חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
עיצוב פנים





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: תל בית שמש ארכיאולוגיה

נושא המאמר: תל בית שמש
מאת: יגאל שריקי   שמור מאמר למועדפים

תל בית-שמש

מעט ממערב לכניסה לבית שמש שוכנת לה גבעה מיותמת אשר ידעה ימים יפים,מרגשים וסוערים יותר,גבעה זו היא תל בית שמש.
חפירות ארכיאולוגיות שהחלו כבר ב-1911 ונמשכות כמעט עד ימינו, ע"י משלחות מאנגליה, אמריקה ומכוני מחקר ישראליים, מנסים לחשוף ואף מצליחים את הממצאים בשטח . על-פיהם אנו למדים על הלך הרוח ,התרבות החומרית ועל קיומם של מספר ישובים ,אחד ע"ג השני כאשר שכבות הרס וחורבן מפרידות ביניהם .
הרצף ההיסטורי של ההתיישבות בעיר הקדומה בית שמש מתחיל מתקופת הברונזה, משמע כ-3300 שנים טרם זמננו, עת נמצאה כאן עיר כנענית ועד לתקופה הביזנטית לפני 1400 שנים.
בית שמש העתיקה מופיעה מספר פעמים בתנ"ך ,כאשר האזכור הראשון מיוחס לכיבוש הארץ המובטחת ע"י יהושוע בן-נון והכללת בית שמש בגבולות נחלת שבט יהודה.(יהושוע טו' י') .
המאורע החשוב ביותר שקרה בעיר זו הוא המאורע שמספר שמואל הנביא בספרו .הוא שמואל מנהיגו הרוחני של עם ישראל שהמליך את דוד ושאול , "וּבֵית שֶׁמֶשׁ, קֹצְרִים קְצִיר-חִטִּים בָּעֵמֶק; וַיִּשְׂאוּ אֶת-עֵינֵיהֶם, וַיִּרְאוּ אֶת-הָאָרוֹן..."(שמואל א,ו,יג). הארון המדובר הוא ארון הברית שנשבה בקרב אבן העזר, אותו קרב בו נחל צבא עם ישראל כשלון אל מול הפלשתים . הארון הובא לקרב ע"מ לעודד את רוחם של חיילי עם ישראל אך פחדם של הפלשתים להיות לנו לעבדים איחד אותם וכך ידם הייתה על העליונה והם ניצחו בקרב . ארון הברית נשבה ונלקח לעירם אשדוד, שם הוא הושם לצידו של דגון אלוהי הפלשתים. לאחר סדרת אסונות הקורים לפסלו של דגון מבינים הפלשתים שמקור הבעיה הוא בארון הברית והם מחליטים להחזירו, הם מעמיסים אותו על עגלה רתומה לפרות ושולחים אותו דרך נחל שורק לעבר הישוב היהודי בית שמש,אנשי העיר עסוקים בשלהם עד שהם רואים את הארון , רצים לקראתו והארון מועבר לקריית יערים .
גם היום מעט יותר מ-3000 שנה אחרי האירוע ניתן להגיע לתל עם ספר שמואל ,להביט לצפון מערב ,לעצום עיניים ולראות את העגלה הרתומה לשתי פרות פוסעות ומביאות את הארון כשבתוכו לוחות הברית.
בתקופת המלוכה המאוחדת בימי שלמה , העיר הופכת להיות עיר מנהל אזורית חשובה . ארץ ישראל מחולקת ל-12 נציבויות וכאן יושב הנציב האזורי, בן דקר שמו . תפקיד הנציב ככתוב בספר מלכים (מל"א,ד',ז'-ט') הוא לכלכל את המלך וארמונו וכל אשר לו למשך חודש אחד בשנה.
הממצאים בשטח הכוללים מאגר מים גדול ומטויח ,חומה מסביב לעיר ,שער גדול האופייני לתקופה זו וממצאים קטנים כגון חותמות פקידים ועוד מעידים על אמיתות הסיפור המקראי.
הימים חולפים והשנים עוברות וממלכת ישראל המאוחדת והמפוארת מתפצלת לשתי ממלכות,
יהודה בדרום וישראל בצפון . המלכים כל אחד במרחבו הוא נלחמים באדומים , בארמים וגם ביניהם כשלא הסתדרו .אחד הסיפורים הקשורים לאתר מסופר בדברי-הימים (דבה"י ב' כה',יג'). עת אמציהו מלך יהודה שוכר חיילים מיהואש מלך ישראל להילחם באדומים, אחד הגדודים שכנראה קיבל פטור מהקרב ,חזר לישראל כלעומת שבא ,בדרכו חזרה הוא כילה את זעמו על יישובי יהודה . מעשה זה של גדוד ישראלי הבוזז והורג בישובים יהודאיים עורר סערה בקרב העם ואמציהו מלך יהודה דורש להיפגש עם יהואש מלך ישראל ע"מ ללבן את הסוגיה. הם אכן נפגשים פנים מול פנים כאן בבית שמש . טוב לא יוצא ממפגש זה כי אמציהו מפסיד בקרב וירושלים נבזזת ע"י יהואש.
בית שמש ממשיכה לפרוח ולהיהרס ע"י האשורים במאה ה-8 לפנה"ס ולהיבנות שוב ולהיהרס ע"י נבוראזדן שר צבאו של נבוכדנצאר מלך בבל ב-586 לפנה"ס , עת נחרב גם בית מקדשנו.
העיר יורדת מגדולתה עם התיישבות יהודית קטנה מאוד בתקופה הביזנטית במאה החמישית לערך . ההתיישבות היהודית הייתה כה קטנה עד כי התלמוד הירושלמי כותב , "שישים ריבוא עיירות היו והקטנה שבהן הייתה בית שמש" (מגילה,א',א').
עת עומדים על הגבעה השוממה ומביטים לעבר העיר בית שמש החדשה, המונה 75,000 תושבים.
ואשר הוקמה על משלט ממלחמת העצמאות ,הנודע בשם "המשלט-המשותף" מבינים שההיסטוריה ממשיכה .לימים כתב חיים חפר שיר על המשלט שהפך לעיר.
על המשלט יושבת עיר
היו זמנים,
אז במשלט ישבנו,
היו זמנים,
לחמנו ואהבנו,
עכשיו דבר אין להכיר -
על המשלט יושבת עיר,
אולי בזכות אותם זמנים...



www.keshet-h.co.il/


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י יגאל שריקי שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]