי כדור הארץ והפכו למה שהם כיום.

חקר פני השטח הוא אחד מן הכלים החשובים ביותר בענף זה, שכן בעזרת חקר השטח ניתן להבין את השפעת בני האדם על סביבתם; כלי מרכזי במחקר הגאוגרפי-היסטורי הנם מסמכים למיניהם, המצויים לרוב בארכיונים, שמחקרם חושף את התהליכים החברתיים-פוליטיים-כלכליים אשר עצבו את נופי העבר.

בארץ ישראל, שימשה תחילה הגאוגרפיה ההיסטורית ככלי עזר בידי חוקרי המקרא והארכיאולוגים, לזיהוי אתרים ותוואים קדומים (בעיקר בתקופת התנ"ך). לאחר מכן התפתחה להיות תת-תחום בפני עצמו, שמרבה לעסוק בדינמיקה של תופעות מרחביות מורכבות בעבר הקרוב (כגון תהליכי התיישבות בראשית העת החדשה), ולעמוד על הקשריהם, משמעותם והשלכותיהם. בתור אבי הגאוגרפיה ההיסטורית המודרנית בארץ נחשב הגאוגרף פרופ' יהושע בן אריה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

he.wikipedia.org


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ויקפדיה שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]